Citat:
Skrev ned litt igår på reise, husk at mye annet også som sies. Ser en annen også har sitert. Ikke tid til å sette meg inn i spoiler systemer. Ps, jeg tror IKKE mesterhjernen dt står bak.
Jonas Alsakervikan:
22:35: «Ja, altså, jeg har registrert tidligere at noen eksperter har ment at det ikke er så fornuftig og ikke den lureste måten å gjøre det på og sånn og slik, og det stemmer sikkert ut i fra teknisk ståsted da, - det som er spesielt interessant i Lørenskogsaken synes jeg, er at man har vært veldig disiplinert i måten man har brukt de ulike, hva skal jeg si, ingredienser da, hvis du tenker at vekslingsbørs er en ingrediens, pass er en ingrediens, kontantkort en anden ingrediens, altså man har vært veldig disiplinert og systematisk i hvordan man har gått frem med å bruke og registrere de ulike for å ikke legge igjen spor. Så det er veloverveid og veldig veldig gjennomtenkt - skulle vært sagt VELDIG en gang til altså,….. …»…..
Alsakervikan:
23: 40: «I den saken her så er det tilsynelatende ikke så mange åpne dører da, som man kan følge etterpå, og det er litt nytt kanskje da, at man har fått til det.»
Milli:
24:23: “Jeg er mer interessert i å sette meg inn i mindsettet som jeg mener skinner igjennom dette kryptorigget, og hva slags profil denne krypto-arkitekten har«
25:18: «…, men mindsettet dems og forsøket dems er jo det som er interessant for det er jo det som kan si noe om hvem vedkommende er og hvordan de tenker. Og DER mener jo jeg at dette er, som Jonas sier, veloverveid, kalkulert, forsøkt skritt for skritt og hatt høy operationssikkerhet,
prøve å legge igjen null spor - sikkert trodd at man gjør det - også er det jo veldig stor forskjell på hva du gjorde og tenkte og visste om et mørke nettet- grep eller kryptogrep i 2017-2018, og det som er realiteten i 2022, ikke sant - så tida virker jo sånn sett mot vedkommende og det er lettere å si nå som var dumt ut ifra dagens perspektiv, enn det var å si hva som var dumt og ikke i 2017-2018.
Og det er klart at når man ser da at man har brukt dash, bitcoin, Monero, Thormailer, man har brukt et kontantkort som politiet mener at gjerningspersonen har hatt hånd om på ett eller annet vis- som ikke er aktivert- det vil vel si at man har hatt det for hånda, tror JEG, og tenkt at hvis vi må aktivere så må vi gjøre det, men vi prøver å ikke gjøre det, og så har de klart å registrere seg på kucoin uten å bruke det.»
Milli:
26: 32: «… altså det er skjult spor HELE veien da, og det tenker jeg at, …JEG mener jo, ut fra min - mitt ståsted, at det ikke er så veldig mange ..…også mener politiet at det er norsk gjerningspersonen - personer- jeg mener jo, at det ikke er mange som på en måte oppfyller den profilen som skinner igjennom her.»
Alsakervikan:
30: 58: «Det kan jo være noen som har nær sagt lest seg opp i ro og mak over lang tid med tanke på å bruke det her en eller annen gang, og dermed ikke ha noen koblinger til de som brukte det aktivt i Norge på den tida her, og hvis det er sånn så er jo vanskeligere for politiet, da.»
Til de som muligvis ikke vil ha vg plus: man får PodMe med Aftenposten abonnement og tilgang til VGs krimpod.
Senast redigerad av Ittno 2022-06-09 kl. 08:04.
Senast redigerad av Ittno 2022-06-09 kl. 08:04.