2022-06-10, 18:35
Medlem
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n3WjW/tom-hagen-til-politiet-husnoekkel-sporloest-borte

Bilde av eiendommen i denne VG- artikkelen viser bedre hvordan jeg mener bortføringen kan ha skjedd.
Fra gangstien kan en eller to personer nærmest usett ta seg til hjørnet på huset hvor det står en elektrisk varmeovn. Også videre bak garasjen. Fra hjørnet der og til inngangsdør vil jeg anta det tar ca 3 sekunder. På kortsiden av blokken bak hekken er det kun et relativt lite vindu i hver etasje. Om noen likevel skulle se en person gå foran garasjen er jo det i seg selv ikke uvanlig. Er personen litt tildekket er det nærmest umulig å bli identifisert.
AEH kan så bli lempet ut et vindu på kortsiden av huset og fraktet gjennom krattet til bil på gangstien. Alt i løpet av minutter om nødvendig.

Nå skal det sies at vegitasjonen 31.okt helt sikkert ikke var like dekkende som når dette bilde er tatt. Uansett en meget mulig måte å gjøre det hele på.

La også merke til at Milli og co sa i siste pod at bilen var sporløst borte og ikke hadde kommet ned samme vei igjen siden det ikke var video av det. Mener bestemt jeg har lest at den lille video de har av bilen er grunnet en annen bevegelse foran bygget kamera er montert på. I så fall et håpløst utsagn.
Citera
2022-06-10, 18:52
Medlem
Gitt at dette er reell kidnapping i vinnings hensikt har vi følgende scenarier for AEH f.o.m voldshandlingen:

1. Blir skadet eller dør under kidnapping ved et uhell
2. Dør i fangenskap av medisinske årsaker
3. Blir drept i fangenskap fordi politiet er kontaktet (“vi ta ned risiko”)
4. Blir drept under fangenskap fordi penger uteblir (“fort eller hun er dø”)
5. Blir drept i fangenskap selv om penger er utbetalt for å minimere sjansen for å bli tatt
6. Blir drept med overlegg i huset eller senere som en del av planen pga. operasjonssikkerhet, selv om det medfører mye høyere straff om GM blir tatt.

*Scenario 4-6*
Dette betyr en ekstraordinær brutal, kynisk og forskrudd GM. Det er vanskelig å se for seg at noen som først og fremst er ute etter penger gjør seg selv til drapsmenn med overlagt drap på en uskyldig eldre kvinne. Jeg holder derfor alle disse tre scenariene som svært lite sannsynlig.

Allikevel bør det reflekteres over følgende:

* det vil være svært vanskelig å holde noen fanget over tid uten å bli avslørt. For det første må offeret holdes i live gjennom innkjøp av mat og annet. For det andre trenger man lokasjon uten fare for å bli avslørt. For det tredje må man ha minst én person på lokasjonen og man må da være sikker på at denne personen ikke havner i noe søkelys gjennom f.eks. observasjon av endret atferdsmønster. Desto lenger tid desto vanskelig å holde noen skjult i fangenskap. Dersom ønskede løsepenger uteblir går tiden og GM må da velge om man skal avbryte operasjon og sette offeret fri hvilket også medfører økt risiko for å bli tatt (offeret sitter på info som kan avsløre GM)
* dersom en slik operasjon er tenkt som en ny modus og metode som kan gjentas flere ganger for å få ut penger fra rike folk, så vil det være et problem om ofret ble satt fri uten utbetaling av løsepenger.

*Scenario 2 *
Det som taler for dette er rød BMW i ÅS og meldingen:
“AEH trenger medisinsk hjelp. Vi kan kun gi basic”
Problemet her er at meldingen blir sendt så sent som 8.juli hvilket reduserer sannsynligheten for dette scenario da de da har valgt å holde henne urimelig lenge uten å samtidig presse mer på for løsepenger. Meldingen om medisinsk hjelp kommer også rett etter at politiet har gått ut med at de har endret hovedhypotesen til drap. En kan resonnere at kidnapperne som nå også er drapsmenn på flukt har et sterkt behov for å holde liv i hypotesen om kidnapping. I tillegg til å fremme løsepengekrav og love livsbevis, har GM da også gardert seg med en melding om medisinsk hjelp, slik at de kan falle tilbake på at hun døde på grunn av dette og ikke pga voldshandling fra GM.

