2022-06-09, 17:45
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Lätt att hamn i i affekt. Jag är inte neutral utan står med Ukraina med dess förtjänster och brister.

Jag har svårt att acceptera argument som att vika ner sig för någon som vill en illa för att annars blir det hundra gånger jävligare.Då blir det den starkes rätt som styr. Bättre att kämpa emot.

Ge upp- annars förintar vi er . Den angripna gör det är bäst att i att suga rysskuk i det läget så blir det inte lika överjävligt.. Det var så jag uppfattade dig. Är du med?
Att knäböja inför ryssen och lägga sig som en hund belönar ryssjävlarna, de får blodad tand och söker fortsätter förtrycka andra. i.
Böjer man sig blir man förövarens bitch och fylls av hat mot förtryckaren. Man blir förnedrad, blir inget liv. Förstår du?
I Finland har man ett talesätt: ”Bockar du för ryssen, sparkar han. Sparkar du på ryssen, så bockar han”, eller nåt liknande.
Citera
2022-06-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Patrick Lancaster vet att nästan alla i de södra ockuperade områden som han nu besöker, exempelvis Kherson eller södra Zaporozhzhia vill tillhöra Ukraina. Ändå rapporterar han inte detta utan ger snarare sken av motsatsen.
Den mannen är är inte seriös.
Är man frilansjournalist åt den kremlkontrollerade tidningen Izvestija så vet man att absolut ingenting av hans journalistiska alster har något som helst sanningsvärde.
Det ryska tvärtomspråket i alla lägen.
Citera
2022-06-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
På detta klipp framgår helt klart att Ryssland lider brist på stridsfordon.

https://twitter.com/mdfzeh/status/1534875695939260417
Om det skulle vara stridsfordon så har de misslyckats. Det är svårt att få in många soldater i stridsvagnar.
Har de där verkligen ERA? Det kanske är T-80BV med lite tur. I så fall byggdes de innan 1985.

Här är ytterligare ett tåg på väg mot fronten.
https://twitter.com/raging545/status/1532063173091610624
Citera
2022-06-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror där är lite skillnad på DPR och Ryssland ibland. T ex tror jag denazifiering är ett underordnat mål för Putin. Men för DPR kan denazifiering vara blodigt allvar. Och de är säkert extremt provocerade av att utlänningar kommer resande för att hindra deras frihetskamp. För DPR är det nog stor skillnad på en utlänning som rest till Ukraina för att försvara Kiev från ryssar, och på en stolle som assisterar Azov (i ukrainska armén) att hålla Mariupol. Hoppas Putin tar DPR i öronen, av många skäl.

Kanske Moskva och DPR gör detta i samförstånd? DPR dömer dem till döden. Ryssland kommer och drar DPR i örat och ändrar dödsstraffet till livstid. Ryssland ser humanitära ut samtidigt som det Väst avsläjas med att försöka rädda nazister frän dödsstraff.
Citera
2022-06-09, 17:49
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
DPR är inte Ryssland. DPR blir mer och mer integrerad med Ryssland och lär bli en del av Ryssland, men där är vi inte ännu.

Blir det enligt nazi ryssen men kommer aldrig bli det enligt någon annan.
Ukraina kommer att bedriva gerilla krig så länge det behövs för att bli av med löktjuvarna.
Citera
2022-06-09, 17:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen77
Kanske Moskva och DPR gör detta i samförstånd? DPR dömer dem till döden. Ryssland kommer och drar DPR i örat och ändrar dödsstraffet till livstid. Ryssland ser humanitära ut samtidigt som det Väst avsläjas med att försöka rädda nazister frän dödsstraff.

kan mycket väl vara så ja.
Citera
2022-06-09, 17:51
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vete fan, men som det verkar så skiter ryssarna i de eventuella konsekvenser det kan få, de är ju helt bindgalna.

Genèvekonventionen står inte högt i kurs i Ryssland och i deras ledarskikt så allt kan hända, de kanske vill statuera ett exempel för att avskräcka frivilliga.

Så där är det.., det enda ryssarna är kapabla till är att förråa kriget. För om domarna genomförs, så kommer det nog att tas mindre fångar på den andra sidan även.

