2022-06-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är hyresregleringen som ligger bakom de problem du beskriver. Att göra det fint och attraktivt runt husen och renovera lägenheterna som har befintliga hyresgäster så de blir riktigt fina är inget som lönar sig eftersom man inte får ta den hyra folk är villiga att betala för lägenheten de redan bor i och en fin utemiljö. Vänstern vill ha det såhär.

Visst de följer reglerna. Men långt ifrån alla bolag gör på detta viset. Av de större är det Akelius, Balder, Heimstaden och SBB vad jag kan komma på. Men inte Wallenstam, Einar Mattsson, Stena fastigheter.

Namnet Samhällsbyggnadsbolaget är löjligt.
Citera
2022-06-07, 20:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Finns många bolag som följt med index ner som nu delar ut 7-8%.

Kanske inte nästa år? Men har du tre exempel så kanske jag tar in dem i portföljen?
(Ingen diss eller ironi).
Citera
2022-06-07, 20:54
Medlem
Bankerna, Tele2? VolvO ab? Preffar finns också.
Citera
2022-06-07, 21:16
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kanske inte nästa år? Men har du tre exempel så kanske jag tar in dem i portföljen?
(Ingen diss eller ironi).

Den här gamla pärlan har en DA på 7,8% Dessutom billigare nu än under coronadippen.
Gissar dock att den snart kostar under 30:-
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5586/nobia
Citera
2022-06-07, 21:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Den här gamla pärlan har en DA på 7,8% Dessutom billigare nu än under coronadippen.
Gissar dock att den snart kostar under 30:-
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5586/nobia

Den har jag redan! Trodde jag köpte Nobina, bussbolaget, men det blev Nobia istället för jag läste fel!. Ska läsa på om bolaget och eventuellt öka innehavet!
Citera
2022-06-07, 22:54
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Visst de följer reglerna. Men långt ifrån alla bolag gör på detta viset. Av de större är det Akelius, Balder, Heimstaden och SBB vad jag kan komma på. Men inte Wallenstam, Einar Mattsson, Stena fastigheter.

Namnet Samhällsbyggnadsbolaget är löjligt.

Har bott hos Einar Mattson på 90 talet.
De betalade inte oljeräkningarna i tid.
Så vi hade bara varmvatten i början av veckan.
Citera
2022-06-07, 22:58
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
SBB i likhet med Akelius och en del andra privata fastighetsbolag har en klar affärsidé, som de av naturliga skäl inte kommunicerar utåt eftersom det kan leda till bad will:
- undvik underhåll som inte kan räknas hem på hyran (ex. utemiljö och befintliga hyresgäster)
- när en hyresgäst flyttar, totalrenovera lägenheten och sätt nyproduktionshyra till nästa hyresgäst.

Ekonomiskt är det ju bra för bolaget och dess aktieägare. Hyresgäster står de aldrig utan oavsett, i dagens Sverige med bostadsbrist.

Så gör Stockholmshem också ska jag tala om. De renoverar sina lägenheter en gång var 30 år när hyresgästerna avlider eller flyttar ut.
Citera
2022-06-07, 23:12
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det är nog bäst att undvika Blattejan och lemmingflocken av småsparare. Osar katt lång väg.
Citera
2022-06-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det är nog bäst att undvika Blattejan och lemmingflocken av småsparare. Osar katt lång väg.

Låt staten konfiskera alla samhällsfastigheter... eller alla fastigheter överlag.

INTE! TILL! SALU!
Citera
2022-06-08, 21:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Låt staten konfiskera alla samhällsfastigheter... eller alla fastigheter överlag.

INTE! TILL! SALU!
Om du får som du vill kan vi få det lika fint som i Nordkorea.

Dock är inte verkligheten riktigt så utan privata bolag handlar myndighetsfastigheter..
https://www.di.se/nyheter/sbb-bolag-i-hemlig-storaffar-i-sundsvall/
SBB-bolag i hemlig storaffär i Sundsvall

En av Sveriges största fastighetsaffärer hittills i år har gjorts upp i det tysta kan Di avslöja.

Svenska Myndighetsbyggnader, som till hälften ägs av Ilija Batljans SBB, har köpt fastigheter för ett miljardbelopp från det privata fastighetsbolaget Lilium i Sundsvall.

Dock har dom ju pratat om att ta upp soliditeten. Det här är ju inte riktigt i den riktningen.
Citera
2022-06-08, 22:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om du får som du vill kan vi få det lika fint som i Nordkorea.

Dock är inte verkligheten riktigt så utan privata bolag handlar myndighetsfastigheter..
https://www.di.se/nyheter/sbb-bolag-i-hemlig-storaffar-i-sundsvall/
SBB-bolag i hemlig storaffär i Sundsvall

En av Sveriges största fastighetsaffärer hittills i år har gjorts upp i det tysta kan Di avslöja.

Svenska Myndighetsbyggnader, som till hälften ägs av Ilija Batljans SBB, har köpt fastigheter för ett miljardbelopp från det privata fastighetsbolaget Lilium i Sundsvall.

Dock har dom ju pratat om att ta upp soliditeten. Det här är ju inte riktigt i den riktningen.
Som jag upprepat tidigare, Ilja Batjan har en lång gedigen tradition av affärer på gränsen till det tillåtna. Han skiter fullständigt i aktieägarna i SBB, det är Ilja Batjan som är i första rummet.
Citera
2022-06-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Påverkar ju inte soliditeten i SBB eftersom det är en affär gjord av joint venture-bolaget Svenska Myndighetsbyggnader AB (som till hälften ägs av ett pensionsbolag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in