2022-06-10, 10:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
De samsas gärna om vad som helst för att hålla SD borta. Och även om L kommer in, vem säger att de väljer att stödja högerblocket?

L har surrat sig hårt vid den blågula masten. De kan inte rimligen ändra sig efter valet. Särskilt inte efter SD:s kovändning i NATO-frågan.
Citera
2022-06-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Magdalena kan inte vinna

Hur ska hon få V och C att samsas under en budget? M, KD, SD kommer alltid vara större än V, S, MP eller C, S, MP vid slutgiltig budgetvotering

Har du redan glömt vad som hände i höstas din horunge?

Om de rödgröna får majoritet så kommer Ulf inte bli statsminister eller bilda regering under några som helst omständigheter eftersom Annie Lööf aldrig kommer släppa fram Ulf. Jag diskuterade regering och statsministerposten.

Då måste budgetfrågan lösas. Eftersom Ulf inte kan bli bilda regering i ovanstående situation kommer Annie Lööf troligtvis tvingas till samarbete med V. Men jag är säker på att de löser sig, Socialdemokraterna lyckas alltid hitta en väg och det vet även du.
Citera
2022-06-10, 10:36
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
De samsas gärna om vad som helst för att hålla SD borta. Och även om L kommer in, vem säger att de väljer att stödja högerblocket?
Varför samsades de inte i höstas då när C la ner sina röster?

Återigen, V och C är ljusår från varandra i den ekonomiska politiken. Enda chansen till att de kommer överens är att nån av dom lägger sig platt
Citera
2022-06-10, 10:37
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Goda nyheter nu på morgonen:

Aftonbladet/Demoskop: Liberalerna klättrar över riksdagsspärren

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOlP4L/aftonbladet-demoskop-liberalerna-klattrar-over-riksdagssparren

Här är siffrorna:

V 7,6% (+0,3)

S 30,9% (-0,3)

MP 3,9% (+0,9)

C 7,7% (-0,2)

L 4,2% (+1,3)

KD 5,7% (-0,7)

M 22,1% (-0,8)

SD 16,9% (0,0)
Så SD ligger helt oförändrat kvar på en lägre nivå medan både M och KD minskar? Demoskop verkar ha lagt in en faktor för att göra beställaren Aftonbladet nöjda. Man ligger påtagligt högre på Mp och Cp och motsvarande lägre på SD och KD än övriga institut. När ett OI mäter SD lägre än SCB som brukar utgöra golv och för lågt på SD och för högt på S så anar man att de varit lite väl kreativa när de har viktat siffrorna.
Citera
2022-06-10, 10:38
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Om de rödgröna får majoritet så kommer Ulf inte bli statsminister eller bilda regering under några som helst omständigheter eftersom Annie Lööf aldrig kommer släppa fram Ulf. Jag diskuterade regering och statsministerposten.

Då måste budgetfrågan lösas. Eftersom Ulf inte kan bli bilda regering i ovanstående situation kommer Annie Lööf troligtvis tvingas till samarbete med V. Men jag är säker på att de löser sig, Socialdemokraterna lyckas alltid hitta en väg och det vet även du.
Nej, det funkade inte i höstas och kommer inte funka nästa gång heller. C och V har helt olika politik. Det är faktiskt de två partierna som har mest olik politik i riksdagen sett till de ekonomiska frågorna.

Det enda ni sossar kommer med är ”det löser sig säkert”. Men realpolitiken är glasklar. Du får hoppas på att nån av C eller V blir kompletta dörrmattor. Jag har svårt att se nooshi bli det.

Magdalena kommer avgå om hon inte får igenom sin budget efter valet
Citera
2022-06-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Nej, det funkade inte i höstas och kommer inte funka nästa gång heller. C och V har helt olika politik. Det är faktiskt de två partierna som har mest olik politik i riksdagen sett till de ekonomiska frågorna.

