2022-06-09, 06:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Gällande den långsamma logistiken vet jag inte säkert, men jag kan göra en hyfsat kvalificerad gissning baserad på vad vi hört och läst. 1. Genuin rädsla för att kriget riskerar sprida sig till andra länder. Jag tänker främst på Polen och Baltikum, den grupp länder som tillsammans med USA och Storbritannien hittills har haft den mest fientliga och tuffaste retoriken gentemot deras gemensamma gamle plågoande Ryssland.

Där finns nog en reell risk på 30-50 års sikt att en grupp östländer gaddar sig samman för ett krig mot Ryssland. (Notera att det är väldigt svårt att förutsäga framtiden på 30 års sikt). T ex understödjer rebeller i Vitryssland, eller försöker provocera fram ett anfall från Ryssland. Den är kanske inte 50%, men den är heller inte 0.01%.

Sett i backspegeln var det otroligt klantigt av EU i deras agerande då Ukraina att blev mer och mer destabiliserat 2013-2021. Konflikten skulle ha kylts ner på något sätt.
Citera
2022-06-09, 07:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja men något måste det ju bero på.. varför visas inte kriget från båda sidor?! Det jag saknar är neutrala nyheter som visar det som händer från båda hållen. Bra som dåligt.
Tror du att västerländsk media är välkomna att besöka ryska armèn?
Citera
2022-06-09, 07:08
Medlem
Som åskådare av händelserna i Ukraina är det inte svårt att inse att ukrainarna ljuger så det slår härliga till. Propaganda in absurdum. Mina ögon förmedlar en bild av en armé som blir slaktad och en motståndare som verklar klara sig med relativt minimala förluster.

Andrei Martyanov skriver på sin blogg (https://smoothiex12.blogspot.com/):
"The numbers of 51,000 KIA and around 60,000+ of MIA of VSU seem correct (plus-minus) ..."
Med andra ord uppskattningen 50.000+ dödade och 60.000 saknade för Ukraina.

Framtiden får utvisa.
Senast redigerad av AverageRetarded 2022-06-09 kl. 08:03.
Citera
2022-06-09, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Som åskådare av händelserna i Ukraina är det inte svårt att inse att ukrainarna ljuger så det slår härliga till. Propaganda in absurdum. Mina ögon förmedlar en bild av en armé som blir slaktad och en motståndare som verklar klara sig med relativt minimala förluster.

"The numbers of 51,000 KIA and around 60,000+ of MIA of VSU seem correct (plus-minus) ..."

Framtiden får utvisa.

Dina fömedlar en vild från en blogg? Är det korrekt uppfattat?

Står det nåt om gruvor?
Citera
2022-06-09, 07:24
Medlem
leachs avatar
God morgon kamrater!
Morgonens leveranser av hårdvara på väg mot fronten.
3 st Boeing C-17A Globemaster III

https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae080f
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae146d
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae080f
Citera
2022-06-09, 07:27
Medlem
Citat:

Framtiden får utvisa.

Det är vanligt att alla sidor i en konflikt rapporterar fel siffror. Det beror på allt från lögn till fel information från marken. Jag gör vad Gehlen gjorde med de egna siffrorna under WWII. Jag halverar dem. Dessutom följer jag USA:s siffror som troligen ligger närmare sanningen.

51 000 låter för mycket även om man halverar dem. Jag själv tror att de ligger runt 10 000 - 20 000 döda. Ett ex på ett problem är att Ryssarna inte har fullt manskap i sina vagnar (BMP). Det finns givitvis andra problem rörande FOW.

Att man överdriver fiendens förluster och förminskar sina egna är inget konstigt. Dock får man inte göra det i för stor grad. Då får man problem förr eller senare på hemmafronten. Det får inte gå så långt så att det egna militära överkommandot får fel uppgifter. Det kan skada krigslyckan. Se Japan under WWII.

