2022-06-09, 18:12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Att överdriva fiendeförluster är en klassiker och hör båda sidorna till. Inget att försöka att få ihop

Absolut, men det är oerhört lätt att säga att dom ljuger när fakta visas. Att ljuga ihop att 60000 dött Ukrainska soldater är mycket lättare.

men förlustsiffrorna är väl främst avsedda för den Ryska befolkningen kan tänkas
Citera
2022-06-09, 18:12
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ukraina går ju inte med på det. Jag hade för mig att Donetsk och Lugansk var ryska redan även om det inte är officiellt eller erkänt internationellt. Men nu bombar ryssarna sina egna utbrytarrepubliker?
Får det inte att gå ihop.
Ryssarna bombar de delar av Donetsk och Lugansk som kontrolleras av Ukraina.
Citera
2022-06-09, 18:13
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, det bekräftar att man använder samma taktik man använde i Syrien. Att snabbt förse lojala lokala styrkor med pansar. Fördelen med dessa T62-or är just den gamla tekniken. Kräver ingen längre utbildning att lära sig köra och skjuta och är lätta att underhålla och reparera ute på fältet med enkla medel. Och rätt använda effektiva vapen. Passar den högst blandade separatistarmén som sjunger hellre än bra:
/.../The thing is that "sixty-twos" do not require highly qualified crew. It is easier to train recruits to fight on such vehicles who have absolutely no experience in combat operations or at least combat training on such vehicles. In addition, the T-62 is easier and faster to restore in the field after damage on the march or in battle.
https://svpressa-ru.translate.goog/war21/article/336060/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=w app

Perfekt. Ser fram emot när mitt twitterflöde börjar fyllas av utbrända och övergivna T-62:s
Citera
2022-06-09, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så där är det.., det enda ryssarna är kapabla till är att förråa kriget. För om domarna genomförs, så kommer det nog att tas mindre fångar på den andra sidan även.

Få se om man ger samma domar till ukrainska Azov-fångar även, då torkar nog det nog fullständigt upp med att ta ryska fångar.
Förstår ni Genevekonventionen över huvud taget? Mercenaries har inget skydd i det.

Förråa kriget? Många utländska frivilliga har inget grepp alls om vad man strider för. Man är där för att döda.
Citera
2022-06-09, 18:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Intressant reportage på besök vid fronten hos ukrainarna.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-stridsfordonet-bombas-och-exploderar/

De har börjat få in ryssdödaren M777 på plats nu. Hela 90 stycken ska sättas in och de verkar jobba på bra på ryssarnas stenåldersartilleri från Sovjettiden med en räckvidd på hela 3 mil. Vi får se några coola träffar och ryssorcher som skickas till Mordors helvete.

Intressant citat av ukrainsk soldat: "Ja, de (ryssarna) märkte precis att vi blev snabbare och mer precisa. De kan inte hålla jämna steg med oss eftersom de använder gamla sovjetiska vapen som är tyngre och mindre precisa och svåra att använda. Dessa vapen är objektivt sett de bästa i världen och när vi började använda dem ökade vår effektivitet enormt".

Låter som att stridsmoralen är på topp hos Ukraina.

Dock betonar soldaterna att de behöver fler för att driva bort ryssen. Jag kan hålla med ryssvännerna att vapen som skickas i nuvarande omfattning bara förlänger lidandet. Världen måste skicka ännu fler vapen så att ryssnazisterna raderas eller drivs bort.

Det låter bra, men samtliga (?) M-777 levererade av USA är ”plundrade” på det mycket exakta digitala eldledningssystemet. Vet inte om han är nöjd ändå, eller om det handlar om den Kanadensiska leveransen?
Citera
2022-06-09, 18:16
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjusetsFamn
Någon som vet vad som händer med alla dessa 100 000-tals som blivit bortförda till ryska områden? Kommer dom någonsin få återvända till sina hem eller är dom dömda till ett liv utan sina nära och kära i ett, för dom, främmande land?

Måste säga att jag finner det olustigt att det inte uppmärksammas mer om detta i Väst.
Jag tänker då på nyheter och på politisk nivå.

Det här är ett fruktansvärt kapitel!
År 2022. Europa.

Man såg ganska omgående att det fanns en plan från Putins håll vad gäller barnen.
Och han ville dessutom att andra skulle förstå eller ana.....
Men att inte kunna göra något åt det...

https://www.expressen.se/nyheter/putins-mote-om-adoptionslag-nar-bb-avdelning-bombades/

Har för mig att några få i tråden redan varit inne på detta.

Det är så sjukt och så stört att det är nästan omöjligt att förstå.
Ett fullständigt övergrepp på befolkningen!
Här och nu...
Citera
2022-06-09, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Absolut, men det är oerhört lätt att säga att dom ljuger när fakta visas. Att ljuga ihop att 60000 dött Ukrainska soldater är mycket lättare.

men förlustsiffrorna är väl främst avsedda för den Ryska befolkningen kan tänkas
Jag tror man bara har kommit upp i 48000+ neutraliserade soldater, alltså KIA och WIA.

Jag tror att de siffrorna är i underkant. Eller har du något som tyder på motsatsen?
Citera
2022-06-09, 18:18
Medlem
Om vi tittar på förlustsiffrorna senaste dygnet, enligt ukrainska militärkällor, så har 200 ryska bögfascister slagits ut. Då har det ökat igen, efter att ha legat kring 100-150. Jag finner siffrorna vara realistiska, för det var bara för mycket i början av april när man saftade på med 500 per dag. Det är ändå stora förluster.

Det verkar inte som om Ukraina längre prioriterar att slå ut tanks för där redovisar man bara 5 utslagna samt 9 utslagna bepansrade stridsfordon. Inte mycket.... ...men det verkar som man prioriterar och kör med listig krigföring och slår mot underhållet.

Vi har 15 utslagna fordon inklusive tankbilar.

Jag återkommer om jag finner något intressant, inte färdigflashbackat.
Citera
2022-06-09, 18:19
Medlem
Citat:
Vi får se och hursomhelst tror jag att det blir ett rejält stycke land det kommer att handla om.

Men det där Zaphorizia är väl inte under rysk kontroll vad jag kan se på min karta.
Citera
2022-06-09, 18:19
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Förstår ni Genevekonventionen över huvud taget? Mercenaries har inget skydd i det.

Britterna är inte "mercenaries" dvs legosoldater bara för att någon påstår det. De är utländska frivilliga som ingår i den Ukrainska befälsstrukturen, vilket enligt den Genevekonvention du hänvisar till klassificerar dem som krigsfångar.
Citera
2022-06-09, 18:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Förråa kriget? Många utländska frivilliga har inget grepp alls om vad man strider för. Man är där för att döda.

Är fullt medveten om att ryssarna tänker (har gjort ?) göra juridiskt, dvs det samma som jänkarna gjorde med sina vid gitmo. Med att inte ge snubbarna status som krigsfångar. https://www.youtube.com/watch?v=8DvCt1dpt20

Och en förklaring på videon : https://www.youtube.com/watch?v=GgM5SBXPuis

Putin behöver att visa upp något, för sitt opopulära krig. För sitt egna lands uppoffringar och söner som inte kommer hem längre.
Citera
2022-06-09, 18:23
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men det där Zaphorizia är väl inte under rysk kontroll vad jag kan se på min karta.
Inte staden, men stor delar av oblasten är under rysk kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in