Citat:
Ursprungligen postat av
AverageRetarded
Som åskådare av händelserna i Ukraina är det inte svårt att inse att ukrainarna ljuger så det slår härliga till. Propaganda in absurdum. Mina ögon förmedlar en bild av en armé som blir slaktad och en motståndare som verklar klara sig med relativt minimala förluster.
Andrei Martyanov skriver på sin blogg (
https://smoothiex12.blogspot.com/):"The numbers of 51,000 KIA and around 60,000+ of MIA of VSU seem correct (plus-minus) ..."
Med andra ord uppskattningen 50.000+ dödade och 60.000 saknade för Ukraina.
Framtiden får utvisa.
Det är vanligt att alla sidor i en konflikt rapporterar fel siffror. Det beror på allt från lögn till fel information från marken. Jag gör vad Gehlen gjorde med de egna siffrorna under WWII. Jag halverar dem. Dessutom följer jag USA:s siffror som troligen ligger närmare sanningen.
51 000 låter för mycket även om man halverar dem. Jag själv tror att de ligger runt 10 000 - 20 000 döda. Ett ex på ett problem är att Ryssarna inte har fullt manskap i sina vagnar (BMP). Det finns givitvis andra problem rörande FOW.
Att man överdriver fiendens förluster och förminskar sina egna är inget konstigt. Dock får man inte göra det i för stor grad. Då får man problem förr eller senare på hemmafronten. Det får inte gå så långt så att det egna militära överkommandot får fel uppgifter. Det kan skada krigslyckan. Se Japan under WWII.
Nu behöver inte antal döda och skadade spela någon som helst roll i det hela. Man måste sätta det i förhållande till andra saker. Till ex troligen kan Ukraina ta mycket mer förluster än Ryssland även det är ett mindre land då de slås för sin existens. Se bara Usa emot Vietnam. Den senare var beredd att ta långt större förluster än USA. Stridsvilja och material (Där möjliga kombattanter räknas in) är viktiga.