• 1
  • 2
2022-06-11, 21:15
Medlem
Mangelinas avatar
Vad fan är detta?!? Jag har lyckats tidigare, ett hundratal gånger, men helt plötsligt har sonen börjat yttra missnöje över att pankon släpper från kycklingen när han skär 🙄

Vad är felet?
Jag kör först grillkrydda (ja, han gillar den smaken), sen mjöl, vispat ägg, och slutligen panko.
Provade att hoppa mjölet idag och bara pensla på ägget. Blev bättre men inte helt 100.

Han hade ju önskat sig ett krispigt täcke, men som ändå sitter kvar på pippin. Börjar misstänka att grillkryddan är problemet, för vi vuxna upplever inte släpp, men vi har ju inte grillkrydda på 🤨

Tar tacksamt emot alla tips som kan avhjälpa problemet
Citera
2022-06-11, 21:30
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vad fan är detta?!? Jag har lyckats tidigare, ett hundratal gånger, men helt plötsligt har sonen börjat yttra missnöje över att pankon släpper från kycklingen när han skär 🙄

Vad är felet?
Jag kör först grillkrydda (ja, han gillar den smaken), sen mjöl, vispat ägg, och slutligen panko.
Provade att hoppa mjölet idag och bara pensla på ägget. Blev bättre men inte helt 100.

Han hade ju önskat sig ett krispigt täcke, men som ändå sitter kvar på pippin. Börjar misstänka att grillkryddan är problemet, för vi vuxna upplever inte släpp, men vi har ju inte grillkrydda på 🤨

Tar tacksamt emot alla tips som kan avhjälpa problemet

Jag har märkt att dubbelpanering har en tendens att släppa ibland. Jag brukar ha bara ägg och panko, blanda i de torkade kryddor jag vill ha i det uppvispade ägget och sedan låta kycklingen ligga och gotta sig där där i några minuter innan jag sedan vänder i panko och steker/friterar.
Citera
2022-06-11, 21:32
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Jag har märkt att dubbelpanering har en tendens att släppa ibland. Jag brukar ha bara ägg och panko, blanda i de torkade kryddor jag vill ha i det uppvispade ägget och sedan låta kycklingen ligga och gotta sig där där i några minuter innan jag sedan vänder i panko och steker/friterar.
Tack för svar!
Som jag skrev tidigare hoppade jag mjölet och det blev bättre, men å andra sidan blev det så tunn panering så det kändes mer som att ströbröd hade gjort samma jobb 🤨. Skumt!
Citera
2022-06-11, 21:48
Medlem
Torka av kycklingen med hushållspapper
Sen mjöl eller majsstärkelse om du önskar
ägg
Panko (här kan du blanda pankon med grillkrydda)
Varm panna
Rikligt med fett
Citera
2022-06-11, 21:53
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Torka av kycklingen med hushållspapper
Sen mjöl eller majsstärkelse om du önskar
ägg
Panko (här kan du blanda pankon med grillkrydda)
Varm panna
Rikligt med fett
Men tack! Grillkryddan ska alltså blandas med pankon. Kan vara det!
Citera
2022-06-11, 21:58
Medlem
Citat:
Men tack! Grillkryddan ska alltså blandas med pankon. Kan vara det!
Jag brukar blanda kryddan med pankon och då släpper det inte.
Ägget är ju bindemedlet så ligger det något mellan (kryddan)kan jag tänka mig att det släpper. Jag killgissar dock.

Sen brukar jag köra majsstärkelse istället för vetemjöl.
Citera
2022-06-11, 22:03
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ägget är ju bindemedlet så ligger det något mellan (kryddan)kan jag tänka mig att det släpper. Jag killgissar dock.

Jamen jag misstänker att det är grillkryddan som är problemet. Rent logiskt blir det ju ett hölje runt pippin så ägget inte får fäste. Tack för ditt svar!
Citera
2022-06-12, 18:27
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:

TACK monsieur! Det blev asbra✨! Sitter mer eller mindre som berget och sonen är nöjd
Svårt att estimera mängden grillkrydda dock då den blandas med pankon, men hellre det än släpp

Lite nyfiken på vad skillnaden är på att använda majsstärkelse kontra vetemjöl...?
Citera
2022-06-12, 20:09
Medlem
Citat:
TACK monsieur! Det blev asbra✨! Sitter mer eller mindre som berget och sonen är nöjd
Svårt att estimera mängden grillkrydda dock då den blandas med pankon, men hellre det än släpp

Lite nyfiken på vad skillnaden är på att använda majsstärkelse kontra vetemjöl...?
Kul att det funkade vi vill inte ha gnälliga barn.
Majsstärkelse gör det mer crunchy
Citera
2022-06-12, 20:15
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Kul att det funkade vi vill inte ha gnälliga barn.
Majsstärkelse gör det mer crunchy
😂, näe. Det är sista utposten!
Åh, på det viset! Tack!
Citera
2022-06-13, 10:00
Medlem
Sladdarens avatar
Torka kycklingen ordentligt och ev kondens. Dvs ta fram kycklingen i god tid
Har för mig att det kan ochså vara bra sen att kyla ner kycklingen lite före själva friteringen eller stekningen eller låta den vila en halvtimme i kylen så fäster lagren bättre ?

Finns ochså en moment där kycklingen inte ska röra vid varann under friteringen i början och där du inte ska röra vid kycklingen med tång eller annat innan det blir brynt på kanten.

Man kan ju kombinera allt i en påsen ochså som mjöl, majstärkelse, (yoghurt, filmjölk marinerat med kryddor, salt innan) brödsmulor, kryddor och salt peppar och lägga kycklingen i och skaka

Trycka till paneringen på slutet med handen lite innan det ska friteras eller stekas

Man ska absolut kunna krydda kycklingen först iaf utan att det ska bli problem senare
Brukar inte vara större problem för mig att iaf krydda kycklingen först sen mjölet och tom ev crunchet med bara salt sist

Majsstärkelse ger väl mer fäste ochså

Ja nåväl, många blandar in kryddorna i mjölet / majsstärkelsen iaf ex här i videon
https://tasty.co/recipe/11-herbs-and...-fried-chicken
Citera
2022-06-13, 13:56
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Torka kycklingen ordentligt och ev kondens. Dvs ta fram kycklingen i god tid
Har för mig att det kan ochså vara bra sen att kyla ner kycklingen lite före själva friteringen eller stekningen eller låta den vila en halvtimme i kylen så fäster lagren bättre ?

Finns ochså en moment där kycklingen inte ska röra vid varann under friteringen i början och där du inte ska röra vid kycklingen med tång eller annat innan det blir brynt på kanten.

Man kan ju kombinera allt i en påsen ochså som mjöl, majstärkelse, (yoghurt, filmjölk marinerat med kryddor, salt innan) brödsmulor, kryddor och salt peppar och lägga kycklingen i och skaka

Trycka till paneringen på slutet med handen lite innan det ska friteras eller stekas

Man ska absolut kunna krydda kycklingen först iaf utan att det ska bli problem senare
Brukar inte vara större problem för mig att iaf krydda kycklingen först sen mjölet och tom ev crunchet med bara salt sist

Majsstärkelse ger väl mer fäste ochså

Ja nåväl, många blandar in kryddorna i mjölet / majsstärkelsen iaf ex här i videon
https://tasty.co/recipe/11-herbs-and...-fried-chicken
Tack för tipsen Sladdaren!👍🏻
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här