2022-06-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
De antyder at det kan være en person som har tatt seg god tid på å lese seg opp.
Det trenger ikke være en som hadde lært seg krypto fra før, og det trenger ikke
være en som driver med krypto "til vanlig". Det kan være studert og anvendt kun
for dette ene formålet. I såfall et smart trekk, siden politiet vil være nødt til å
sjekke listen over kjente moduskandidater - uten resultat.

I tillegg har vi tidligere beskrivelser av kryptorigget som "amatørmessig", både
fra kryptofolk som uttaler seg i media, og brukere her i forumet.

Da sitter man kanskje igjen med en som er detaljorientert, nøyaktig, planmessig
og strategisk erfaren. Man kan tenke seg at denne personen har brukt tid på å
prøve ut metoder og løsninger i forkant. Er det for eksempel mulig å finne ut om
det har vært kjørt "dummy runs", da sannsynligvis med andre konti og andre
passord enn de som er benyttet? Har det vært like høy opsec på dem?
Det er vel nå klart at også brevet og krypto oppsettet er en kamuflasje. Det bare fremstår amatørmessig.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-06-09 kl. 13:14.
Citera
2022-06-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja, GM har nok holdt seg oppdatert på hva OHG foretok seg. Finnes det noen grunner til å bruke firmaadressen, i stedet for privatadressen? Var det egentlig nødvendig å oppgi en adresse, da GM registrerte seg på disse kryptobørsene?

GM kan vel også ha sjekket brønnøysundregistrene? Jeg regner med det er her proff.no har hentet sin informasjon fra. Telefonselgere er ekstremt kjappe med å ta kontakt etter en nyregistrering, så de må vel nesten følge med der kontinuerlig.
Det er helt merkelig, men før politiets overvåkningen av TH, RU og OHG kom i gang. Ble trolig alle tre overvåket av GM.
Citera
2022-06-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Ingenting tyder på at denne saken etterforskes aktivt lenger. Det som er ganske sikkert er at det er utlendinger involvert i drapet, men politiet har aldri nevnt det overhodet. Så virker litt som nok en politiskandale
Fellen politiet gikk i, var at de trodde GM var en amatør, siden han fremstilte seg slik i brevet.
Citera
2022-06-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Ja, de kan ha endret oppfatning.
Hvis historien ikke er sann, tenker jeg den konstruert for å dekke over et overfall.

Det er mange påstander fra TH som noen tar som en sannhet.
Hva som er skitt og hva som er kanel vet en del brukere her inne, men ikke alt så klart..

Hvis TH er GM eller bakmann, mener han vel at han har alt vinne på å slå en plate.
Så langt i så fall grand success.
Historien om baderommet kommer fra THs munn etter det jeg forstår.
Sønnen har vel munnkurv.

Jeg tror man gjør lurt i å lytte til bidragene til TH. Som jeg har skrevet før tenker jeg i likhet med politiet at det villedes, men jeg tror også det veiledes i stor grad. Galskap satt i et slags system tenker jeg rundt dette.
Citera
2022-06-09, 13:38
Medlem
Citat:
Skrev ned litt igår på reise, husk at mye annet også som sies. Ser en annen også har sitert. Ikke tid til å sette meg inn i spoiler systemer.
Ps, jeg tror IKKE mesterhjernen dt står bak.

Jonas Alsakervikan:
22:35: «Ja, altså, jeg har registrert tidligere at noen eksperter har ment at det ikke er så fornuftig og ikke den lureste måten å gjøre det på og sånn og slik, og det stemmer sikkert ut i fra teknisk ståsted da, - det som er spesielt interessant i Lørenskogsaken synes jeg, er at man har vært veldig disiplinert i måten man har brukt de ulike, hva skal jeg si, ingredienser da, hvis du tenker at vekslingsbørs er en ingrediens, pass er en ingrediens, kontantkort en anden ingrediens, altså man har vært veldig disiplinert og systematisk i hvordan man har gått frem med å bruke og registrere de ulike for å ikke legge igjen spor. Så det er veloverveid og veldig veldig gjennomtenkt - skulle vært sagt VELDIG en gang til altså,….. …»…..

Alsakervikan:
23: 40: «I den saken her så er det tilsynelatende ikke så mange åpne dører da, som man kan følge etterpå, og det er litt nytt kanskje da, at man har fått til det.»

Milli:
24:23: “Jeg er mer interessert i å sette meg inn i mindsettet som jeg mener skinner igjennom dette kryptorigget, og hva slags profil denne krypto-arkitekten har«

25:18: «…, men mindsettet dems og forsøket dems er jo det som er interessant for det er jo det som kan si noe om hvem vedkommende er og hvordan de tenker. Og DER mener jo jeg at dette er, som Jonas sier, veloverveid, kalkulert, forsøkt skritt for skritt og hatt høy operationssikkerhet,
prøve å legge igjen null spor - sikkert trodd at man gjør det - også er det jo veldig stor forskjell på hva du gjorde og tenkte og visste om et mørke nettet- grep eller kryptogrep i 2017-2018, og det som er realiteten i 2022, ikke sant - så tida virker jo sånn sett mot vedkommende og det er lettere å si nå som var dumt ut ifra dagens perspektiv, enn det var å si hva som var dumt og ikke i 2017-2018.

