2022-06-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vore utmärkt om SAS blev hel-danskt eller privat-ägt. Måste vara för att CPH/Kastrup är så viktigt? För en gångs skull lurar vi danskarna i så fall, jag tänker på postnord och liknande när de lurat oss.

Jag gjorde ett ex-jobb en gång på SAS. På Arlanda skötte en (1) kille all fördelning av de dagstidningar som kom in och skulle ut på flygen. I Danmark behövdes 8 man för samma sak. Flygplatserna var lika stora. Danskarna hade en mysig arbetsstämning, mycket hygge. 40% av deras löner betalades av svenska resenärer.

Varför åka till USA eller Asien när man kan umgås på nätet. Och i november kommer corona igen. Påminner om att flyget har det största ansvaret för coronas spridning.

Man undrar onekligen var den danska SAS-personalen håller hus. Jag bor i Danmark och flyger regelbundet med både SAS och Norwegian från Kastrup, tycker dock endast jag möter svensk personal både vad gäller piloter och flygvärdinnor.
2022-06-10, 13:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Man undrar onekligen var den danska SAS-personalen håller hus. Jag bor i Danmark och flyger regelbundet med både SAS och Norwegian från Kastrup, tycker dock endast jag möter svensk personal både vad gäller piloter och flygvärdinnor.
Att samarbeta med Danmark är som att samarbeta med Nigeria. De är bara intresserade av att egoistiskt tjäna pengar och SAS har garanterat tillfört Danmark mer än Sverige.
2022-06-10, 13:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Dagens ryck uppåt utgör ett gyllene tillfälle att sälja sina aktier i SAS om man har några!
Utspädningsrisken kvarstår och den motiverar en aktiekurs på 10-20 öre, gör matematiken.
2022-06-10, 14:47
Medlem
Ringhals3s avatar
"Den svenska regeringen*har sökt riksdagens mandat för att konvertera statens lån i SAS till ägarkapital, vilket skulle minska bolagets skuldbörda med fyra miljarder kronor. Samtidigt kommer man inte gå in med nya pengar i en kommande nyemission" Källa SvD.

Staten säger sig vägra ge mer pengar till SAS men ger ändå SAS miljardbelopp bakvägen.
2022-06-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"Den svenska regeringen*har sökt riksdagens mandat för att konvertera statens lån i SAS till ägarkapital, vilket skulle minska bolagets skuldbörda med fyra miljarder kronor. Samtidigt kommer man inte gå in med nya pengar i en kommande nyemission" Källa SvD.

Staten säger sig vägra ge mer pengar till SAS men ger ändå SAS miljardbelopp bakvägen.
Helt djävla sjukt! Andra delar av infrastrukturen säljer de ut utan att blinka till Kina.
2022-06-10, 16:42
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Helt djävla sjukt! Andra delar av infrastrukturen säljer de ut utan att blinka till Kina.
Framförallt aktivt kapitalförstörning av skattepengar, antingen är man en aktiv ägare och bevakar sin andel i bolaget genom nyemissioner eller så dumpar man sina aktier.

Det enda det här kommer att resultera i är att skattebetalarna blir dubble fucked, fuck nr1 är när statens befintliga aktier blir utspädda så in i helvete och fuck nr2 är att man ändå dumpar skattebetalarnas pengar genom att omvandla fordringar till aktier.

Det enda detta gör är att det förstärker min tro att staten inte ska äga privata företag.
2022-06-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evronianer
Även om aktieägarna är körda så tror och hoppas jag att varumärket överlever (och eurobonusprogrammet). Båda är urstarka och värda många miljarder.

Rekonstruktionen kommer dock att bli blodig, men förhoppningsvis så ser alla parter realistiskt på situationen.

Danmarks regering hade nog köpt upp hela bolaget om de hade fått, men jag tror på någon form av gemensamt ägande mellan Danmark och privata ägare.

SAS är en sådan symbol för Sverige och Skandinavien att jag hoppas att de överlever. Att få se ett SAS-plan över andra länder och deras flygplatser är lika imponerande som att se en IKEA-byggnad. En känsla av nationell stolthet (även om deras vidriga reklamfilm förstörde en del).

Kan någon vänlig själ förklara för en idiot varför Eurobonusprogrammet är värt pengar. Är inte det åtaganden som bolaget har mot de som har poäng?
2022-06-10, 20:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Minus 11 procent på en vecka trots dagens rusning...
2022-06-11, 09:55
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevanian
Kan någon vänlig själ förklara för en idiot varför Eurobonusprogrammet är värt pengar. Är inte det åtaganden som bolaget har mot de som har poäng?

https://youtu.be/ggUduBmvQ_4

Kort beskrivning så tjänar dessa program pengar genom att kränga flygpoäng till Hertz eller andra stora företags som Hertz kan använda för att locka kunder att använda just deras tjänster och inte konkurrentens.
2022-06-11, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Oj detta var lite oväntat. Danmark ökar ägandet i SAS.

https://www.gp.se/ekonomi/danmark-%C3%B6kar-%C3%A4gandet-i-sas-aktien-rusar-1.74577053

Man undrar ju lite vilka de andra investerarna är som är villiga att satsa pengar i detta slukhål?
Sen så undrar jag om det stämmer att aktien var värd 5-6 kronor år 2017?
2022-06-11, 13:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svedavia
Man undrar ju lite vilka de andra investerarna är som är villiga att satsa pengar i detta slukhål?
Sen så undrar jag om det stämmer att aktien var värd 5-6 kronor år 2017?

SAS-aktien under 2017 var värd strax över 5 kronor.

Man undrar om det var många som köpte aktier nu för några dagar sen då den låg på 65 öre.
Det innebär ju inte per automatik att aktien är ett fynd. Det är dock i bolag som Sas som småspararna gärna investerar.

Hade också velat veta vilka som investerar i SAS idag förutom Danska staten?
2022-06-11, 19:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
SAS-aktien under 2017 var värd strax över 5 kronor.

Man undrar om det var många som köpte aktier nu för några dagar sen då den låg på 65 öre.
Det innebär ju inte per automatik att aktien är ett fynd. Det är dock i bolag som Sas som småspararna gärna investerar.

Hade också velat veta vilka som investerar i SAS idag förutom Danska staten?

Aktien är ner 11% nu på en vecka och det är i det närmaste en naturlag att den ska under 20 öre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in