2022-06-11, 10:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du använde Soliditet. Tittar man på mer konventionella nyckeltal för fastighetssektorn är SBB högst skuldsatt i Sverige med bred marginal. Viceroy anmärkte på detta i sin rapport och Goldman Sachs anmärkte på detta när de sänkte SBB till sälj nyligen.
Man behöver inte ens räkna för att inse att det nyaste (är SBB senast?) fastighetsbolaget köpt för överlägset högst priser. Bostadsbubblan har pågått oavbrutet sedan 1994 och det är fantastiskt länge, den längsta perioden någonsin. Äldre fastighetsbolag som Hufvudstaden som jag själv ägde ett tag har fått sina fastigheter för ingenting långt före 1994 och har naturligtvis överlevnadsförmåga. medans den som hoppade in allra sist i kedjebrevet förlåt fastighetsbubblan är totalkörd när räntorna går upp. Den enda vinsten som finns när man köpt de senaste 15 åren är när fastigheterna går upp ytterligare. Någon vinst på själva driften är otänkbar. Räntorna kommer att 2-3-faldigas när lånen läggs om och SBBs cashflow-problem då kommer att sätta dem i konkurs. Allt annat är otänkbart.

Jag fascineras över den Fermenta-mentalitet som invandrade företagare lyckas föra in hos svenska unga män. Samma gäng brukar tycka att alla invandrare ljuger. Vilket verkar stämma rätt bra även på invandrade företagare.
Senast redigerad av Barents 2022-06-11 kl. 10:50.
Citera
2022-06-11, 11:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
SBB.
Aktuella intjäningsförmåga på 12 månader i Q1-2022 landade på ett Justerat förvaltningsresultat inkluderat med resultat på 1108 miljoner från JV/intressebolag,och därtill då innan utdelning i intjäning på ett förvaltningsresultat i bolaget på hela 5 397 miljoner.Och det borde ju räcka till att betala dem finansiella kostnaderna på -1069 miljoner.Sedan har ju bolaget också finansiella intäkter på 132 miljoner därefter det justerade förvaltningsresultatet innan utdelning som då var på 5397 miljoner och därefter med också utdelning till hybridobligationer på 493miljoner samt 388 miljoner i utdelning till D-aktier, därefter det då kommer det hänförligt förvaltningsresultat till stamaktieägarna A-B in på hela 4479 miljoner.

Därtill utöver också tycker jag även att det bör finns resultat från intjäning att hämta i bolaget
från byggrätts-utvecklingen,samt därtill i nyproduktion där bolaget uppskattar att det i intjäning ligger på Ca.2500 miljoner,samt värdeskapande transaktioner på Ca.400 miljoner,därtill även investeringar i det befintliga beståndet på Ca.1000 miljoner.

Detta borde då ge stamaktieägarna A-B ett justerat förvaltningsresultat rullande på 12 månader och inkluderat med value-add-strategier då mellan tummen och pekfingret Ca.8379 miljoner= Ca.5,76kr.

Som jag ser på det här så bör det finnas belopp i intjäning/miljarder räknat som förmodligen då täcker för dem finansiella kostnaderna etc. i bolaget.Sedan tar det ju antagligen tid innan räntan slår igenom på bolagets låneportfölj som hade en snittränta på 1,24%. Därtill är ju också även bolagets hyresintäkter kopplade till KPI samt inflationssäkrade.

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp-content/uploads/sites/3/2020/01/rapport-delarsrapport-q1-januari-mars-2022-b.pdf

/Detta bör även observeras att detta endast är en hypotetisk ögonblicksbild över bolagets intjäningsförmåga på Ca.12 månader.
Gör gärna samma genomgång fast med fördubblad ränta, som vi har redan i höst, så blir du lite svettig.
Citera
2022-06-11, 12:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nu var sbbs aktie övervärderad tekniskt vid 65kr, men vart var ni då?
Inga doom and gloom historier då.
Då var SBB en säker folkaktie.

Helt plötsligt är vi på 21kr och alla får panik och skriker att vi ska till 0

Man undrar ju hur folk investerar nuförtiden.
Ni verkar ju helt efterblivna.

Så har det alltid varit. De flesta på börsen har strategin att går det upp så köper man och går det ner så säljer man.

Börsen finns till för att överföra pengar från de som inte har tålamod till de som har det.
Citera
2022-06-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Så har det alltid varit. De flesta på börsen har strategin att går det upp så köper man och går det ner så säljer man.

Börsen finns till för att överföra pengar från de som inte har tålamod till de som har det.

Så är det.

