2022-06-09, 00:51
Medlem
Problemet just nu för Ukraina är att oddsen är utjämnade i och med att det nu är frontkrig. När ryssarna tidigare var i rörelse på olika fronter kunde man lättare slå ut support och göra eldöverfall. Ukraina behöver nu slå både mot och bakom ryssarnas front, vilket kräver vapen med längre distanskapacitet. Ukrainas hopp är att de utlovade tyngre anfallsvapnen anländer till fronten och kommer till användning.
Citera
2022-06-09, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Om nu ryssen är så jävla dålig.

Varför läser jag det här på Omni?

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”

Kastar Nato Ukraina framför bussen?

Nej, nej.

Det där är enbart en högst relevant argumentation kring varför vi i Väst ska - och kommer att - pumpa in ny, fräsch, avancerad och slagkraftig materiel till Ukraina för att försvara sig i det här invasionskriget.

Kolla nu vad som händer när ryssjävlarna åker hem på sin första persmission den 24 juni.

Ocjh förväntas inställa sig för tjänstgöring en månad senare.

Jag tippar på att mer än hälften har sjappat. Och aldrig mer kommer att återkomma.

3 månader som kanonmat väger helt enkelt inte upp 10 dagar i buren, vad som är normalstraffet idag i Ryssland, för att inte ställa upp för den jävligt märkliga, speciella operationen.
Citera
2022-06-09, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Jag tänkte att han behövde 5 dagar när det gällde NATO? Men säger du 3 dagar så gör du.

Långbordet på Kievs värsta lyxrestaurang bokade den ryska militärledningen till den 27 februari.

Och dom borde väl för fan ha vetat hur lång tid det skulle ta att invadera det där "skräplandet"....
Citera
2022-06-09, 00:54
Medlem
Astralhopps avatar
’’Den brittiske underrättelseofficeren Christopher Steele tror inte att Putin kommer att vara president om tre till sex månader, rapporterar BBC.
– Hans dagar vid makten är räknade, säger han och tillägger:
– Särskilt nu när energifrågorna börjar få effekt.
Han påpekar även att tecknen på att hans hälsa blir allt sämre.”

Själv tror jag att Putin kommer ”försvinna” spårlöst senast om två månader.
Citera
2022-06-09, 00:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet just nu för Ukraina är att oddsen är utjämnade i och med att det nu är frontkrig. När ryssarna tidigare var i rörelse på olika fronter kunde man lättare slå ut support och göra eldöverfall. Ukraina behöver nu slå både mot och bakom ryssarnas front, vilket kräver vapen med längre distanskapacitet. Ukrainas hopp är att de utlovade tyngre anfallsvapnen anländer till fronten och kommer till användning.

Ja men Ryssland har också allt svårare att anfalla. Nu är de offensiva enbart i Donbasområdet och sägs ha hälften av sina trupper där. I början gjorde de offensiver på alla fronter samtidigt. Detta ger Ukraina möjlighet att göra egna offensiver i söder och i Kharkiv.
Citera
2022-06-09, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Det är inte heller ett krig enligt Ukraina, vare sig Ryssland eller Ukraina har förklarat krig mot varandra. Ryssland för att de uppfattar det som en "special operation" och bara använder en pytteliten del av sin armé och Ukraina för att det inte får IMF lån ifall det befinner sig i krig.

Så juridisk sätt så är det fred mellan Ukraina och Ryssland fast den Amerikanska ockupations administrationen i Kiev nog har skickat över 100 000 Ukrainska soldater i döden för att tvinga befolkningarna i Donbas och Krim att vara del av deras skithål land.

Det här måste nog vara dagens/kvällens/nattens mes jävla ointelligentaste inlägg.

Även ni, de värsta av de värsta Putinkramarna måste tycka det.

Inte för att dumfittan inte har vett att skilja "sett" från "sätt" utan resten av texten.

Hur är det möjligt att en fysisk varelse kan gå upprätt - och fortfarande tänka och uttrycka sig så här, samtidigt?
Citera
2022-06-09, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Pipelines, eller vad blir priset för LNG?

Edit: vem köpte gasen av Qatar och vad ersätts den med?

Kom igen nu.

1. Putin och ryssjävlarna har invaderat ett fredligt och suveränt land.
2. Putin och ryssjävlarna ska kastas ut från Ukraina - helst med så stora förluster som möjligt.

Och du tjabbar på med vem eller vilket skitland i öst som eventuellt kommer att ersätta ett marginellt inflöde av rysk olja och gas?

Skärp till dig, för helvete.
Citera
2022-06-09, 01:01
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kan det finnas en strategi bakom varför väst tar lång på sig att sköta logistiken till Ukraina?

Just nu rullar moderna stridsvagnar in i Ukraina från Ryssland.
USA har sagt att dom VILL dra ut på kriget så att Ryssland mattas ut.

Jag har svårt att tro att en rysk soldat har något att säga emot. Dessutom är Ryssland inte rädd för att offra 10 miljoner av sin befolkning. Dom har ca 140 miljoner. Ryssland är inte heller rädd att bli fattig av kriget, för allt styrs ändå från Moskva.

