Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Kan det finnas en strategi bakom varför väst tar lång på sig att sköta logistiken till Ukraina?
Just nu rullar moderna stridsvagnar in i Ukraina från Ryssland.
USA har sagt att dom VILL dra ut på kriget så att Ryssland mattas ut.
Jag har svårt att tro att en rysk soldat har något att säga emot. Dessutom är Ryssland inte rädd för att offra 10 miljoner av sin befolkning. Dom har ca 140 miljoner. Ryssland är inte heller rädd att bli fattig av kriget, för allt styrs ändå från Moskva.
Som sagt: Jag vet inte varför det tar så lång tid att stödja Ukraina med vapen.
Gällande den långsamma logistiken vet jag inte säkert, men jag kan göra en hyfsat kvalificerad gissning baserad på vad vi hört och läst. 1. Genuin rädsla för att kriget riskerar sprida sig till andra länder. Jag tänker främst på Polen och Baltikum, den grupp länder som tillsammans med USA och Storbritannien hittills har haft den mest fientliga och tuffaste retoriken gentemot deras gemensamma gamle plågoande Ryssland. Mycket av vapensystem Ukraina får skickas mig veterligen genom Polen. Och det är väl en inte alltför långsökt gissning att de ukrainska soldaterna som fått utbildning i m777-haubits samt HIMAR, har utbildat sig i nåt av de länderna.
2. Väst har långsamt börjat föreställa sig att Ukraina kanske kan vinna kriget, eller åtminstone åsamka svår och djupgående skada, med vapen från väst. Men att man inte vill eller velat skicka "för mycket" på en gång pga rädsla för att systemen ska hamna i fiendens händer, eller att det ska bli lättare för Ryssland att upptäcka och göra köttfärs av vapenkolonnerna så fort de anländer på ukrainsk mark.
Jag vet som sagt inte heller. Det är förmodligen en kombo av saker. Ta Tyskland med deras s.k arvsskuld t.ex. De ville först skicka saker som hjälmar. Nu finns det bl.a tyska pansarskott vid fronten. Och något sorts stridsfordon lär vara på väg, tyvärr försenat till i vinter pga något mjukvaruproblem, tydligen.
Det jag menar är att vi i väst har gått från att vara säkra på att Kyiv skulle falla inom ett par-tre dagar, till vart vi är idag. Spelpjäserna och gränserna för vad som helt plötsligt känns rimligt att skicka flyttas hela tiden - väldigt sakta, men säkert. En efter en verkar våra ledare förstå att Putin och hans entourage i detta läge enbart förstår beslutsamhet och eldkraft, det är de spelreglerna som alltid varit om du frågar Putin. Kalla kriget tog aldrig slut för honom. Om nu bara Macron och Scholz kunde sluta upp med sitt daltande med Putin och komma in i matchen.