Nu behöver inte antal döda och skadade spela någon som helst roll i det hela. Man måste sätta det i förhållande till andra saker. Till ex troligen kan Ukraina ta mycket mer förluster än Ryssland även det är ett mindre land då de slås för sin existens. Se bara Usa emot Vietnam. Den senare var beredd att ta långt större förluster än USA. Stridsvilja och material (Där möjliga kombattanter räknas in) är viktiga.
Citera
2022-06-09, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Bloomberg: EU matar in i snitt 751 miljoner euro VARJE DAG till Ryssland. Rubeln starkare an fora sanktioner.
Ok, vi tar det igen, vad ska de göra med dessa miljoner som ”matas in varje dag”
Vad ska de köpa för pengarna?

Vad hjälper exportinkomster då de ändå inte kan köpa delar och material till all den industriproduktion som har stoppats p.g.a. materialbrist?

Eller blinblingprodukter som blingblingfolket i så hett eftertraktar?
Citera
2022-06-09, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Dina fömedlar en vild från en blogg? Är det korrekt uppfattat?
Japp, bara en blogg. Mycket sämre källa än alla militärexperter i denna tråd.
ANDREI MARTYANOV is an expert on Russian military and naval issues. He was born in Baku, USSR in 1963. He graduated from the Kirov Naval Red Banner Academy and served as an officer on the ships and staff position of Soviet Coast Guard through 1990. He took part in the events in the Caucasus which led to the collapse of the Soviet Union. In mid-1990s he moved to the United States where he currently works as Laboratory Director in a commercial aerospace group. He is a frequent blogger on the US Naval Institute Blog. He is author of Losing Military Supremacy, The (Real) Revolution in Military Affairs, and Disintegration: Indicators of the Coming American Collapse.

https://www.claritypress.com/book-author/andrei-martyanov/
Citera
2022-06-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är vanligt att alla sidor i en konflikt rapporterar fel siffror. Det beror på allt från lögn till fel information från marken.
Det är uppenbart och inget jag dementerar.

Min argumentation var att det mina ögon ser av den information som förmedlas från Ukraina är mängder med dödade ukrainska soldater och förstörd utrustning, men knappt några rysska över huvud taget:
Citat:
Mina ögon förmedlar en bild av en armé som blir slaktad och en motståndare som verklar klara sig med relativt minimala förluster
Så mina ögon säger till mig att ryssarna slaktar Ukraina. Ukrainsk propaganda säger motsatsen, ofta med bilder som mina ögon säger att det är ukrainska soldater och ukrainsk utrustning som avbildas, inte rysska.

Vad är närmast sanningen? Det skrev jag också:
Citat:
Framtiden får utvisa.
Citera
2022-06-09, 07:53
Medlem
Citat:
Det är uppenbart och inget jag dementerar.

Min argumentation var att det mina ögon ser av den information som förmedlas från Ukraina är mängder med dödade ukrainska soldater och förstörd utrustning, men knappt några rysska över huvud taget:

Så mina ögon säger till mig att ryssarna slaktar Ukraina. Ukrainsk propaganda säger motsatsen, ofta med bilder som mina ögon säger att det är ukrainska soldater och ukrainsk utrustning som avbildas, inte rysska.

Vad är närmast sanningen? Det skrev jag också:

Vidare - Sidan du hänvisar till existerar inte. Så har du hittat på eller har han tagit bort den?
Citera
2022-06-09, 08:00
Medlem
leachs avatar
"MYKOLAIV, Ukraine, June 8 (Reuters) - Western-supplied artillery systems are already making a difference on the ground for Ukraine and it is "just a question of time" before its forces win back significant ground in the south, the governor of the Mykolaiv region said on Wednesday."

https://www.reuters.com/world/europe/western-artillery-already-making-difference-ukraine-regional-governor-2022-06-08/
Citera
2022-06-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Vidare - Sidan du hänvisar till existerar inte. Så har du hittat på eller har han tagit bort den?
Flashback inkluderade "):" i länken. Jag har åtgärdat felet i mitt ursprungliga inlägg.

Korrekt länk: https://smoothiex12.blogspot.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in