SBB gick från att vara en lågriskaktie vid 65 till en högriskaktie vid 21
Citera
2022-06-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Gör gärna samma genomgång fast med fördubblad ränta, som vi har redan i höst, så blir du lite svettig.

Du är samma torsk som jämförde SBB med evergrande
Citera
2022-06-11, 12:30
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du är samma torsk som jämförde SBB med evergrande
Jag ser att du är i en förnekelsebubbla.

Den liknelsen är rätt. Båda är överbelånade. Det är en medveten chansning för att öka vinsterna och fungerar så länge fastighetspriserna går upp. Och de kommer nu vid nedgången att gå i konkurs.
Senast redigerad av Barents 2022-06-11 kl. 12:34.
Citera
2022-06-11, 13:11
Medlem
Citat:
Jag ser att du är i en förnekelsebubbla.

Den liknelsen är rätt. Båda är överbelånade. Det är en medveten chansning för att öka vinsterna och fungerar så länge fastighetspriserna går upp. Och de kommer nu vid nedgången att gå i konkurs.

Förnekelse nej? Jag har börjat köpa nu.

Du är helt korkad.

Evergrande belånade sig och byggde en massa byggnader som ingen köpte

SBB köper ut och hyr tillbaka till existerande efterfrågan.
De är även skyddade av staten
Jävla idiot.
Senast redigerad av BlackRockInc 2022-06-11 kl. 13:17.
Citera
2022-06-11, 13:57
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Förnekelse nej? Jag har börjat köpa nu.

Du är helt korkad.

Evergrande belånade sig och byggde en massa byggnader som ingen köpte

SBB köper ut och hyr tillbaka till existerande efterfrågan.
De är även skyddade av staten
Jävla idiot.
Nja, jag är rikare än du. Noterar att du inte nämner "lån" och "räntor" i ditt faktatomma inlägg. Utan det ordet har du inte gjort en analys. Jag är ledsen, du kommer att förlora alla dina pengar.
Citera
2022-06-11, 14:00
Medlem
Citat:
Nja, jag är rikare än du. Noterar att du inte nämner "lån" och "räntor" i ditt faktatomma inlägg. Utan det ordet har du inte gjort en analys. Jag är ledsen, du kommer att förlora alla dina pengar.

Det var inte räntor som tog död på evergrande det var att de inte hade några pengar att betala sina lån för.
Ganska stor skillnad mot SBB, ledsen grabben.
Du är fattig och sur över att du köpte SBB på toppen och vill nu hämnas på aktien haha.
Det kallas för REVENGE TRADING och du har joinat THE DARK SIDE.
Du har blivit en SITH LORD, förstår du?
Citera
2022-06-11, 14:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det var inte räntor som tog död på evergrande det var att de inte hade några pengar att betala sina lån för.
Ganska stor skillnad mot SBB, ledsen grabben.
Du är fattig och sur över att du köpte SBB på toppen och vill nu hämnas på aktien haha.
Det kallas för REVENGE TRADING och du har joinat THE DARK SIDE.
Du har blivit en SITH LORD, förstår du?
Ändå rätt kul att en gök tillrättavisar mig som är väl påläst om evergrande sedan 2021. Evergrande har defaultat vilket betyder att de inte kan betala sina skulder/räntor/lösa in sina bonds. De var helt enkelt överbelånade. SBB kommer att göra samma sak. Jag har aldrig någonsin ens reflekterat över att köpa SBB, tvärtom hånat dem många gånger, och det är synd om dig som köpte utan att vara påläst.
Citera
2022-06-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ändå rätt kul att en gök tillrättavisar mig som är väl påläst om evergrande sedan 2021. Evergrande har defaultat vilket betyder att de inte kan betala sina skulder/räntor. De var överbelånade. SBB kommer att göra samma sak. Jag har aldrig någonsin ens reflekterat över att köpa SBB, tvärtom hånat dem många gånger, och det är synd om dig som köpte utan att vara påläst.

De blev överbelånade för att ingen köpte deras skit, inte för att räntorna gick upp.

Det är inte så att SBBs byggnader står tomma så nej de kommer inte göra samma sak.

Lite olika skuldsättningar med.

Synd om mig? Jag har köpt de på 2017s nivåer och får 5-8% i utdelning.
Gråt på du.
Du har inte ens råd med 1 SBB aktie.
Citera
2022-06-11, 15:56
Medlem
Ringhals3s avatar
26 januari 2022 satte Nordea Markets sin riktkurs på SBB till 72 kronor, säkert deras skickligaste värderare med över en miljon i årslön och lika hög bonus!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in