Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
Jag mejlade JK igår. De har fått in 34st anmälningar mot Dumpen och lagt ner samtliga.
Är lite nyfiken på vad som krävs för att JK ska agera på förtal? Jag trodde att en fabrik som enbart pysslar med att förtala människor skulle räcka.
Framför allt är det kravet på att JK bara ska väcka åtal om det av särskilda skäl är påkallat ur allmän synpunkt, något som ska bedömas restriktivt, som utgör en rätt hög ribba att ta sig över.
Citat:
Ursprungligen postat av
Granit66
Det stämmer att det kan vara sant men ändå förtal. Men då grundregeln är att åklagare inte får väcka åtal för förtal utan det ska göras av den som anser sig ha blivit utsatt och det är jag tveksam till om en dömd pedofil verkligen vill göra.
Ja, det är bara JK som kan väcka allmänt åtal vid tryckfrihetsbrottet förtal. Och bara den som anser sig utsatt för brottet kan ange det till åtal, det vill säga begära att JK väcker just allmänt åtal.
Det är sannolikt så att det är klart mindre troligt att en dömd pedofil gör sig det omaket. Dumpens olycka är dock att det nu inte bara är dömda eller för den delen påstådda men icke dömda pedofiler som skulle kunna anse sig utsatta för förtal som Dumpen (egentligen Sara som ansvarig utgivare) svarar för, utan även åtminstone en anhörig till en av Dumpen uthängd person. Värt att nämna i sammanhanget är att Dumpen också ansvarar för kommentarer som publiceras i kommentarsfält på dumpen.se.