Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-12, 17:57
  #39937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
De kloka orden är så klart nu även framförda direkt till Greta, men det är fullt möjligt att hon inte vill att hennes svar ska bli offentligt. Vi får se när hon svarar! Jag tror dock att hon i längden skulle tjäna på mera öppenhet.

Ja, Greta lovade transparens för stiftelsen, men som någon här i tråden påpekade helt riktigt, är det mycket svårt för henne att verka för uppfyllelsen av sitt vänliga och generösa löfte, så länge som hon helt orimligt inte fått en plats i stiftelsens styrelse. Idag har Greta till stor del därför sina händer bakbundna! En farlig och obekväm situation för henne!

Jag har uppmanat Greta att ta strid om att få en egen styrelseplats, men hon har ju många viktiga problem att tänka på. Nu är hon ledsen över att Malala misslyckades med, att få tio miljarder i utökat bistånd av Regeringen! Greta tänker som sagt mycket även på alla svältande i världen.

Transparens och transparens men hon kan väl åtminstone berätta vart stiftelsens donationer tar vägen. Det gjordes ju det första året. Är det numera något som också ska ske i skymundan och hyschas ned?

Så Greta deppar ner sig för att regeringen inte vräkte ytterligare 10 miljarder SEK över Malala, trots att hon och Greta ställde upp på fotografering tillsammans ... intresseklubben noterar ...

Om Greta tänker så mycket på alla svältande i världen så skulle hon ju kunna avråda Malala och Nakate från att flyga kors och tvärs över världen för deras klimat- och antiimperialistiska/antikolonialistiska små demonstrationer. Vad är det för fel med att uppträda via storbildsskärm?

Varför kan hon inte upplåta sin lägenhet åt en ensamstående somalisk flyktingmorsa eller en hemlös stackare?

Vad är det för fel på Greta?
2022-06-12, 18:13
  #39938
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Transparens och transparens men hon kan väl åtminstone berätta vart stiftelsens donationer tar vägen. Det gjordes ju det första året. Är det numera något som också ska ske i skymundan och hyschas ned?

Så Greta deppar ner sig för att regeringen inte vräkte ytterligare 10 miljarder SEK över Malala, trots att hon och Greta ställde upp på fotografering tillsammans ... intresseklubben noterar ...

Om Greta tänker så mycket på alla svältande i världen så skulle hon ju kunna avråda Malala och Nakate från att flyga kors och tvärs över världen för deras klimat- och antiimperialistiska/antikolonialistiska små demonstrationer. Vad är det för fel med att uppträda via storbildsskärm?

Varför kan hon inte upplåta sin lägenhet åt en ensamstående somalisk flyktingmorsa eller en hemlös stackare?

Vad är det för fel på Greta?
Greta har ansvar för många ömtåliga förtroenden och kan därför inte ta hem vem som helst, om jag inte tar fel. Hon har även mycket dyrbar inspelnings- och kommunikationsutrustning i sitt hem, som även är hennes hemmakontor. Även detta innebär naturligtvis vissa begränsningar.

Vad gäller styrelsens beslut i en stiftelse är de kollektiva. Blir Greta styrelsemedlem får hon precis samma rösträtt och inflytande som övriga styrelsemedlemmar!

En sak tar du fel i, Greta är även intresserad av diakonalt arbete, som jag skrev, besöker hon i mån av tid svårt sjuka barn på sjukhus och ger dem presenter, vilket är mycket uppskattat.

När hon får tid och ork tror jag att hon även vill uppmärksamma de hemlösas situation. Tiden är dock en svår bristvara för henne, och hon behöver sova mycket, som jag har förklarat.

Vad gäller digitala möten håller Greta på en hel del med sådana idag. Hon klagar dock över att det är ännu svårare att få goda resultat på dessa än på de fysiska mötena.

Jag har tydligen svårt för att tränga igenom en skärm, konstaterar Greta! Annars har du rätt att det oftast finns en gråskala mellan svart och vitt. Greta kunde ju berätta lite i alla fall om stiftelsens fortsatta utdelningar. Av någon anledning tycks stiftelsen nu ha lagt locket på gällande utdelningarna. Vissa mottagare vill antagligen inte bli offentliga!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-12 kl. 19:11.
2022-06-12, 23:42
  #39939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har ansvar för många ömtåliga förtroenden och kan därför inte ta hem vem som helst, om jag inte tar fel. Hon har även mycket dyrbar inspelnings- och kommunikationsutrustning i sitt hem, som även är hennes hemmakontor. Även detta innebär naturligtvis vissa begränsningar.

