2022-06-10, 16:21
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Det funkade ärligt talat bättre....

det är otoroligt förvirrande med dels "inställningar" och gamla "kontrollpanelen" som man fan måste leta efter, den är halvt gömd .... höll på att bli galen när jag bara ville få stängt av standard ljuden i windows efter ominstallation. letade i "inställningar" ......så fan heller att det löste sig. snubblade över det i kontrollpanelen två dar senare. Psykbryt ....
Om du en dag hittar dig själv bakom ratten i en elbil, ska du då manövrera den som att det vore en bensinare med manuell växellåda? Min efterblivna poäng till en efterbliven TS är: Använder du datorn rätt så kommer du inse att 10 och 11 är bättre än vad 7 någonsin var. Och du kan hitta allt mycket snabbare och enklare, och mer logiskt. Och du behöver inget antivirus.
Citera
2022-06-10, 17:05
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Om du en dag hittar dig själv bakom ratten i en elbil, ska du då manövrera den som att det vore en bensinare med manuell växellåda? Min efterblivna poäng till en efterbliven TS är: Använder du datorn rätt så kommer du inse att 10 och 11 är bättre än vad 7 någonsin var. Och du kan hitta allt mycket snabbare och enklare, och mer logiskt. Och du behöver inget antivirus.

Hur fan kan du påstå nåt så jävla korkat???

helt bisarra saker förekommer i win10 .. som exempel, min trådstart, ang appen hälsokontroll, varför står det på microsofts egen supportsida, att man ska välja den OM den finns ?!!? vadå är det slumpen som avgör???

hela skiten är mystiskt upplagt, det känns hela tiden att nånting pågår "i smyg" som man inte får reda på...
Citera
2022-06-10, 17:08
Medlem
Köp Windows 11 då.
Citera
2022-06-10, 17:12
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Det funkade ärligt talat bättre....

det är otoroligt förvirrande med dels "inställningar" och gamla "kontrollpanelen" som man fan måste leta efter, den är halvt gömd .... höll på att bli galen när jag bara ville få stängt av standard ljuden i windows efter ominstallation. letade i "inställningar" ......så fan heller att det löste sig. snubblade över det i kontrollpanelen två dar senare. Psykbryt ....
Ja det här med "kontrollpanelen" och "inställningar" är fan märkligt, förut fanns bara kontrollpanelen, I Windows 10 har de flyttat in vissa saker i "inställningar" men inte orkat göra det fullt ut så man vet aldrig var man hittar en viss inställning.

I Windows 11 har jag hört att de har flyttat in allt i "inställningar" istället men jag kan ha fel
Citera
2022-06-10, 17:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Köp Windows 11 då.
Hälsokontrollen måste utfalla positivt för att kunna installera win 11.
Citera
2022-06-10, 17:38
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Ja det här med "kontrollpanelen" och "inställningar" är fan märkligt, förut fanns bara kontrollpanelen, I Windows 10 har de flyttat in vissa saker i "inställningar" men inte orkat göra det fullt ut så man vet aldrig var man hittar en viss inställning.

I Windows 11 har jag hört att de har flyttat in allt i "inställningar" istället men jag kan ha fel

har de gjort det så är det väl antagligen bra .... men "inställningar" är fan inte bra, känns inte logiskt, och hela tiden har man känslan av det saknas val, och knappar, och man vet aldrig om nån av de klickbara "hyperlänktarna" tar en till inställningen som omnämns eller om man TVINGAS ut på internet i EDGE !!! jag skriker och hoppar till när jag kastas ut på internet till Bing och microsofts VÄRDELÖSA så kallade support-sidor.

Nån som vet, är det bättre inställningsmöjligheter i win 10 pro ??? jag sitter på home-varianten
Citera
2022-06-10, 17:51
Medlem
Pre 1914s avatar
Skippa Windows och gå till Mac eller ännu bättre, Linux. Inget alternativ är dock felfritt men man slipper iaf det dryga Windows.
Citera
2022-06-10, 18:24
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Får man INTE det är man jävligt speciell

Körde först Windows (XP, Vista, 7) sen MacOS, sedan enbart Ubuntu och nu gått över tillbaka till Windows pga viss mjukvara och med powershell samt WSL så är ju Windows sjukt bra idag.
Citera
2022-06-10, 19:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
har de gjort det så är det väl antagligen bra .... men "inställningar" är fan inte bra, känns inte logiskt, och hela tiden har man känslan av det saknas val, och knappar, och man vet aldrig om nån av de klickbara "hyperlänktarna" tar en till inställningen som omnämns eller om man TVINGAS ut på internet i EDGE !!! jag skriker och hoppar till när jag kastas ut på internet till Bing och microsofts VÄRDELÖSA så kallade support-sidor.

Nån som vet, är det bättre inställningsmöjligheter i win 10 pro ??? jag sitter på home-varianten

Det är samma sak oavsett version av W10 eller 11, vill du få det enklare, likt förut, så har W8.1 fortfarande support.

Röran, som är är tänkt att upphöra när allt från Kontrollpanelen har migrerats till Inställningar får vi trist nog leva med tills dess. Använd - God Mode - vilket ger bättre överblick -
https://windowsreport.com/god-mode-windows-11/

Får du psykbryt av W10 så klappar du nog ihop fullständigt med W11 då de tagit bort en del smidiga bekvämligheter.
Citera
2022-06-10, 22:21
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är samma sak oavsett version av W10 eller 11, vill du få det enklare, likt förut, så har W8.1 fortfarande support.

Röran, som är är tänkt att upphöra när allt från Kontrollpanelen har migrerats till Inställningar får vi trist nog leva med tills dess. Använd - God Mode - vilket ger bättre överblick -

Får du psykbryt av W10 så klappar du nog ihop fullständigt med W11 då de tagit bort en del smidiga bekvämligheter.

god mode låter ju smart, men du länkar till nåt för win11 och jag kör ju win10
Citera
2022-06-10, 22:55
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Får tacka för tipset om god-mode iallafall. Jag googlade och hittade till sidan tom´s guide ....mängder med windowstips. Fasen vilket invecklat halvfärdigt skitsystem windows egentligen verkar vara. men men ... tack som tusan för tipset https://www.tomsguide.com/topics/windows
Citera
2022-06-11, 08:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Får tacka för tipset om god-mode iallafall. Jag googlade och hittade till sidan tom´s guide ....mängder med windowstips. Fasen vilket invecklat halvfärdigt skitsystem windows egentligen verkar vara. men men ... tack som tusan för tipset https://www.tomsguide.com/topics/windows

Ja Tom`s guide är en bra sida.

Skulle du gå över till W11 så får du uppleva en ny Startmeny och lite annat kul , men det finns fixar för det på nätet så det är bara att googla.
Senast redigerad av 1FF 2022-06-11 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in