2022-06-09, 08:19
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Om du vet att människor inte vill bli sedda som ett hen, så är du väl lika hemsk mot dem. Eller menar du att dina känslor är mer värda än andras?
Om någon, i uppfostrande syfte, envisas med att använda hen är det väl lika tärande, för de som inte gillar det.
Om jag inte känner till, eller kan gissa mig till, genus hos den jag talar om använder jag förstås hen. Det är bland annat därför det pronomenet finns. Folk som tar illa upp över att jag refererar till dem på det sättet kan upplysa mig om vilket pronomen de föredrar i stället, så använder jag det. Detta är allmän hyfs och gäller på alla håll. Berättar någon att de föredrar hen använder man förstås hen om den personen, om man inte är en tölp.

Citat:
Kontrafaktisk, vilka dumma ordval och direkt fel, då det följs av ett "kontrafaktiskt" påstående. Jag säger att det bara finns två kön, inte att olika pronomen inte finns. Var det ett oavsiktligt fel av dig, eller avsiktligt?
Har jag påstått att du har sagt att olika pronomen inte finns? Eller är det något du kände för att läsa in i det jag skrev?

Citat:
Felkönad? Om någon är hon och blir kallad hen, blir det väl snarare avkönad. Är någon född med ett kvinnligt kön och blir kallad hon, är hon förstås rättkönad. Om hon anser sig sakna ett kön, fast hon har ett, är hon förstås riktigt, riktig, förvirrad.
I dina ögon, ja, eftersom du inte vet bättre och verkar föredra att förbli i något slags politiserad okunskap om de här sakerna. Frågan är varför du berättar detta i det här sammanhanget.

Citat:
Du glider bara undan frågorna som alla feminister. För du har egentligt inget att stå på. Du kan förstås inte svara på frågan, för det skulle innebära att du måste välja, mellan att läraren tvingas säga ers majestät åt prinsessan, eller att läraren inte ska behöva kalla någon hen. Jag vet att du inte kommer att svara. För då faller allt med hen.
Så jag menar nog bara att du är rädd för frågan. Annars fanns det väl ingen anledning att inte svara? Men för att använda dina egna ordval, ynkligt är det.
Som sagt, jag tänker inte medverka i ditt projekt att dra tråden off-topic. Det hjälper inte hur mycket du än gråter över att jag är en hemsk feminist.

Citat:
Jag vet inte om du är medveten om att ordet har börjat fasas ut redan och man rekommenderar att inte använda det.
Nej, men jag utgår från att du kan backa upp ditt påstående.
Senast redigerad av Drama-Llama 2022-06-09 kl. 08:32.
Citera
2022-06-09, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ja, accepterar vi hen följer snart kvinnors rösträtt, tvivel på Gud Fader, samhällets kollaps och mycken annan djävulskap!

Leve ultrakonservatismen! Låt oss återuppliva de gamla kasusformerna: N/A han, G hans, D honom; resp. N hon, A hana, G hennar och D henne! Annars fattar ju inte folk vem som är subjekt resp. objekt, och samhällskollapsen är omedelbar!

Känner du inget inre motstånd när okända personer högre upp på samhällstegen använder dig i sitt experiment? Och att de faktiskt manipulerar dig?
Citera
2022-06-09, 08:56
Medlem
Citat:
Det där kan jag också. finns det något namn på det.
Ja, använder inte alla hen kommer rösträtten att tas bort för kvinnor. Några kommer att fortsätta tro på Gud. Nazister och Fascister kommer att ta över. Kvinnor och män kommer att kunna skilja på varandra.

Länge leve kommunismen, revolutionen och diktaturen. Annars kommer människor att veta vad de är födda som och
kaos kommer att uppstå.
Själv kallar jag det idiotargumentation.

"Till min ursäkt må lända, att då man diskuterar med NN blir man något enfaldig, liksom man blir något sotig då man hanterar sot" (H. B. Palmaer)

Ungern framhålls ju av många neofascister som idealriket på jorden! Märkligt att ungrarna klarar sig så bra med ett enda pronomen, ő, som motsvarar både svenskans han och hon! Synbarligen utan att därav drabbas av den fördärvliga könsförvirringen Sverige för närvarande utstår, där nästan alla småbarn vill låtsas som det inte hade någon betydelse vad de har mellan benen!
Citera
2022-06-09, 10:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
"Till min ursäkt må lända, att då man diskuterar med NN blir man något enfaldig, liksom man blir något sotig då man hanterar sot" (H. B. Palmaer)

Ungern framhålls ju av många neofascister som idealriket på jorden! Märkligt att ungrarna klarar sig så bra med ett enda pronomen, ő, som motsvarar både svenskans han och hon! Synbarligen utan att därav drabbas av den fördärvliga könsförvirringen Sverige för närvarande utstår, där nästan alla småbarn vill låtsas som det inte hade någon betydelse vad de har mellan benen!

Nu är det ju inte endast ungerskan som använder ett gemensamt pronomen för han och hon. Det finns även i finskan (hän). Det som är uppenbart är att man i dessa språk i högre grad, än som nu blivit fallet i svenskan, använder andra former än det könsneutrala pronomenet, exempelvis namn, yrkestitel, hårfärg etc. Många som använder »hen« i svenskan gödslar med ordet och får texter med överdrivet/onödigt många personliga pronomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om jag inte känner till, eller kan gissa mig till, genus hos den jag talar om använder jag förstås hen. Det är bland annat därför det pronomenet finns. Folk som tar illa upp över att jag refererar till dem på det sättet kan upplysa mig om vilket pronomen de föredrar i stället, så använder jag det. Detta är allmän hyfs och gäller på alla håll. Berättar någon att de föredrar hen använder man förstås hen om den personen, om man inte är en tölp.