Vad gäller styrelsens beslut i en stiftelse är de kollektiva. Blir Greta styrelsemedlem får hon precis samma rösträtt och inflytande som övriga styrelsemedlemmar!

En sak tar du fel i, Greta är även intresserad av diakonalt arbete, som jag skrev, besöker hon i mån av tid svårt sjuka barn på sjukhus och ger dem presenter, vilket är mycket uppskattat.

När hon får tid och ork tror jag att hon även vill uppmärksamma de hemlösas situation. Tiden är dock en svår bristvara för henne, och hon behöver sova mycket, som jag har förklarat.

Vad gäller digitala möten håller Greta på en hel del med sådana idag. Hon klagar dock över att det är ännu svårare att få goda resultat på dessa än på de fysiska mötena.

Jag har tydligen svårt för att tränga igenom en skärm, konstaterar Greta! Annars har du rätt att det oftast finns en gråskala mellan svart och vitt. Greta kunde ju berätta lite i alla fall om stiftelsens fortsatta utdelningar. Av någon anledning tycks stiftelsen nu ha lagt locket på gällande utdelningarna. Vissa mottagare vill antagligen inte bli offentliga!

Hej Inspiratoeren! Du kämpar verkligen oförtrutet för Greta, det måste man ge dig

Det är givetvis ingen som påstått att Greta skulle släppa in kreti och pleti i sitt eget hem, eller riskera dyrbar teknisk utrustning.

Däremot kunde hon innan hon alls skaffade sig en egen lägenhet ha ställt sig frågan om det kanske fanns andra som behövde den bättre. Precis som hon skulle kunna ifrågasätta sitt eget leverne i andra avseenden. Men det verkar inte vara så noga när det handlar om hennes och de övriga ”höjdarna” inom F4F och deras koldioxidavtryck. Däremot är hon väldigt snabb att döma andra som inte är hennes ”vänner”.

Det är sådant som ofta kallas dubbelmoral och hyckleri. Med tanke på att Greta dessutom visat sig ljuga om även viktiga saker tycker jag inte att hon framstår som något speciellt.

Men återigen, det är väl till mycket stor del myten om henne som ”ensam utmanade etablissemanget och på egen hand skapade ett världsomspännande nätverk” som har lett dit.
2022-06-13, 07:26
  #39940
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.theguardian.com/environm...greta-thunberg

"She sees the parallels between herself and Greta Thunberg. The two met in 2019, when the Swedish campaigner came to Vancouver for a climate march. “It was a very intense meeting. There was lots of violence around her. A man tried to attack her. She is an incredible, charismatic leader; what is amazing about her is how level-headed and focused she is. I saw the young me in her. We had so much in common. Now we are bound together by history. Greta has an extra intensity because of the lack of [global] action."

Severn Cullis Suzuki

Om man läser artikeln så talar hon om ”eco-anxiety”. Det var det som Greta drabbades av när hon såg hemska naturfilmer i 11-årsåldern, vilka utlöste en flerårig ätstörning som hade kunnat kosta henne livet.

Vad gör då Greta med svans och hela F4F, Extinction Rebellion, Gretas föräldrar, Johan Rockström?

Jo, allt för att fler barn ska drabbas av ångest och psykisk ohälsa på samma sätt som Greta själv gjorde. Själva är ni minsann så glada och spexar och sjunger.

Fy f-n för Greta med svans, F4F och övriga ovan nämnda. Ni borde skämmas över att sprida alarmistisk propaganda som ni inte ens har vett att ifrågasätta.
2022-06-13, 07:40
  #39941
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om man läser artikeln så talar hon om ”eco-anxiety”. Det var det som Greta drabbades av när hon såg hemska naturfilmer i 11-årsåldern, vilka utlöste en flerårig ätstörning som hade kunnat kosta henne livet.

Vad gör då Greta med svans och hela F4F, Extinction Rebellion, Gretas föräldrar, Johan Rockström?

Jo, allt för att fler barn ska drabbas av ångest och psykisk ohälsa på samma sätt som Greta själv gjorde. Själva är ni minsann så glada och spexar och sjunger.

Fy f-n för Greta med svans, F4F och övriga ovan nämnda. Ni borde skämmas över att sprida alarmistisk propaganda som ni inte ens har vett att ifrågasätta.
Själv har jag varit allvarlig på klimat- och miljödemona med F4F, varit seriös och hållit tal samt deltagit i viktiga diskussioner.