Få se om man ger samma domar till ukrainska Azov-fångar även, då torkar nog det nog fullständigt upp med att ta ryska fångar.
Citera
2022-06-09, 17:52
Medlem
Moldavien är en krutdurk på väg mot inbördeskrig. En president som hatas av Putin men ett land som är helt beroende av energi från Ryssland. Proryska separatister kommer göra uppror om Putin ger dem löftet att införlivas med Ryssland
Citera
2022-06-09, 17:52
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
DPR är inte Ryssland. DPR blir mer och mer integrerad med Ryssland och lär bli en del av Ryssland, men där är vi inte ännu.
Det här har hänt senaste dygnet, typ:
Citat:
#Donetsk.
The flags of the #DPR in the city were replaced with #Russian ones.
https://twitter.com/_PolarNews_/status/1534830350832107521
Citat:
The Kremlin-appointed head of the so-called Donetsk People's Republic, Denis Pushilin, issued a decree on Wednesday calling for the resignation of the "DPR" government & its chairman, Ananchenko. Pushilin explained this by "the need to speed up integration processes" with Russia.
https://twitter.com/AndrewW66619812/status/1534634684042420232

Jag tror att den här domen hör ihop med det. Det lustiga är att jag tror att man gör de här förändringarna som syftar till mer enighet med Ryssland för att det inte ska finnas några "separatister" i ledande ställning som får för sig att dödsdomarna är på riktigt... Nu ska det drivas politik av Ryssland. Jag tycker det här var korkat men vi får se vart det leder.
Citera
2022-06-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Denys Davydov Youtube, från igår 8/6, för %-Siffrorna (”Russias crazy DIY…. 8:10)

Att fler i Donbass föredrar Ukraina framför Ryssland.
https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/15/russia-ukraine-donbas-donetsk-luhansk-public-opinion/

Rimligen har dock stödet för Ryssland minskat i Donbass sedan feb 24 med tanke på vad de har gjort.

”A vote restricted to just those remaining in the Donbas would be likely to endorse joining Russia”.

På svenska:

”En omröstning begränsad till bara de som är kvar i Donbas skulle dock sannolikt stödja anslutning till Ryssland”.

En stor andel ser möjligen ett självstyre som en bättre idé, och ännu mer troligt är att en återanslutning till Ukraina inte ligger bra till opinionsmässigt.
De siffror som du själv redovisade ligger alltså långt ifrån den källa som jag efterfrågade.

Jag tror att Krim generellt är mer nöjda med Ryssland, men folkomröstningen är ifrågasatt på goda grunder. Låt de göra om den, under internationell övervakning.
Man kan inte ha en dragkamp om landområden där människors vilja åsidosätts.
Jag förstår lika väl som någon annan att det strider mot folkrätten att annektera ett annat lands områden. Men nu står vi där, och frågan är hur långt vi är beredda att driva det, och om det är värt priset?
Citera
2022-06-09, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag är rätt säker på att det är 100% politik. I alla såna här massutskick ryssarna har gjort till fienden där man uppmanat dem att ge upp har man alltid skrivit att det "är din enda chans att bevara ditt liv", "vi garanterar ditt liv" etc. Att bara snabbt slänga ur sig en sån här dom är korkat om det är politik, och stört om det är juridik. De här människorna har inte ens varit med i Azov, utan stridit för den ukrainska armén.

Syftet är att få Storbritannien att agera, det ser man bland annat på den här kommentaren av Pushilin:
https://twitter.com/RWApodcast/status/1534913538346606594

Det som stör mig är att det är oseriöst. Anledningen till att många av oss västerlänningar gillar Ryssland är MOTSATSEN - vi ser Ryssland som en seriös aktör, som beter sig som vuxna. Vi önskar att Rysslands sätt att se på världen ska bli norm - igen - även här. Den här domen är bara larv och skådespel, tyvärr.
DPR är inte Ryssland för det första.

Och jag är kluven här. Jag är principiellt mot dödsstraff och måste således för att vara konsekvent och trovärdig ta avstånd från detta.

Men vi har ett problem som sträcker sig utanför denna konflikt och oavsett hur man ser på den. För det första så verkar många inte begripa att krig är på allvar där poängen är att man dödar andra eller dödas av andra. Sedan har vi alla dessa mercenaries som inte är på det minsta vis ideologiskt motiverade eller har någon personlig insats. Man är där för att få kunna döda en annan människa utan att åka dit s.a.s. och bocka av det från ens bucket list. De finns överallt där konflikter rasar och dem har jag ingenting till övers för bokstavligen.

Hursomhelst, jag tror att alla utländska frivilliga bör fundera lite. Om de inte dör i strid eller åker hem i förväg är chansen (inte risken) stor att de infångas och döms till döden.
Citera
2022-06-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk
I Finland har man ett talesätt: ”Bockar du för ryssen, sparkar han. Sparkar du på ryssen, så bockar han”, eller nåt liknande.

Finns många liknande ordspråk på många språk om många olika folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in