Nordea Rysslandsfond
BlackRock - World Mining A2
BlackRock - World Energy A2
Franklin Natural Resources Fund A
BlackRock - Global Natural Resources Growth & Income Fund A2
Kraftiga uppgångar i framför allt World Energy, +43% sedan årskiftet, har kompenserat för kursfallet, -99,7% i Rysslandsfonden. Ligger därmed totalt på -11,4% sedan årskiftet, vilket är signifikant bättre än OMSX30 (-19%).
Noterar att Pensionsmyndigheten nu omyndigförklarar mig och stjäl delar av mitt kapital:
Citat:
Rysslandsfonderna kommer att avregistreras från fondtorget till en kurs som är en halv procent av den senast handlade kursen. Värdet blir alltså en halv procent av vad innehavet i fonden tidigare var värt. Kontona kommer i och med detta att låsas upp och det kommer åter vara möjligt för dig som sparare att byta fonder igen.
När fonderna avregistrerats från fondtorget tar Pensionsmyndigheten över de återstående fondandelarna. Vi kommer succesivt sälja av det återstående innehavet från och med den dag fonderna öppnar för handel igen. De eventuella pengar som erhålls kommer att föras över till berörda spararnas premiepensionskonto.
Den första ersättningen placeras i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa. Framtida insättningar kommer att placeras i enlighet med spararens valda fonder.
Avvecklingen kan komma att ta flera år. Hur den slutgiltiga ersättningen blir beror på hur handeln i Ryssland kommer att fungera i framtiden.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/nyheter/pensionsmyndigheten-avslutar-rysslandsfonderna-pa-fondtorget
Och varför får jag inte själv bestämma när jag vill sälja av andelarna i Rysslandsfonden? Varför skall myndigheten fatta det beslutet åt mig? De kunde ju istället bara stänga fonden för nyinvesteringar, utan att avregistrera den, och överlåta åt var och en att själv bestämma när man vill sälja av den.
Och varför skall första ersättningan placeras i det av Politbyrån utvalda alternativet Såfa, istället för i enlighet med mina egna val?
Barockt att staten kan bestämma på en höft att göra lite vad som helst med
mina pengar.