När jag deltagit i Solvognen har även jag däremot även sjungit. Förutom kampsånger var det då ofta gospels. Många av oss i Solvognen var och är troende och vi finns även i F4F, även om vi är rätt få i F4F! Vi hade många alternativa mässor med alternativ liturgi i Solvognen.

Greta själv är förstås troende eftersom hon har en andlig vigning! Denna innebär dock ett utökat ansvar för hennes del. En andlig vigning som Gretas räknas som ett andra dop kan man säga.

Uppenbart är att Greta skulle behöva betydligt mer och betydligt bättre handledning, hennes uppgift är ömtålig. Sist om Greta skulle ha en inneboende extra pålitlig flykting hos sig, tror jag att hon skulle välja en ung flyktingtjej med en liten unge. Greta är väldigt förtjust i småbarn!

Sist har jag verkligen uppmanat Greta att även dansa, spela drama och spela på sina musikinstrument. Hon är som hon själv sagt mycket kreativ och behöver få mera utrymme i sitt liv för sina skapande krafter. Naturligtvis behöver hon även få koppla av, inte minst med längre promenader i naturen, som jag vet att hon gillar!

Jag har uppskattat mycket när Greta förut med stor skicklighet har dansat på Mynttorget. Hoppas återigen få se henne dansa Moonwalk och Moonwalk Slide samt Kosackdans! Då kan hon dock först behöva viss tid för att träna upp sig. Såg just en video med en mycket ung danstjej, som inte hade dansat på ett tag. Hoppen klarade hon av mycket bra, men hon hade vissa problem med tåspetsdansen, och klagade efteråt på att hon hade ont i fötterna.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-13 kl. 08:28.
2022-06-13, 07:56
  #39942
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det finns kanske anledning att tro att Greta låter sig luras av snyfthistorierna.

https://www.aktuellhallbarhet.se/mil...par-stiftelse/



Frågan blir då vem som betalar flygbiljetter och boende åt alla professionella demonstranter från the Global South när de kuskar runt i världen för att dansa på gator och torg? Alternativt måste de komma från eliten i sina hemländer, som du skriver, och får betalt av sina välbärgade föräldrar. (Ungefär som Greta själv.)

Hur som helst ser det onekligen ut som en rikemansklubb. (Att delta i Davos är också svindyrt.)

Men stackars Greta låter sig villigt luras av de som varje dag kontaktar henne för att beskriva vilket helvete de har råkat ut för efter att temperaturen har stigit med ända upp till svindlande 1,2 grader sedan 1800-talet. Vad vill de att hon ska göra åt det? Erbjuda dem pengar? Välkomna dem att flytta till kallare länder (typ Sverige) ..?
De är som vår egen Anders Wijkman, en fd politiker och numer proffsparasit som gjort sig en karriär som gratisätare, katastrof och alarmistproffs.
De gör sig en karriär på att åka runt och snacka nonsens om ickeproblem. Det hela betalas direkt eller indirekt med skattemedel.
Familjen Thunberg-Ernman har något liknande i tankarna för Greta.
Nu behöver de bara att försöka hitta en lämplig övergång från att lajva barn som ung vuxen till att bli tagen på allvar som gratisätare och PK-parasit.
Greta måste dock ta sig igenom gymnasiet med ”lysande betyg”, sen får hon städa av några meningslösa humaniorakurser på högskolan.
2022-06-13, 08:39
  #39943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Själv har jag varit allvarlig på klimat- och miljödemona med F4F, varit seriös och hållit tal samt deltagit i viktiga diskussioner.

När jag deltagit i Solvognen har även jag däremot även sjungit. Förutom kampsånger var det då ofta gospels. Många av oss i Solvognen var och är troende och vi finns även i F4F, även om vi är rätt få i F4F! Vi hade många alternativa mässor med alternativ liturgi i Solvognen.

Greta själv är förstås troende eftersom hon har en andlig vigning! Denna innebär dock ett utökat ansvar för hennes del. En andlig vigning som Gretas räknas som ett andra dop kan man säga.

Uppenbart är att Greta skulle behöva betydligt mer och betydligt bättre handledning, hennes uppgift är ömtålig. Sist om Greta skulle ha en inneboende extra pålitlig flykting hos sig, tror jag att hon skulle välja en ung flyktingtjej med en liten unge. Greta är väldigt förtjust i småbarn!

Sist har jag verkligen uppmanat Greta att även dansa, spela drama och spela på sina musikinstrument. Hon är som hon själv sagt mycket kreativ och behöver få mera utrymme i sitt liv för sina skapande krafter. Naturligtvis behöver hon även få koppla av, inte minst med längre promenader i naturen, som jag vet att hon gillar!

