Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Denys Davydov Youtube, från igår 8/6, för %-Siffrorna (”Russias crazy DIY…. 8:10)
Att fler i Donbass föredrar Ukraina framför Ryssland.
https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/15/russia-ukraine-donbas-donetsk-luhansk-public-opinion/
Rimligen har dock stödet för Ryssland minskat i Donbass sedan feb 24 med tanke på vad de har gjort.
”A vote restricted to just those remaining in the Donbas would be likely to endorse joining Russia”.
På svenska:
”En omröstning begränsad till bara de som är kvar i Donbas skulle dock sannolikt stödja anslutning till Ryssland”.
En stor andel ser möjligen ett självstyre som en bättre idé, och ännu mer troligt är att en återanslutning till Ukraina inte ligger bra till opinionsmässigt.
De siffror som du själv redovisade ligger alltså långt ifrån den källa som jag efterfrågade.
Jag tror att Krim generellt är mer nöjda med Ryssland, men folkomröstningen är ifrågasatt på goda grunder. Låt de göra om den, under internationell övervakning.
Man kan inte ha en dragkamp om landområden där människors vilja åsidosätts.
Jag förstår lika väl som någon annan att det strider mot folkrätten att annektera ett annat lands områden. Men nu står vi där, och frågan är hur långt vi är beredda att driva det, och om det är värt priset?