Se svaret ovan.

Det finns alltså andra sätt att uttrycka sig än att fastna i han/hon eller påfundet »hen«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-06-09 kl. 10:46.
Citera
2022-06-09, 14:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag uttalar inte e och ä lika på lång vokal, men på kort vokal är skillnaden minimal.

Visst finns det små, små skillnader, men jag vill ändå påstå att de inte kan förklara att det skulle vara fysiskt svårare att uttala.
Håller inte med, uttalet och därmed luftflödet i munnen skiljer sig. Att "han" och "hon" flyter lättare är nog anledningen till att en av dem inte blivit "hen" under årens lopp.
Citera
2022-06-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Håller inte med, uttalet och därmed luftflödet i munnen skiljer sig. Att "han" och "hon" flyter lättare är nog anledningen till att en av dem inte blivit "hen" under årens lopp.

Fast "den", rimmande på "hen" har ju i stort sett ersatt könsbundna pronomen i dagligt tal såväl som text, på tal om annat än människor! Fraser som "Men kyrkan, den [sic!] riksens klenod, hon är räddad" hör en gången tids poesi till!
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-06-09 kl. 14:54.
Citera
2022-06-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Känner du inget inre motstånd när okända personer högre upp på samhällstegen använder dig i sitt experiment? Och att de faktiskt manipulerar dig?

Manipulerar mig, hur? Jag har alltid hatat att i onödan skriva sådant som "han/hon", och jobbiga konstruktioner med "vederbörande"! På den punkten ser jag mig snarare som en föregångare ifråga om "hen", alltsedan ordet på försök lanserades av tidningen Ny Teknik någon gång på 90-talet!
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-06-09 kl. 15:08.
Citera
2022-06-09, 16:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Fast "den", rimmande på "hen" har ju i stort sett ersatt könsbundna pronomen i dagligt tal såväl som text, på tal om annat än människor! Fraser som "Men kyrkan, den [sic!] riksens klenod, hon är räddad" hör en gången tids poesi till!
D är en plosiv konsonant och till viss del den direkta motsatsen mot H. E följer väldigt lätt efter ett D, man använder den luft som stoppades när man uttalade D-et.
Citera
2022-06-09, 16:56
Avslutad
Citat:
Jag har redan skrivit flera orsaker varför jag inte gillar ordet, inte bara för att det är politiskt laddat även bakgrunden till det. Det är du som säger att,
Däremot tror jag inte att jag sagt att ordet är politiskt, utan politiskt laddat, vilket inte är riktigt samma sak. Har jag skrivit politiskt, istället för politiskt laddat är det nog bara en miss. Jag har inte heller sagt emot dig. Utan ansåg bara att du fick tolka själv hur "jättepolitiskt" mitt avståndstagande är, utifrån mina politiska åsikter.
Om du får för mycket information, får du väl försöka sålla. Jag är inte rädd för text.

Vad du ens försöker säga, förstår jag inte längre. Du måste nog vara tydligare. Har du ens en poäng med det här. Vad har det här med hen att göra. Ordets grund i postmodernismen, har förstås, mer med hen att göra, än dina egna åsikter om varför jag tycker illa om ordet.
Politiskt eller politiskt laddat. Tomato tomato.

Du får gärna skriva jättelånga inlägg om dina åsikter om kulturmarxismen om du vill. Jag ser dock inte riktigt varför du riktar de inläggen till mig, då jag inte en enda gång förnekat att det finns många som använder ordet hen i politiskt syfte. Jag bara konstaterar att det faktum att du skriver så mycket om politiken visar rätt tydligt att ditt motstånd mot ordet till absolut största delen beror på att du ogillar kulturmarxismen och postmodernismen. Att ordet skulle vara politiskt laddat - oaktat på vilket sätt - spelar uppenbarligen en väldigt sekundär roll.
Citera
2022-06-09, 22:53
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Det är väl inte särskilt anmärkningsvärt att man använder "den" med syftning på "klenod"?
Citera
2022-06-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
De flesta skiter i om det är könsneutralt eller inte; att använda hen vore att ge feminister och queerteoretiker rätt: "Språket är förtryckande...", osv. Men lika socialt skapat som kön är enligt vissa teorier, lika socialt skapat är konflikten kring det.

Jag har personligen faktiskt aldrig haft ett reellt behov av att använda ordet hen, varken före eller efter jag blev medveten om dess existens. Vederbörande, han/hon etc fungerar ypperligt för mig, alltid.

Ibland jämförs med Finland och annorstädes, men det som oftast glöms bort i sammanhanget är att finskan inte har några könsspecifika pronomina. De har hän istället för hon och han, inte både och.

Exakt! Av ren princip ska dessa postmodernistiska påfund motarbetas.

Vederbörande funkar utmärkt, är därtill rätt språkligt estetiskt.
Citera
2022-06-09, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja, jag tror helt enkelt att du har fel.

Tänker även på saker som att i vissa sammanhang så försvinner bokstaven h rätt duktigt när man ska säga han och hon. Och att säga en istället för man är inte helt ovanligt. Det förekommer både bland rödstrumpor och i vissa dialekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in