2022-06-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Detta kriget kommer, om det inte redan är det att bli alldeles för dyrt för väst att finansiera. Speciellt när det inte finns någon ekonomisk vinning i det.
Vadå "ingen ekonomisk vinning"?

Citat:
20 members of Congress personally invest in top weapons contractors that'll profit from the just-passed $40 billion Ukraine aid package
https://www.businessinsider.com/cong...estment-2022-3

Citat:
US defense contractors see longer term benefits from war in Ukraine
https://www.france24.com/en/live-new...war-in-ukraine

Citat:
Ukraine war has boosted demand for missile defenses, Lockheed says
https://www.reuters.com/business/aer...gs-2022-04-19/

Citat:
Ukraine: the world’s defence giants are quietly making billions from the war
https://theconversation.com/ukraine-...the-war-178806

Citat:
The Weapons Industry Sees the War in Ukraine as a Goldmine
https://inthesetimes.com/article/nat...ussia-military

Citat:
Raytheon expects sales boost as armies replenish amid Ukraine war
https://www.ft.com/content/1014282b-...a-b8ebd18d55c9

Sällan har väl ett krig i modern tid gjort så många så rika på så kort tid. Tack för att du är med och bidrar till de fina vinsterna med dina skattepengar.
Citera
2022-06-09, 06:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Är väl ungefär 3x svenska statsbudgeten. Rena fyndet med tanke på hur stort Ukraina är och hur effektivt de avväpnar Ryssland.

Hur är det ett fynd att bränna 3 ggr svenska statsbudgeten?

De som är biståndsvänner vill ha upp biståndet till 1%. Men i de flesta västländer verkar där gå en gräns vid 0.5%. Så vår solidaritet verkar ha någon slags 0.5%-gräns i normala fall. Bara sanktionerna mot Ryssland beräknas kostar 0.77% (https://voxeu.org/article/economic-c...ictions-russia ). Det är inte säkert prognoserna stämmer heller, det kan bli dyrare.

Varför ska Zelensky ha mer än vad EU brukar använda GLOBALT för fattigdomsbekämpning och för att "göra världen bättre" för att kriga vidare? Klart vi ska hjälpa Ukraina. Men det här är ett extremt stort svart hål där man får enormt lite för pengarna jämfört med vad man kan få.
Citera
2022-06-09, 08:04
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ja det hela är sannerligen idiotiskt.

Väst skickar massa miljarder €uro till rika korrumperade politiker i Ukraina, de stoppar en del i egen fika, ger en del till sina cronies, resten skickar de österut i form av materiel som ryssarna bombar sönder.

Kontentan blir att Zelensky och hans oligarker blir rikare, väst försvagas i förhållande till Ryssland.
De rika blir rikare, folket i Ukraina och väst betalar priset.

Det är som om det hela var en gigantisk scam för att lura västerländska skattebetalare på deras pengar och skyffla dom ner i fickorna på miljonärerna i Ukraina och de som säljer vapen. (Militärindustriella komplexet)

Samtidigt så har Nato sagt att Ukraina inte ska gå med i Nato, Zelensky har sagt de inte ska gå med i Nato, så varför fortsätter striderna...

Citat:
Ursprungligen postat av Kissgobbe
Väldigt bra inlägg, som jag tycker täcker det mesta med hela denna fars.

Kan väll lägga till att de som fortfarande inte kan förstå hur nazister och en jude samarbetar, kanske skulle ta och titta på historien och hur det fanns judar som berikade sig genom nazisterna, Soros t.ex. Azov är kanonmat åt Zelensky och kompani och Azov folket tror att de kommer att kunna utnyttja juden och hans hantlangare.

Kniper det med pengar förresten, så kan väl "The Big Guy" i USA med sin mellanhand Hunter bidra med mer pengar. De har ju nu även hjälp av en drös av republikaner, så de behöver ju inte ens dölja sin affärer längre.

Att folk fortfarande går på alla dessa charader är ta mig fan deprimerande. Börjar nästa fundera på att plocka fram lite folie och kanske börjar titta på möjligheten att även Putin ska ha en del av den kakan på 70 miljarder i månaden.

Har också tänkt lite åt det håller, Putin har ju varit med WEF. Men håller det för minde sannolikt, även om jag ser möjligheten.

En annan fundering jag haft är, tänk om Putin är en västvänlig fredsduva. Kan vara så att han håller tillbaka en del eskalering av konflikten, om han försvinner så kanske konflikten börjar eskalera på riktigt när hökar i Moskva tar över.
Citera
2022-06-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Detta krig kan vara det mest ineffektiva biståndsprojektet i världshistorien. Vi uppnår extremt lite till extremt hög kostnad.