Jag har uppskattat mycket när Greta förut med stor skicklighet har dansat på Mynttorget. Hoppas återigen få se henne dansa Moonwalk och Moonwalk Slide samt Kosackdans! Då kan hon dock först behöva viss tid för att träna upp sig. Såg just en video med en mycket ung danstjej, som inte hade dansat på ett tag. Hoppen klarade hon av mycket bra, men hon hade vissa problem med tåspetsdansen, och klagade efteråt på att hon hade ont i fötterna.

Då tar vi det igen:

1) Greta själv drabbades av både långvarig och allvarlig matvägran efter att ha sett hemska naturfilmer.

2) Greta pratar om att vårt hus brinner och att barn och unga inte har någon framtid (om de inte skolstrejkar, förstås), att vi är i en kris och bara har några få år att vända skutan osv. Vilket ansvar tar hon och ni i hennes svans för om andra högkänsliga barn också drabbas av matvägran eller andra allvarliga psykiska problem?

Det är förstås jättegulligt att Greta besöker sjuka barn men varför bryr hon/ni sig inte om alla de andra?
2022-06-13, 08:54
  #39944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De är som vår egen Anders Wijkman, en fd politiker och numer proffsparasit som gjort sig en karriär som gratisätare, katastrof och alarmistproffs.
De gör sig en karriär på att åka runt och snacka nonsens om ickeproblem. Det hela betalas direkt eller indirekt med skattemedel.
Familjen Thunberg-Ernman har något liknande i tankarna för Greta.
Nu behöver de bara att försöka hitta en lämplig övergång från att lajva barn som ung vuxen till att bli tagen på allvar som gratisätare och PK-parasit.
Greta måste dock ta sig igenom gymnasiet med ”lysande betyg”, sen får hon städa av några meningslösa humaniorakurser på högskolan.

Vi får hoppas att Greta utnyttjar sin stora mattebegåvning och går vidare på den banan

Här en intressant artikel om att miljöaktivism bland unga har ca 50 år på nacken här i Sverige och ... ta-dam ... rötter i socialdemokratin.

Gretas föregångare kallade sig Fältbiologer och liknande och hade nog mysigt då också när de "räddade planeten" på 1970-talet.

Däremot var deras föräldrar inte riktigt lika kändiskåta som Gretas och då blev det därefter.

Men Gretas rörelse är förstås inte så unik som en del vill få det till.

https://theconversation.com/greta-th...m_source=email

(Undrar vad det mörka är som hänger fram över axeln på Greta? En kattsvans?)
2022-06-13, 09:17
  #39945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
(Undrar vad det mörka är som hänger fram över axeln på Greta? En kattsvans?)
Det är en helig kattsvans tillverkad av viskos och akryl.
2022-06-13, 09:57
  #39946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är en helig kattsvans tillverkad av viskos och akryl.

Precis vad jag misstänkte!

Det hedrar Greta att hon använder åtminstone vissa av de heliga gåvor som hon mottager. Den stackars helgade halsduken av akryl ligger kanske däremot instoppad i sin plastpåse längst ner i en byrålåda?
2022-06-13, 10:05
  #39947
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Precis vad jag misstänkte!

Det hedrar Greta att hon använder åtminstone vissa av de heliga gåvor som hon mottager. Den stackars helgade halsduken av akryl ligger kanske däremot instoppad i sin plastpåse längst ner i en byrålåda?
Sannolikt utan någon plastpåse. Greta brukar inte ha plastpåsar runt sina kläder i sina byrålådor! Det är dock hög tid för Greta att ta fram sin fina andliga halsduk, ha den runt halsen, och gärna berätta om halsdukens innebörd!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-13 kl. 10:09.
2022-06-13, 10:54
  #39948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Sannolikt utan någon plastpåse. Greta brukar inte ha plastpåsar runt sina kläder i sina byrålådor! Det är dock hög tid för Greta att ta fram sin fina andliga halsduk, ha den runt halsen, och gärna berätta om halsdukens innebörd!

Men är Greta verkligen andligt intresserad utom när det gäller att ställa upp i jippon med ”marginaliserade grupper”?

Respekterar hon kristendomen, utom när det handlar om att ställa upp på jippon om gruvdrift och klimathets? Är hon t.ex konfirmerad i svenska kyrkan eller står hon mer upp för muslimska värderingar?

Hennes radikalfeministiska små väninnor lutar väl statistiskt sett mer åt New Age-hållet. Har Greta månne någon invigd bergskristall eller fjäder som hon tillber före varje skolstrejk?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback