2022-06-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fint och analytiskt inlägg, arbetar du inom flygbranschen?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
För några år sedan talades det mycket om att Lufthansa var intresserade av att ta över SAS. Gäller det fortfarande?

Bra fråga. Lufthansa har nyligen ökat sin närvaro i Sverige genom att etablera en bas på Arlanda genom dotterbolaget Eurowings. En ganska liten bas än så länge med några få flygplan som nog mestadels kommer att rikta in sig på privatpersoner och flyga till typiska fritidsdestinationer. Samtidigt flyger man fortsatt med ganska tät frekvens till flera delar av Skandinavien med såväl Lufthansa, Cityline som Eurowings och förstås med övriga koncernbolag som Swiss, Austrian och Brussels Airlines.

Vilken roll skulle SAS fylla i Lufthansagruppen kan man fråga sig? Inte helt enkelt att svara på. Konkurrensen i Skandinavien har varit hård under många år inte minst med tanke på att SAS och Norwegian tävlat om kunderna. Vi ska kanske inte glömma bort att Norwegian under många år innan Covid tog marknadsandelar genom lägre biljettpriser som möjliggjordes genom underskott i verksamheten och frekventa nyemissioner de sista åren innan pandemin "räddade" bolaget.

Många analytiker menar att konsolideringen av flygbolag i Europa kommer att fortsätta och ett uppköp av SAS av en större aktör skulle kanske passa in i del bilden. Men det kräver helt säkert att balansräkningen saneras och att SAS blir livskraftigt igen. Samt att marknaden i Skandinavien inte har alltför många aktörer som försöker ta marknadsandelar genom artificiellt låga priser som man möjliggör genom att få investerare att bränna pengar för påstådda framtida vinster. Listan på sådana bolag kan göras lång bara i Sverige och för tillfället ser vi såväl Flyr som Norse kliva in i Norge och bränna massor av pengar.

Att Lufthansa konkurrerar med sig själv är annars inget ovanligt. Eurowings har en hyggligt stor bas i Wien, trots att ett av gruppens andra dotterbolag Austrian redan innan det slitit hårt med konkurrens från Ryanair, Wizzair och Lauda (som iofs senare förvärvades av Ryanair).
2022-06-07, 21:46
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
För några år sedan talades det mycket om att Lufthansa var intresserade av att ta över SAS. Gäller det fortfarande?
De skulle kunna komma över bolaget billigt. De behöver fortfarande strukturera om bolaget i grunden på grund av alla skulder.
2022-06-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Ja.

1. Vad tycker du om SAS reklamvideo där de spydda galla över den vita mannen och Skandinavien?
2. Tror du denna video har fått många att aktivt välja bort SAS?
3. Tror du ledningen ångrade videon?
2022-06-07, 22:56
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Tack för bra sammanfattning bijjer
Citat:
Fint och analytiskt inlägg
+1 där.

Mycket informativa och insatta inlägg av bijjer. Intressant att läsa som investerare.
Senast redigerad av ksv 2022-06-07 kl. 22:58.
2022-06-07, 22:57
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
De skulle kunna komma över bolaget billigt. De behöver fortfarande strukturera om bolaget i grunden på grund av alla skulder.

Om 30 miljarder i skulder är billigt så visst, är ju nästan halva Lufthansas börsvärde i skulder.

Skulle inte tro att Lufthansas ägare är sugna på en jätteemission för att ta över SAS.
2022-06-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaffeOG
1. Vad tycker du om SAS reklamvideo där de spydda galla över den vita mannen och Skandinavien?

Jag har aldrig hört nåt sånt diskuteras utanför FB. Tvivlar det gjorde från eller till. Dessutom, efter COVID.. löjlig tanke
2022-06-07, 23:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
+1 där.

Mycket informativt och givande ur investerarperspektiv.

Ha! Ha! Det har varit akut säljläge i SAS sedan före pandemin. Något köpläge lär vi inte se i första taget! Kursen kommer mycket väl gå under tio öre!

Är aktien blankningsbar?

Men läsvärt skriver han!
2022-06-07, 23:31
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ha! Ha! Det har varit akut säljläge i SAS sedan före pandemin.
Det är väl ungefär det jag försökt framföra i tråden de senaste åren.

Citat:
Något köpläge lär vi inte se i första taget! Kursen kommer mycket väl gå under tio öre!
"The only way to make a small fortune from aviation is to start with a large one".
Man ska aldrig äga flygbolag och i synnerhet inte SAS.
Min gissning är att aktien blir värdelös och avnoteras. Antingen genom konkurs eller genom att de aktörer som möjligen går in med kapital efter en skuldsanering väljer att avnoterar den.

Citat:
Är aktien blankningsbar?
Inte på Nordnet iaf, men det finns optionshandel om man vill ta korta positioner.
2022-06-07, 23:39
Medlem
Svärjes avatar
Låt SAS gå i konkurs. Det är makalöst att svenska skattebetalare ska subventionera miljöförstöring i miljardbelopp.
2022-06-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaffeOG

Jag tycker att meddelandet och budskapet som försökte förmedlas genom den filmen kom fram fel. Att kulturutbyten mellan människor världen över varit till stor nytta för oss alla både vad gäller ekonomisk tillväxt, stabilitet och rent nöje var det som försökte förmedlas men kom inte riktigt fram på rätt sätt.

Nej, jag tror att de som upprörts mest av den filmen och fortfarande tar hänsyn till den vid en eventuell flygresa utgör en försvinnande liten del av kundunderlaget för SAS.

Nej, ledningen lär inte ångra den filmen. Utan att relatera till filmen är min uppfattning att ledningen för SAS sällan ångrar några beslut. Istället präglas ledarskapet av prestige och brist på eftertanke. Något som leder till att samma misstag upprepas då man sällan eller aldrig medger att man gjort misstag. Av det jag hör präglar det också organisationen under ledningen där intern konstruktiv kritik från erfarna medarbetare tynar bort då sådan uppfattas som illojal och besvärlig istället för givande och något som skulle kunna förbättra organisationen.
2022-06-08, 00:56
Medlem
Evronianers avatar
Även om aktieägarna är körda så tror och hoppas jag att varumärket överlever (och eurobonusprogrammet). Båda är urstarka och värda många miljarder.

Rekonstruktionen kommer dock att bli blodig, men förhoppningsvis så ser alla parter realistiskt på situationen.

Danmarks regering hade nog köpt upp hela bolaget om de hade fått, men jag tror på någon form av gemensamt ägande mellan Danmark och privata ägare.

SAS är en sådan symbol för Sverige och Skandinavien att jag hoppas att de överlever. Att få se ett SAS-plan över andra länder och deras flygplatser är lika imponerande som att se en IKEA-byggnad. En känsla av nationell stolthet (även om deras vidriga reklamfilm förstörde en del).
2022-06-08, 23:57
Medlem
Är man sjuk i huvudet om man köper in sig nu? Känner jag vill gambla lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in