Som sagt: Jag vet inte varför det tar så lång tid att stödja Ukraina med vapen.

Gällande den långsamma logistiken vet jag inte säkert, men jag kan göra en hyfsat kvalificerad gissning baserad på vad vi hört och läst. 1. Genuin rädsla för att kriget riskerar sprida sig till andra länder. Jag tänker främst på Polen och Baltikum, den grupp länder som tillsammans med USA och Storbritannien hittills har haft den mest fientliga och tuffaste retoriken gentemot deras gemensamma gamle plågoande Ryssland. Mycket av vapensystem Ukraina får skickas mig veterligen genom Polen. Och det är väl en inte alltför långsökt gissning att de ukrainska soldaterna som fått utbildning i m777-haubits samt HIMAR, har utbildat sig i nåt av de länderna.

2. Väst har långsamt börjat föreställa sig att Ukraina kanske kan vinna kriget, eller åtminstone åsamka svår och djupgående skada, med vapen från väst. Men att man inte vill eller velat skicka "för mycket" på en gång pga rädsla för att systemen ska hamna i fiendens händer, eller att det ska bli lättare för Ryssland att upptäcka och göra köttfärs av vapenkolonnerna så fort de anländer på ukrainsk mark.

Jag vet som sagt inte heller. Det är förmodligen en kombo av saker. Ta Tyskland med deras s.k arvsskuld t.ex. De ville först skicka saker som hjälmar. Nu finns det bl.a tyska pansarskott vid fronten. Och något sorts stridsfordon lär vara på väg, tyvärr försenat till i vinter pga något mjukvaruproblem, tydligen.

Det jag menar är att vi i väst har gått från att vara säkra på att Kyiv skulle falla inom ett par-tre dagar, till vart vi är idag. Spelpjäserna och gränserna för vad som helt plötsligt känns rimligt att skicka flyttas hela tiden - väldigt sakta, men säkert. En efter en verkar våra ledare förstå att Putin och hans entourage i detta läge enbart förstår beslutsamhet och eldkraft, det är de spelreglerna som alltid varit om du frågar Putin. Kalla kriget tog aldrig slut för honom. Om nu bara Macron och Scholz kunde sluta upp med sitt daltande med Putin och komma in i matchen.
Citera
2022-06-09, 01:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utebliven rotation för dom ukrainska soldaterna på östfronten?

”– De som befinner sig i främsta linjen har stridit oupphörligt i tre månader. De blir avtrubbade och det leder till att många dör på grund av oförsiktighet.”

Finns nog en hund begraven där ..

https://www.hbl.fi/artikel/4faf07c5-725b-44b0-90b5-e7c6ffe0988e

Tyvärr ligger merparten av artikeln bakom betalvägg.

Man ska nog fundera mer på rotationen hos de ryska soldaterna, den lär vara obefintlig!
Citera
2022-06-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
’’Den brittiske underrättelseofficeren Christopher Steele tror inte att Putin kommer att vara president om tre till sex månader, rapporterar BBC.
– Hans dagar vid makten är räknade, säger han och tillägger:
– Särskilt nu när energifrågorna börjar få effekt.
Han påpekar även att tecknen på att hans hälsa blir allt sämre.”

Själv tror jag att Putin kommer ”försvinna” spårlöst senast om två månader.

Är det samma Steele som hittade på dossiern om Trump för Clintons räkning?
Isåfall ska man nog ta han med en stor nypa salt! T.om FBI kallat honom icke trovärdig
Citera
2022-06-09, 01:09
Medlem
Ukraina måste ha rekordet i kampvilja att få vara med i NATO.
Man undrar om Sverige och Finland kommer vara lika fanatiska..?
Vi får veta i slutet av juni vad jag förstår…
Senast redigerad av Saggi 2022-06-09 kl. 01:10. Anledning: Stavfel
Citera
2022-06-09, 01:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Nej, nej.

Det där är enbart en högst relevant argumentation kring varför vi i Väst ska - och kommer att - pumpa in ny, fräsch, avancerad och slagkraftig materiel till Ukraina för att försvara sig i det här invasionskriget.

Kolla nu vad som händer när ryssjävlarna åker hem på sin första persmission den 24 juni.

Ocjh förväntas inställa sig för tjänstgöring en månad senare.

Jag tippar på att mer än hälften har sjappat. Och aldrig mer kommer att återkomma.

3 månader som kanonmat väger helt enkelt inte upp 10 dagar i buren, vad som är normalstraffet idag i Ryssland, för att inte ställa upp för den jävligt märkliga, speciella operationen.

De reser alltså hem nedsupna/nedknarkade med svår PTSD, syfilis och nysnodda Disney-påslakan och förväntas återvända frimodiga och glada i hågen efter några veckor!?!

Spännande.

Det som är säkert är att nya feta västerländska vapensystem kommer hälsa dem välkomna åter till fronten……!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in