2021-12-07, 08:37
Medlem
Tidig julklapp till PPM-spararna: 45 miljarder
Det motsvarar ett genomsnitt på 7 906 kronor per sparare, uppger Pensionsmyndigheten.
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/tidig-julklapp-till-ppm-spararna-45-miljarder/

Kanske dags att planera om sina miljoner
Senast redigerad av SKIL 2021-12-07 kl. 08:43.
Citera
2022-03-06, 11:36
Medlem
Swingexpertens avatar
ATH i PPM 🚀 Jag växlade från aktier till räntor vid årsskiftet, eftersom det skulle bli börskrasch 2022 (4- och 7-års toppcykel). Nu har jag följande fonder:

Evli Short Corporate Bond (621631) 20%
Fidelity - Global High Yield (277491) 20%
SPP Aktiefond Stabil A SEK (912220) 20%
UB Infra Placeringsfond A (780411) 20%
Ålandsbanken Euro HY (955435) 20%
Citera
2022-03-06, 11:47
Medlem
Har sedan årsskiftet gjort om/balanserat om. Borde haft mer räntor.
50%- Ap7 Aktiefond
38%- Spiltan Småbolagsfond
6%- Spiltan Högräntefond
6%- Ap7 Räntefond.

Har dock nyss ändrat till:
50%- Ap7 Aktiefond
38%- Spiltan Småbolagsfond
12%- BGF Global HY
Senast redigerad av Plingare 2022-03-06 kl. 12:04.
Citera
2022-03-06, 14:46
Medlem
bajssprutans avatar
Skickade rubbet i BGF World mining A2 förra året eftersom det bara är playmoney som kommer delas ut till alla det är synd om innan jag blir gammal. +26.92% i år.
Citera
2022-03-26, 21:11
Medlem
Swingexpertens avatar
Chansar på att olja och guld kommer gå bra kommande vecka också. Nu har jag följande fonder i PPM:

20% (661066) BGF Latin American A2
20% (536806) BGF Natural Resources
20% (517748) BGF World Energy A2
20% (338590) BGF World Gold A2
20% (481911) BGF World Mining A2
Citera
2022-04-15, 14:24
Medlem
Swingexpertens avatar
ATH i PPM! Tar hem vinster i olja och guld och växlar till räntor. Nu har jag följande fonder i PPM:

2% - 269357 - AMF Aktiefond Småbolag
3% - 625236 - BGF US Small & MidCap
3% - 481911 - BlackRock World Mining
2% - 639633 - SEB Asset Selection Fund
90% - 418699 - Simplicity Likviditet A
Senast redigerad av Swingexperten 2022-04-15 kl. 14:26.
Citera
2022-04-15, 18:28
Medlem
Longfingrets avatar
Har bara
AMF Aktiefond småbolag, snittat 20,5% sedan 2016
AMF Aktiefond Sverige, snittat 11,2% sedan 2013
Ingen aning om det är bra eller inte,men där får dom vara något år till även om dom är kraftigt back i år
Citera
2022-05-15, 17:00
Medlem
Swingexpertens avatar
Då var det dags att gå in på börsen igen, efter att OMXS30 bottnat på 1895.

Nu har jag följande fonder i PPM:

9% - 269357 - AMF Aktiefond Småbolag
8% - 313742 - Länsförsäkringar Fastighetsfond A
50% - 242081 - Länsförsäkringar Lång Räntefond A
25% - 639633 - SEB Asset Selection Fund
8% - 272898 - Spiltan Aktiefond Småland
Citera
2022-06-11, 15:19
Medlem
Swingexpertens avatar
Jag ökar risken i PPM eftersom RSI i OMXS30 (1990) varit under 30 både i vecko-och 4-timmars-grafen.

Nu har jag följande fonder i PPM:

20% - 481911 - BlackRock World Mining
20% - 277491 - Fidelity Global High Yield Fund
20% - 687509 - Handelsbanken Hållbar Energi
20% - 639633 - SEB Asset Selection Fund
20% - 283408 - Swedbank Robur Technology
Citera
2022-06-14, 07:59
Medlem
Nordea Rysslandsfond
BlackRock - World Mining A2
BlackRock - World Energy A2
Franklin Natural Resources Fund A
BlackRock - Global Natural Resources Growth & Income Fund A2

Kraftiga uppgångar i framför allt World Energy, +43% sedan årskiftet, har kompenserat för kursfallet, -99,7% i Rysslandsfonden. Ligger därmed totalt på -11,4% sedan årskiftet, vilket är signifikant bättre än OMSX30 (-19%).