Tänk på alla pengar som vi inte kan skicka till muslimerna. Detta är perfekt så tillvida att regeringen tvingas till rejäla prioriteringar. Instabiliteten och hotet från Ryssland borde leda till att råttorna lämnar skeppet. Jag tänker på invandraren Sabunis uttalande om att fly till Norge. Vi får också hit en massa kristna personer med kristna värderingar från Ukraina. Kvinnor dessutom.
Citera
2022-06-09, 09:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Tänk på alla pengar som vi inte kan skicka till muslimerna. Detta är perfekt så tillvida att regeringen tvingas till rejäla prioriteringar. Instabiliteten och hotet från Ryssland borde leda till att råttorna lämnar skeppet. Jag tänker på invandraren Sabunis uttalande om att fly till Norge. Vi får också hit en massa kristna personer med kristna värderingar från Ukraina. Kvinnor dessutom.

Det är faktiskt en bra poäng, fast jag brukar vara oenig med såna som du politiskt. Kanske Polen drar det långa strået här. De får nån miljon rätt unga människor in i landet, och bidrag från EU för att integrera dem. De lär sig polska på no-time, jag känner en polack som flyttade till Ryssland och han lärde sig ryska på några månader. De som vill till Polen är kanske inte så arbetssamma alla gånger, men de är väst-orienterade. Man säger att 90% är kvinnor och barn, men en del av barnen lär vara ukrainska "skäggbarn".

Edit: Vad tror ni en miljon integrerbara människor är värt, om man inte bär den fulla integreringskostnaden? Måste vara värt miljarder euro ur ett ekonomiskt perspektiv.
Citera
2022-06-09, 09:36
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Det är synd om Ukraina, men det förändrar inte det faktum att det är en skurkstat.
Citera
2022-06-09, 09:52
Medlem
Ogorkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur är det ett fynd att bränna 3 ggr svenska statsbudgeten?

Jag tycker att det är billigt. Ukraina har väl ca en miljon man i vapen nu. Det innebär att kostnaden är 70 000 per man och månad. Mycket bättre att de hjälper oss att bekämpa Putins anhang där, än att vi ska vänta på att ondskan ska komma hit till centraleuropa igen.
Citera
2022-06-09, 09:56
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Man vinner när man ger upp och förlorar ?
Va pratar du om ens
Fred är ju det ultimata målet eller hur? Då är det en vinst att ge upp och gå vidare med livet och världen. Säger sig självt ju
Citera
2022-06-09, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Av någon anledning satt han i Burisimas styrelse i Ukraina och tjänade miljoner på att i princip inte göra någonting. I fattiga Ukraina. Mycket märkligt.

Hmm och folk kallar det konspirationsteorier.
Citera
2022-06-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogorki
Jag tycker att det är billigt. Ukraina har väl ca en miljon man i vapen nu. Det innebär att kostnaden är 70 000 per man och månad. Mycket bättre att de hjälper oss att bekämpa Putins anhang där, än att vi ska vänta på att ondskan ska komma hit till centraleuropa igen.

Vi bor inte i centraleuropa,, vi bor på en halvö vid norra polcirkeln.
Dessutom har vi vår egen ondska,, Wallenberg mfl.
Citera
2022-06-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dessa affärer är nog minimala nu ska du se. Ukraina är Europas fattigaste land.

Problemet är att både USA och Europa (inklusive Sverige) skottar in pengar nu. Bör finnas goda möjligheter att leda av en fin ström med pengar till olika intressen som oligarker m.fl.
Citera
2022-06-09, 10:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tror inte att det är några farliga män som skriver på FB. De som aldrig skriver av sin frustration eller försöker fördjupa sina kunskaper och kanske förstå större perspektiv - där har du nog de farliga.

Av vilken orsak skulle nu Ryssland vilja starta krig med Sverige och invadera oss? Du önskade svar från mig och jag gav dig flera teorier som gör att jag inte alls tror på att Ryssland är intresserade av att invadera oss. Just nu!! Jag var mer orolig för det på 80/90-talet men just nu tror jag inte alls på det. Däremot vet vi ju inte vad som händer i framtiden. På grund av det har jag varit emot slakten av våra regementen och jag har i åratal varit för att vi ska biffa upp oss rejält igen. Vi ska ha ett starkt försvar som är en naturlig del av folksjälen. När SD talade om detta 2014 eller 2015 så hånskrattade de andra partierna. Jag gissar att du gjorde det också.

Nej där har du fel. Min senaste röst la jag på SD. Jag befinner mig i den konstiga situationen att jag helt plötsligt i en fråga befinner mig helt på MSM sidan. Det brukar nästan aldrig hända. Jag ser dock Rysslands kleptokrati som ett betydligt större hot och mindre roligt alternativ än de som brukade vara mina meningsfränder tidigare i frågor som invandring och miljöpolitik och liknande politiska strömningar som skadat västvärlden enormt. Här kan jag liksom inte bara tycka att vad som händer är ok eller att den bästa policyn är att inte göra något alls bara för att MSM och etablissemanget tycker tvärtom. Oavsett om man alltid håller med eller alltid tycker tvärtom mainstream så är man ingen fri tänkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in