Og det er klart at når man ser da at man har brukt dash, bitcoin, Monero, Thormailer, man har brukt et kontantkort som politiet mener at gjerningspersonen har hatt hånd om på ett eller annet vis- som ikke er aktivert- det vil vel si at man har hatt det for hånda, tror JEG, og tenkt at hvis vi må aktivere så må vi gjøre det, men vi prøver å ikke gjøre det, og så har de klart å registrere seg på kucoin uten å bruke det.»

Milli:
26: 32: «… altså det er skjult spor HELE veien da, og det tenker jeg at, …JEG mener jo, ut fra min - mitt ståsted, at det ikke er så veldig mange ..…også mener politiet at det er norsk gjerningspersonen - personer- jeg mener jo, at det ikke er mange som på en måte oppfyller den profilen som skinner igjennom her.»

Alsakervikan:
30: 58: «Det kan jo være noen som har nær sagt lest seg opp i ro og mak over lang tid med tanke på å bruke det her en eller annen gang, og dermed ikke ha noen koblinger til de som brukte det aktivt i Norge på den tida her, og hvis det er sånn så er jo vanskeligere for politiet, da.»

Til de som muligvis ikke vil ha vg plus: man får PodMe med Aftenposten abonnement og tilgang til VGs krimpod.
Slik jeg forstår dette er planleggeren og innkjøper, gjennomfører ikke nødvendigvis samme person. En oppskrift som blir fulgt av den som vil gjennomføre planen. Slik sett kan både ru og th i prinsippet være innkjøper.
Citera
2022-06-09, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Vet noen av dere navnet på det selskapet i Norge som sto for disse leveransene?

Jeg har ikke svaret. Klør meg fortsatt i hue over hva som ble ønsket formidlet ved å i det hele tatt nevne disse pensjonistene. At det ikke ble skrevet bare firmanavn eller kjørt ut og fordelt av et budbilfirma.
Citera
2022-06-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det er vel nå klart at også brevet og krypto oppsettet er en kamuflasje. Det bare fremstår amatørmessig.
Det er mulig at det er slik at GM er en ekspert og at dette er villeding.

Men en amatør-GM kan også ha funnet på å lage trusselbrev + krypto-opplegg på en amatørmessig måte som villeding, hvis han tenkte at politiet ville tenke at GM er en ekspert som ønsker at vi skal tro at han er en amatør.

(En amatør-GM kunne kanskje også ha funnet på å lage et trusselbrev og krypto-opplegg som fremsto som om det var laget av en ekspert, for å villede politiet til å tro at GM er en ekspert).
Senast redigerad av z-z-z 2022-06-09 kl. 13:57.
Citera
2022-06-09, 13:50
Medlem
Citat:
Skrev ned litt igår på reise, husk at mye annet også som sies. Ser en annen også har sitert. Ikke tid til å sette meg inn i spoiler systemer.
Ps, jeg tror IKKE mesterhjernen dt står bak.

Jonas Alsakervikan:
22:35: «Ja, altså, jeg har registrert tidligere at noen eksperter har ment at det ikke er så fornuftig og ikke den lureste måten å gjøre det på og sånn og slik, og det stemmer sikkert ut i fra teknisk ståsted da, - det som er spesielt interessant i Lørenskogsaken synes jeg, er at man har vært veldig disiplinert i måten man har brukt de ulike, hva skal jeg si, ingredienser da, hvis du tenker at vekslingsbørs er en ingrediens, pass er en ingrediens, kontantkort en anden ingrediens, altså man har vært veldig disiplinert og systematisk i hvordan man har gått frem med å bruke og registrere de ulike for å ikke legge igjen spor. Så det er veloverveid og veldig veldig gjennomtenkt - skulle vært sagt VELDIG en gang til altså,….. …»…..

Alsakervikan:
23: 40: «I den saken her så er det tilsynelatende ikke så mange åpne dører da, som man kan følge etterpå, og det er litt nytt kanskje da, at man har fått til det.»

Milli:
24:23: “Jeg er mer interessert i å sette meg inn i mindsettet som jeg mener skinner igjennom dette kryptorigget, og hva slags profil denne krypto-arkitekten har«

25:18: «…, men mindsettet dems og forsøket dems er jo det som er interessant for det er jo det som kan si noe om hvem vedkommende er og hvordan de tenker. Og DER mener jo jeg at dette er, som Jonas sier, veloverveid, kalkulert, forsøkt skritt for skritt og hatt høy operationssikkerhet,
prøve å legge igjen null spor - sikkert trodd at man gjør det - også er det jo veldig stor forskjell på hva du gjorde og tenkte og visste om et mørke nettet- grep eller kryptogrep i 2017-2018, og det som er realiteten i 2022, ikke sant - så tida virker jo sånn sett mot vedkommende og det er lettere å si nå som var dumt ut ifra dagens perspektiv, enn det var å si hva som var dumt og ikke i 2017-2018.

