2022-06-09, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja vi får avvakta årets avtalsrörelse och se om Byggnads tar sitt ansvar
Nuvarande byggavtal går ut först 2023. 2.4% i år.
2022-06-09, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Nuvarande byggavtal går ut först 2023. 2.4% i år.
Nåja, det var ett skämt. Som alla förutom Ett undantag förstår är detta helt ovidkommande för vad vi diskuterar här. Lika ovidkommande som Platt-TV.
2022-06-09, 06:50
Avslutad
”Vi får se på torsdag” har det sagts i tråden av fb-eliten som babblar om prisfall på 10-20% redan sen i mars. -2% lite drygt i Maj. Vad fick vi se?

Nu väntar jag ivrigt på inläggen om att mäklaratatistiken inte går att lita på. (Inte heller valueguard)
2022-06-09, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
”Vi får se på torsdag” har det sagts i tråden av fb-eliten som babblar om prisfall på 10-20% redan sen i mars. -2% lite drygt i Maj. Vad fick vi se?

Nu väntar jag ivrigt på inläggen om att mäklaratatistiken inte går att lita på. (Inte heller valueguard)

Folk som tror att bostäder går med 10% på en månad har ingen förståelse för vad det är för typ av vara. Tror inte det finns ett enda exempel på någon bostadsmarknad som rört sig tvåsiffrigt åt något håll på en månad.
2022-06-09, 07:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Så här kommenterar en mäklare dagens siffror:

Citat:
”Jag upplever nedgången som större än vad statistiken visar. Det beror nog främst på att många bostäder inte säljs just nu utan plockas bort från Hemnet”, säger Pia-Lotta Svensson, mäklare på Fastighetsbyrån Södermalm.
2022-06-09, 07:11
Medlem
Jag vill bara påminna folk i denna tråd om att staten inte erkänt att det är början på en recession ännu, därav att det inte riktigt börjat röra sig på bostadsmarknaden ännu.
Eftersom priserna drivs av psykologi hos befolkningen, måste det börja synas först i ekonomin, INNAN det på riktigt börjar synas i huspriserna.
2022-06-09, 07:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så här kommenterar en mäklare dagens siffror:

Tja finns flera andra kommentarer;

”Ett par aktörer är stora i orden och tala om kraftiga prisfall. Vi ser inga tecken på det. Tvärtom möter vi många köpare som tror att priserna redan fallit rejält. När det i verkligheten handlar om en förändring på noll, en eller två procent blir många förvirrade, säger Erik Wikander, vice vd för Svensk fastighetsförmedling, i en kommentar.”

Folk tror att de ska kunna köpa 20% billigare än för någon månad sen vilket säljarna givetvis vägrar och tar istället bort sina bostäder.

Verkar som om folk läser för mkt på fb :-D
2022-06-09, 07:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

”Ett par aktörer är stora i orden och tala om kraftiga prisfall. Vi ser inga tecken på det. Tvärtom möter vi många köpare som tror att priserna redan fallit rejält. När det i verkligheten handlar om en förändring på noll, en eller två procent blir många förvirrade, säger Erik Wikander, vice vd för Svensk fastighetsförmedling, i en kommentar.”

Folk tror att de ska kunna köpa 20% billigare än för någon månad sen vilket säljarna givetvis vägrar och tar istället bort sina bostäder.

Jag tror inte heller på att priserna har sjunkit speciellt mycket än, men att trenden verkar vända nu även om det kommer gå långsamt.
2022-06-09, 07:20
Medlem
Citat:

Men är det inte marknaden som sätter priset? Om ingen vill betala lika mycket som för några månader sedan är det väl vad bostaden är värd?
2022-06-09, 07:24
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:

Vadå? Det är väl ned 90% egentligen? Här står jag med flyttlådorna och har hyrt släp för att åka ut till Danderyd och välja ett hus jag vill ha. Jag har suttit likvid i min hyrestvåa i Ursvik i 15 år och väntat på kraschen! Såg fram emot att äntligen lämna pundarkvarten och bli husägare! Får nog invänta den riktiga kraschen. Kommer säkert i sommar.
2022-06-09, 07:43
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Mecklarlögn pratar om 3-månadssnittet i sin kommunikation.

Tittar man istället på snittpris per kvm i centrala Stockholm så har det fallit ca 5k/kvm i maj, ungefär 4%.
2022-06-09, 07:54
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Vadå? Det är väl ned 90% egentligen? Här står jag med flyttlådorna och har hyrt släp för att åka ut till Danderyd och välja ett hus jag vill ha. Jag har suttit likvid i min hyrestvåa i Ursvik i 15 år och väntat på kraschen! Såg fram emot att äntligen lämna pundarkvarten och bli husägare! Får nog invänta den riktiga kraschen. Kommer säkert i sommar.

Flanderns och resten av förnekarna i tråden sitter nog envist kvar i höst och hoppas på kraftiga uppgångar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in