Noterar att Pensionsmyndigheten nu omyndigförklarar mig och stjäl delar av mitt kapital:

Citat:
Rysslandsfonderna kommer att avregistreras från fondtorget till en kurs som är en halv procent av den senast handlade kursen. Värdet blir alltså en halv procent av vad innehavet i fonden tidigare var värt. Kontona kommer i och med detta att låsas upp och det kommer åter vara möjligt för dig som sparare att byta fonder igen.

När fonderna avregistrerats från fondtorget tar Pensionsmyndigheten över de återstående fondandelarna. Vi kommer succesivt sälja av det återstående innehavet från och med den dag fonderna öppnar för handel igen. De eventuella pengar som erhålls kommer att föras över till berörda spararnas premiepensionskonto.

Den första ersättningen placeras i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa. Framtida insättningar kommer att placeras i enlighet med spararens valda fonder.
Avvecklingen kan komma att ta flera år. Hur den slutgiltiga ersättningen blir beror på hur handeln i Ryssland kommer att fungera i framtiden.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/nyheter/pensionsmyndigheten-avslutar-rysslandsfonderna-pa-fondtorget

Och varför får jag inte själv bestämma när jag vill sälja av andelarna i Rysslandsfonden? Varför skall myndigheten fatta det beslutet åt mig? De kunde ju istället bara stänga fonden för nyinvesteringar, utan att avregistrera den, och överlåta åt var och en att själv bestämma när man vill sälja av den.

Och varför skall första ersättningan placeras i det av Politbyrån utvalda alternativet Såfa, istället för i enlighet med mina egna val?

Barockt att staten kan bestämma på en höft att göra lite vad som helst med mina pengar.
Citera
2022-06-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Barockt att staten kan bestämma på en höft att göra lite vad som helst med mina pengar.
Det gör ju staten varje dag. Du kan ju inte bestämma att just den här månaden ska försvaret få större delen av dina inbetalda skattepengar.
Det heter ju för övrigt Pensionsmyndighet.

Citat:
Och varför får jag inte själv bestämma när jag vill sälja av andelarna i Rysslandsfonden? Varför skall myndigheten fatta det beslutet åt mig? De kunde ju istället bara stänga fonden för nyinvesteringar, utan att avregistrera den, och överlåta åt var och en att själv bestämma när man vill sälja av den.
Under nuvarande omständigheter går det inte att beräkna värdet på innehavet i rysslandsfonder. Landet i sig kan vara på väg mot statsbankrupt.
Trasslet med Rysslands ekonomi kommer att pågå under överskådlig tid.

Citat:
Och varför skall första ersättningan placeras i det av Politbyrån utvalda alternativet Såfa, istället för i enlighet med mina egna val?
Det är väl inget som hindrar att du efter utbetalningen flyttar pengarna till valfri fond?
Citera
2022-06-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Det gör ju staten varje dag. Du kan ju inte bestämma att just den här månaden ska försvaret få större delen av dina inbetalda skattepengar.
Det heter ju för övrigt Pensionsmyndighet.
Tanken med just PPM var ju att man skulle få bestämma själv.

Citat:
Under nuvarande omständigheter går det inte att beräkna värdet på innehavet i rysslandsfonder. Landet i sig kan vara på väg mot statsbankrupt.
Trasslet med Rysslands ekonomi kommer att pågå under överskådlig tid.
Och? De skriver ju att de kommer att fortsätta förvalta fonden och att PPM sedan bestämmer tidpunkt för att sälja innehavet. Varför kan jag inte få bestämma den tidpunkten själv? Om de vill spärra folk från att köpa (när Moskvbörsen öppnat igen) är väl en sak (och redan det ganska dumt), men varför tvångssälja mitt innehav istället för att låta mig välja själv? Riskerna är jag såklart medveten om. Jag är myndig och det är mina pengar.

PPM kommer ju garanterat att sälja av alldeles för snabbt, direkt när börserna öppnar igen, istället för att lugnt ligga kvar och vänta på den uppgång som kommer när kapitalet börjar leta sig tillbaka till Ryssland igen. Skandal att myndigheten på egen hand kan fatta beslut om att sälja mina andelar vid en tidpunkt de väljer själva, utan att ens fråga mig.

Citat:
Det är väl inget som hindrar att du efter utbetalningen flyttar pengarna till valfri fond?
Jag har ju redan valt fonder, och de skriver ju att de följande utebetalningarna (efter den första) kommer att ske i enlighet med det fondval man gjort. Varför gäller det inte redan från första utbetalningen?

Uppenbart handlar allt bara om att jävlas med folk och gnugga in det politiska budskapet "aja baja, inte investera i Ryssland - men fritt fram att investera i folkmördarländer som våra vänner USA".
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-06-14 kl. 08:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in