2022-06-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har för mig jag såg bilder där kring 2013 hur grönmålade fordon samlade sig i Ryssland först, och hur de rullade i Ryssland, för att sedan köra in i Ukraina. Men jag kan ha fel. Det kanske bara var en slump att "inbördeskriget" började från Ryska gränsen?
Absolut en ren slump, det var bara ett gäng soldater som fick för sig att semestra i grannlandet samtidigt.
Om man skall tro Putin och hans lärjungar i den här tråden, som är världsmästare i omvärldsanalys och har ett flertal magisterexamen.
Vi andra vanliga dödliga har en annan tolkning.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-06-09 kl. 20:42.
Citera
2022-06-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Och här är artikeln:

https://www.nytimes.com/2022/06/08/us/politics/ukraine-war-us-intelligence.html
https://archive.ph/FKQHq
CIA hade ett bra spionnätverk ända in i politbyrån i gamla Sovjet på 70 och 80-talen, hur det ser ut idag har jag ingen aning om. Men Ukraina förutsätter givetvis att det finns ryska spioner även på säkerhetsklassade poster i Pentagon och bör därför inte lämna ifrån sig information som inte är nödvändig för amerikanerna att ha tillgång till.
Citera
2022-06-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Ja klart att propagandan från Ryssland är rysk, något annat vore konstigt, eller hur?

Varför är det Nato-troll som sprider uttalandet då? 😀

För att det är så jävla sanslöst pinsamt och sjukt ryskt. Alltså dåligt.
Citera
2022-06-09, 20:33
Medlem
Termos99s avatar
Vilka var det som ville ha ett nytt NordKorea? Ett land utan demokrati och med påhittade anklagelser. Mer av detta kommer att komma i de av Ryssland ockuperade områdena.

Utländska soldater döms till döden i Donetsk

Regionen utropade sig självständig med ryskt stöd 2014, men är inte internationellt erkänd. Det är inte heller domstolen, och internationella observatörer beskriver förfarandet som en skenrättegång med grundlösa anklagelser.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/utlandska-soldater-doms-till-doden-i-ukraina
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Bra sammanfattning av läget i kriget av ukrainsk TV. Det är inte så lätt att avsluta kriget som de tror. Sedan är jag skeptisk till att Ryssland skulle lämna Melitopol? Då skulle de förlora sin landbrygga mellan Krim och Ryssland. Gullig liten tjej på slutet också.
https://www.youtube.com/watch?v=SNt_UO8Z0FE
Citera
Medlem
Ryssar är ju galna på riktigt, nu vill dom ogiltigförklara Litauens självständighet. Lämnades igår in ett förslag till Duman om detta. Har alltid tyckt att denna konflikt i Ukraina endast kunde lösas med diplomati, men tror det enda som kan stoppa Ryssland nu är att Nato kliver in. Tror inte Ryssland nöjer sig endast med Ukraina längre och leva i ett Europa med ett Ryssland som har fantasier att återuppbygga ett stor Ryssland kommer aldrig sluta väl.
Citera
2022-06-09, 20:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina använder inte legosoldater. Bara Ryssland gör det.

Klart de gör. Om du är "frivillig" men får betalt för att slåss i Ukraina och inte direkt listad i ukrainska armén är du legosoldat. Även vissa av nationalistbataljonerna kan ur ett legalt perspektiv ses som legosoldater. Tänk även på att om vi pratar om rättegångar i DPR kan de även döma folk för vad de gjorde för 8 år sedan. Genevekonventionen gäller för vad man gör med dig under fångenskapen, den skyddar inte dig från att dömas för brott som du begått för flera år sedan. Sen är det en annan sak vad DPR anser som brott. Samt det faktum att DPRs domstolar har samma status som om jag skulle fånga dig i min källare och döma dig till hängning. Dvs ingen legal status alls, landet är inte erkänt.
Citera
2022-06-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra sammanfattning av läget i kriget av ukrainsk TV. Det är inte så lätt att avsluta kriget som de tror. Sedan är jag skeptisk till att Ryssland skulle lämna Melitopol? Då skulle de förlora sin landbrygga mellan Krim och Ryssland. Gullig liten tjej på slutet också.
https://www.youtube.com/watch?v=SNt_UO8Z0FE

Melitopol har en motståndsrörelse, på nätterna läggs det upp flygblad om att Ryssarna som ockuperar inte är säkra.
Citera
2022-06-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ryssarna har 2300 Nassar i förvar som de tog vid Azov järnverk.
Och de här kommer att sjunga som fåglar inför FSB och knasa ner sina andra Nazist vänner när de kommer till Moscow och Butyrskaya fängelset.

Anektot, Fängelset har platts för 20,000 intagna.

Under WW - 2 så slängde ryssarna NKVD in allt möjligt skitfolk ihop med nazisterna så fick de själva slå ihjäl varandra.
Nu för tiden är det inte brottsligt att vara nazist i Ryssland, det sitter till och med nazister i ryska Duman
Citera
2022-06-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Ja allt det där förutsätter väl att vårt "väst" är mycket större än 20% av jordens befolkning.?
Dessutom så kanske vi i väst behöver börja producera saker istället för att bara
trycka och räkna pengar. Ja vi är inte arroganta,, inte ens lite

Vad menar du med att vi behöver börja producera saker och i förhållande till vad eller vilka?
Citera
2022-06-09, 20:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller i stort sett med dig. Men jag tycker det är underligt att inte Switchblade används. Dom måste ju finnas tillgängliga och man skulle få 1000 sådana. Dom är dyra men har man 1000 måste dom ju användas. Utbildningen borde inte vara så omfattande, anser jag.

Nästan hela leveransen bestod av Switchblade 300. Den är liten och klen - och enbart avsedd för mjuka mål. Ungefär som en handgranat. Switchblade 600 är lite bättre grejor, men den varianten vill jag minnas att dom endast fick 100 stycken av?
Citera
2022-06-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
…och hur menar du att Ryssland ska kunna upprätthålla en västberoende industri utan stöd från väst?
Det är industrin som ger välstånd, inte ”trycka och räkna pengar”

Jaha,, du menar den industrin som vi har flyttat på till Kina, Bangladesh, Indien, Vietnam, Thailand etc etc.. ja ja ,, lycka till med det.

P.S.
vet du att ikea, tetra pak mfl fortfarande producerar i Ryssland,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in