*Scenario 1*
Det som taler for dette er politiets tidligere uttalelse om at hun ble drept i huset. Mulig fall og blodspor i trapp sannsynliggjør dette. At GM brukte så lang tid i huset til å dekke over drapet er også underbyggende. De fikk antakelig fart på seg når TH ringte 3 ganger 10.07 da de visste at han jobbet kun 5-10 min unna.
Scenariet forklarer også manglende livsbevis og push på å få ut penger. Operasjonen endret seg totalt ved dødsfallet og da vil det primære for GM nå være å ikke bli tatt for drap. Løsepengene har blitt mindre viktig.

*Foreløpig konklusjon*
Min konklusjon må da bli at AEH ble drept i huset uten at dette var planlagt (evt. hardt skadet med døden til følge noe senere).

Noen som har tanker om andre elementer som taler for eller i mot de ulike scenarier?
Citera
2022-06-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Ser det som nesten umulig. Både MB og TEH er da involvert som lyvende alibier.

MB og TEH lyver ikke om de tror de snakker sant. Hørt om folk som blir oppringt av taleroboter med stemmen til en nærstående som ber om penger?

Mest kjente sak er vel en utenlandsk bank (kinesisk mener jeg), der en ansatt ble oppringt av "sjefen" sin. Overførte et svimlende beløp.
Citera
2022-06-10, 18:56
Medlem
Alle alibisamtalene er utgående anrop. Kanskje en forutsetning for teknologien som eventuelt ble brukt? AEH ringte MB tilbake etter tapt anrop.
Citera
2022-06-10, 19:47
Medlem
Citat:
[url]
La også merke til at Milli og co sa i siste pod at bilen var sporløst borte og ikke hadde kommet ned samme vei igjen siden det ikke var video av det. Mener bestemt jeg har lest at den lille video de har av bilen er grunnet en annen bevegelse foran bygget kamera er montert på. I så fall et håpløst utsagn.
Lys på bilen skrudd av.
Citera
2022-06-10, 20:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n3WjW/tom-hagen-til-politiet-husnoekkel-sporloest-borte

Bilde av eiendommen i denne VG- artikkelen viser bedre hvordan jeg mener bortføringen kan ha skjedd.
Fra gangstien kan en eller to personer nærmest usett ta seg til hjørnet på huset hvor det står en elektrisk varmeovn. Også videre bak garasjen. Fra hjørnet der og til inngangsdør vil jeg anta det tar ca 3 sekunder. På kortsiden av blokken bak hekken er det kun et relativt lite vindu i hver etasje. Om noen likevel skulle se en person gå foran garasjen er jo det i seg selv ikke uvanlig. Er personen litt tildekket er det nærmest umulig å bli identifisert.
AEH kan så bli lempet ut et vindu på kortsiden av huset og fraktet gjennom krattet til bil på gangstien. Alt i løpet av minutter om nødvendig.

Nå skal det sies at vegitasjonen 31.okt helt sikkert ikke var like dekkende som når dette bilde er tatt. Uansett en meget mulig måte å gjøre det hele på.

Jeg tenker at dette med å lempe AE ut vinduer og frakte henne gjennom skogholt til
en ventende bil virker unødvendig risikabelt. Som jeg skrev tidligere - denne gangveien
brukes flittig av turgåere og joggere som ville vært svært ubeleilig for noen ute i et så
hemmelig oppdrag som dette.

Ser man derimot på gårdsplassen foran huset, så er den skjermet mot innsyn på alle kanter, med
mindre man står i rett linje mot inngangsporten. Ville tilfeldig forbipasserende legge merke til om
det sto en bil der? Trolig ikke, siden bilen til TH ofte står der, også på dagtid de dagene han velger
å gå til jobb (noe han selv sier han gjerne gjør).

Dermed blir de mest potensielle vitnene i denne saken de nærmeste naboene. Aller nærmeste nabo
med direkte innsyn til gårdsplassen var, beleilig nok, bortreist på jakt.

Det virker for meg som at det er mye smartere å kjøre inn Sloraveien på vanlig vis, og rett inn på
gårdsplassen. Der er det god plass til å snu bilen, og ved behov rygge den helt inn til inngangspartiet.
Herfra kunne man da helt i skjul for omgivelsene frakte AE ut inngangsdøra og rett inn i bilen før man
kjørte avgårde.