Det enda ni sossar kommer med är ”det löser sig säkert”. Men realpolitiken är glasklar. Du får hoppas på att nån av C eller V blir kompletta dörrmattor. Jag har svårt att se nooshi bli det.

Magdalena kommer avgå om hon inte får igenom sin budget efter valet

Ja, de kommer hon, men hon kommer komma tillbaka eftersom Ulf inte kan bli statsminister om Centerpartiet fortsatt är vågmästare. Du verkar ha svårt att acceptera i denna situation att enbart Magdalena kan vara statsminister. Mitt tips är att Annie till slut accepterar viss samarbete med Vänsterpartiet för att Sverige måste regeras. De är ett mycket troligare scenario än att hon skulle släppa fram ett blåbrunt block.
Citera
2022-06-10, 10:57
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Ja, de kommer hon, men hon kommer komma tillbaka eftersom Ulf inte kan bli statsminister om Centerpartiet fortsatt är vågmästare. Du verkar ha svårt att acceptera i denna situation att enbart Magdalena kan vara statsminister. Mitt tips är att Annie till slut accepterar viss samarbete med Vänsterpartiet för att Sverige måste regeras. De är ett mycket troligare scenario än att hon skulle släppa fram ett blåbrunt block.
Din lilla fitta i det läget magdalena avgår så blir det extra val. Och i ett extra val med lägre valdeltagande gynnas högerpartierna och C kmr tappa sin vågmästarroll

Fan vad okunnig du är din lilla pridebög

Återigen, C och V kan inte förhandla. Det är varandras absoluta motparter. Varför ska C samarbeta med ett parti som vill ha skattehöjningar på allt och förbjuda all privatisering när C är raka motsatsen? Det är maggans ansvar att hålla ihop ett regeringsunderlag inte annie lööf
Citera
2022-06-10, 11:03
Medlem
Citat:
L har surrat sig hårt vid den blågula masten. De kan inte rimligen ändra sig efter valet. Särskilt inte efter SD:s kovändning i NATO-frågan.

Det kunde de förra gången.
Citera
2022-06-10, 11:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det kunde de förra gången.

Om du syftar på JÖK:en så var den Björklunds skötebarn. Johan Pehrson var emot den redan då.
Citera
2022-06-10, 11:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Liberalerna under nuvarande ledning kommer aldrig under några omständigheter att stödja en socialdemokratiskt regering. Å andra sidan tror jag inte att de kommer att stödja en regering där SD ingår. Frågan är om de ens kommer att kunna stödja en regering "som är beroende av SD". Inte säkert. Vi riskerar alltså att att ha ett parti som säger nej till samtliga möjliga regeringsallternativ - som gör Sverige omöjligt att styra i värsta fall. Är det det som väljarna vill ha?
Senast redigerad av Clodius 2022-06-10 kl. 11:36.
Citera
2022-06-10, 11:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att NATO-ansökan också kommer att stöka till det för vissa partier. Missnöjda sossar kommer att gå till V och MP, men det påverkar ju inte det rödgröna blocket. Möjligen kan det hjälpa MP kvar i rlksdagen och därmed säkra en rödgrön seger.

Den stora frågan är dock vad missnöjda SD:are kommer att göra. Tror knappast att dessa kommer att rösta på V eller MP.
Jo, du tror ju på det förestående samanbrottet för socialdemokraterna p.g.a. NATO och annat. Det gör inte jag - tror det är en borgerlig önskedröm, men vi får väl se vem av oss som har rätt så småningom.
Citera
2022-06-10, 11:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jo, du tror ju på det förestående samanbrottet för socialdemokraterna p.g.a. NATO och annat. Det gör inte jag - tror det är en borgerlig önskedröm, men vi får väl se vem av oss som har rätt så småningom.

Nja, jag tror att Erdogan kom som en räddande ängel för sossarna. NATO-frågan, som riskerade att splittra partiet, avfördes från dagordningen. Men ett visst väljartapp till V och MP är nog trots det ofrånkomligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in