Og det er klart at når man ser da at man har brukt dash, bitcoin, Monero, Thormailer, man har brukt et kontantkort som politiet mener at gjerningspersonen har hatt hånd om på ett eller annet vis- som ikke er aktivert- det vil vel si at man har hatt det for hånda, tror JEG, og tenkt at hvis vi må aktivere så må vi gjøre det, men vi prøver å ikke gjøre det, og så har de klart å registrere seg på kucoin uten å bruke det.»

Milli:
26: 32: «… altså det er skjult spor HELE veien da, og det tenker jeg at, …JEG mener jo, ut fra min - mitt ståsted, at det ikke er så veldig mange ..…også mener politiet at det er norsk gjerningspersonen - personer- jeg mener jo, at det ikke er mange som på en måte oppfyller den profilen som skinner igjennom her.»

Alsakervikan:
30: 58: «Det kan jo være noen som har nær sagt lest seg opp i ro og mak over lang tid med tanke på å bruke det her en eller annen gang, og dermed ikke ha noen koblinger til de som brukte det aktivt i Norge på den tida her, og hvis det er sånn så er jo vanskeligere for politiet, da.»

Til de som muligvis ikke vil ha vg plus: man får PodMe med Aftenposten abonnement og tilgang til VGs krimpod.

I alle tilfeller av planlagte drap burde mindsettet til eventuelle gjerningspersoner ha nær sagt første prioritet. Så det er bra at Milli har dette fokuset. Måtte det slå rot. Humrer. Og man får håpe politiet har ansatte som evner «knekke koder».

Det er ikke skrevet i blod på en vegg i dette tilfellet som en «signatur». Det er heller ikke sendt politiet som et kodebrev man må løse for å finne drapspersonene. Men det er definitivt «skrevet» i denne drapssaken også slik jeg vurderer det. På sitt helt eget vis.

Det er gjerne slik hos drapspersoner med grandiose forestillinger om seg selv, de klarer simpelthen ikke la være å leke med sine motstandere som de betrakter som møkk under skoa.
Citera
2022-06-09, 14:01
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
I alle tilfeller av planlagte drap burde mindsettet til eventuelle gjerningspersoner ha nær sagt første prioritet. Så det er bra at Milli har dette fokuset. Måtte det slå rot. Humrer. Og man får håpe politiet har ansatte som evner «knekke koder».

Det er ikke skrevet i blod på en vegg i dette tilfellet som en «signatur». Det er heller ikke sendt politiet som et kodebrev man må løse for å finne drapspersonene. Men det er definitivt «skrevet» i denne drapssaken også slik jeg vurderer det. På sitt helt eget vis.

Det er gjerne slik hos drapspersoner med grandiose forestillinger om seg selv, de klarer simpelthen ikke la være å leke med sine motstandere som de betrakter som møkk under skoa.

Jag håller med lite där, men problemet är att det mest är missvisande och lite vägledning och det är mycket jobb att skilja vägledningen från allt annat...
Citera
2022-06-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Jag håller med lite där, men problemet är att det mest är missvisande och lite vägledning och det är mycket jobb att skilja vägledningen från allt annat...

Det er klart det er mye jobb. Det er noe av meningen bak det hele. Det er derfor det er viktig med fullt fokus på mindsettet/ene hos de man tenker kan stå bak. Plutselig en dag kan alt stå klart, man ser den røde tråden i det hele. Og når man kan følge den, kan man koble enkelte av «elementene» i saken sammen og med det finne bevis for hvem som faktisk gjorde dette.
Citera
2022-06-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Slik jeg forstår dette er planleggeren og innkjøper, gjennomfører ikke nødvendigvis samme person. En oppskrift som blir fulgt av den som vil gjennomføre planen. Slik sett kan både ru og th i prinsippet være innkjøper.
Eller har GM lagt det opp slik, at du skal tro det er slik.
Citera
2022-06-09, 14:22
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det er klart det er mye jobb. Det er noe av meningen bak det hele. Det er derfor det er viktig med fullt fokus på mindsettet/ene hos de man tenker kan stå bak. Plutselig en dag kan alt stå klart, man ser den røde tråden i det hele. Og når man kan følge den, kan man koble enkelte av «elementene» i saken sammen og med det finne bevis for hvem som faktisk gjorde dette.

alla förklaringar gås igenom, problemet när det är mycket lögner är att förklaringarnas bevisvärde minskar ju fler lögner det finns i dem och det gäller även de smulor av sanning som finns och saknas det bevis samtidigt då är det extremt svårt att sålla bort lögnerna i sådana förklaringar så man sitter kvar med fakta i slutändan...
Senast redigerad av Notteliten 2022-06-09 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in