Velger man f.eks. å bruke hybrid eller el-bil, kan man seile nær sagt lydløst inn og ut.
Citera
2022-06-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Lys på bilen skrudd av.
Kanskje det er en bil som bare lyser foran
https://elbil.no/er-du-opplyst-bak/
Citera
2022-06-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambador
MB og TEH lyver ikke om de tror de snakker sant. Hørt om folk som blir oppringt av taleroboter med stemmen til en nærstående som ber om penger?

Mest kjente sak er vel en utenlandsk bank (kinesisk mener jeg), der en ansatt ble oppringt av "sjefen" sin. Overførte et svimlende beløp.

Men jeg tror jo ikke at noen planlegger dette så godt, for å risikere at sønn ikke kjenner igjen stemmen til mor. Det får gå innunder den 1% jeg setter på at Hagen er skyldig i dette.
Citera
2022-06-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Lys på bilen skrudd av.

Uansett, om politiet har hatt "så flaks" at de finner en video av denne bilen men påstår at den ikke har kommet tilbake samme vei for de ikke finner video av det. Ja, det oser litt politi av.
Citera
2022-06-10, 21:30
Medlem
TH har nok lekt med tanken om å drepe også tidligere, han kartla svogerens bosted, venner og omgangskrets.
I tillegg til at han truet med å drepe han og at han bare ville forsvinne, det vitner om at TH er en farlig mann.
Citera
2022-06-10, 23:20
Medlem
Et bilde 1 uke før AE forsvant

Det finnes både foto og videoopptak som gir et godt oversiktsbilde av S4 og området rundt.
Blant annet bilder/opptak som ble tatt på et interessant tidspunkt, kort tid før AE forsvant .

Bildet i linken under er fra bare 1 uke før forsvinningen.
Kanskje mer interessant er når på morgenen det ble tatt.

Tidspunktet er ca. kl 8.15 - et klokkeslett TH pleier å dra på jobb.
Senest dagen før AE forsvant sporløst, kjørte TH fra S4 kl 8.15.

Men bildet fra 1 uke før viser noe mer.

Det viser også en bil nede ved brygga og andeplassen.
Like før kom en person ned fra gangstien og satte seg i bilen.

Så kjørte den.

Dette kan ha vært noen som har vært på en morgentur,
eller kanskje hadde parkert der og skulle kjøre på jobb.
Imidlertid er det kanskje ikke der man parkerer over natten.

Bildet illustrerer imidlertid hvilken risiko denne gangveien er for en GM.
Både for å bli sett og møte på en eller flere. Men også for å bli fotografert.

https://imgur.com/a/kKTD6b0
Citera
2022-06-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Et bilde 1 uke før AE forsvant

Det finnes både foto og videoopptak som gir et godt oversiktsbilde av S4 og området rundt.
Blant annet bilder/opptak som ble tatt på et interessant tidspunkt, kort tid før AE forsvant .

Bildet i linken under er fra bare 1 uke før forsvinningen.
Kanskje mer interessant er når på morgenen det ble tatt.

Tidspunktet er ca. kl 8.15 - et klokkeslett TH pleier å dra på jobb.
Senest dagen før AE forsvant sporløst, kjørte TH fra S4 kl 8.15.

Men bildet fra 1 uke før viser noe mer.

Det viser også en bil nede ved brygga og andeplassen.
Like før kom en person ned fra gangstien og satte seg i bilen.

Så kjørte den.

Dette kan ha vært noen som har vært på en morgentur,
eller kanskje hadde parkert der og skulle kjøre på jobb.
Imidlertid er det kanskje ikke der man parkerer over natten.

Bildet illustrerer imidlertid hvilken risiko denne gangveien er for en GM.
Både for å bli sett og møte på en eller flere. Men også for å bli fotografert.

https://imgur.com/a/kKTD6b0

Ikke minst viser det hvor vanskelig det er å se noe i det hele tatt. Dekker man seg til nok er nok risken minimal.
I fullt dagslys og med svært gode videobilder klarte man ikke engang å identifisere Hettemannen. Med hjelp fra omtrent hele landet via media.

Om dette er en kidnapping så tror jeg det er enkleste måten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in