2022-06-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Tycks fortfarande råda en hel del förvirring i denna långa tråd.

Det är nämnt många gånger tidigare, men kanske tål att upprepas.

!. Ingen vet vad Rysslands mål är annat än vad dom själva utlyste.
2. Dnipr är en naturlig geografisk & etisk gräns gentemot kommande invasioner från väst,
3. Sydvästra hörnet med Odesa är Ukrainas enda möjlighet att exportera och importera sjövägen i framtiden, det kommer troligen att bli väldigt dyrt om man fortsätter att vara tjurskallig, om man däremot sätter sig vid bordet snarast, så kanske man i framtiden får "låna" export/import struktur av Ryssland.
4. Det är ett naivt spel Ukraina håller på med, tyvärr är dom ordentligt spelade av
USA och påhejade av Europa.

Vem vinner ??
Vapenindustrier,, framförallt dom Amerikanska, trots extrem inflation och låg dollarkurs.
En liten vapen-skvätt till Wallenberg (kanske)
Så är det. För varje dag som går förvärras situationen för våra ukrainska vänner. Styret i Kiev gör som gudfadern säger, men det är detsamma som att mala ner människorna och landet i en stor köttkvarn.
Detta är riktigt tragiskt, och våra egna politiker och journalister som i alla lägen sniffar röven på gudfadern är lika skyldiga.
Citera
2022-06-08, 23:00
Medlem
Citat:

2. Dnipr är en naturlig geografisk & etisk gräns gentemot kommande invasioner från väst,
3. Sydvästra hörnet med Odesa är Ukrainas enda möjlighet att exportera och importera sjövägen i framtiden, det kommer troligen att bli väldigt dyrt om man fortsätter att vara tjurskallig, om man däremot sätter sig vid bordet snarast, så kanske man i framtiden får "låna" export/import struktur av Ryssland.
4. Det är ett naivt spel Ukraina håller på med, tyvärr är dom ordentligt spelade av

Vem vinner ??
Vapenindustrier,, framförallt dom Amerikanska, trots extrem inflation och låg dollarkurs.

Den etiska gränsen är sedan länge passerad kamrat och priset blir högt.

Nu blir du väl förvirrad. Tag fram ordboken så ska det klarna
Citera
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Kastar Nato Ukraina framför bussen?
Nej, Ukraina ber den fria världen om hjälp att bekämpa en invasion och de får den. Bl.a. av länder som är med i NATO.

Frågan är snarare, kastar Putin och de andra sektledarna i dödskulten gemene ryss under bussen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hur menar du?

Varför skulle USA starta WW3 för t ex Finland? De är inte ens med i Nato.

Sverige och Finland har valt en synnerligen dålig tid att söka medlemsskap. Men så är det när man tillåter kvinnor inom politiken. En feminin känslopolitik istället för att agera utifrån faktisk verklighet.

Ryssland kommer att ha attackerat andra länder innan de skulle komma på tanken på att ge sig på Finland och Sverige. Alltså skulle WW3 redan varit igång innan vi dras in.

Och för övrigt är det en man från höger som vurmat allra mest för NATO-medlemskap. Så där föll din logik.
Citera
2022-06-08, 23:06
Medlem
Citat:

Vem vinner ??
Ser att du är ett aprill 2022 konto. Du får lägga in både etisk och etnisk och estnisk i din ordbehandlare. Vad är en etisk gräns?
Citera
2022-06-08, 23:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Mitt inlägg är upplysningsvis, och inte "tyckanden"
Fakta talar för sig själva,, läs på.
Självklart. Det ska jag göra.
Kan du tipsa mig om var jag kan studera ämnet "etiska (geografiska) gränser"?
Så det är "fakta" att Ukraina bedriver ett "naivt spel" när de försvarar sig. Var kan jag läsa på om detta intressanta "faktum"?
Citera
2022-06-08, 23:07
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du har tjatat i flera sidor om något som du verkar anse vara väldigt trovärdigt för att du lästa det på Omni.
Ironin.

Jag tror verkligen att Ukrainas utrikesminister uttryckte sig så, eller hur menar du?
Citera
2022-06-08, 23:07
Medlem
Citat:
Nej nej.
Jag behöver inte, jag vet att Ukraina förlorar kriget.
Tror du är rädd för att läsa resten. Det va en trevlig läsning må jag säga 😏
Citera
2022-06-08, 23:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Vem avgör vilken del av världen som är fri?
När anses en frihetskämpe vara en terrorist?
Är det smart att underskatta sin fiende?

-Varför ställer putinister alltid barnsliga retoriska frågor?
-Varför svarar alltid diktaturkramare frågor med motfrågor?
-Varför vill du döda barn?
Citera
2022-06-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Självklart. Det ska jag göra.
Kan du tipsa mig om var jag kan studera ämnet "etiska (geografiska) gränser"?
Så det är "fakta" att Ukraina bedriver ett "naivt spel" när de försvarar sig. Var kan jag läsa på om detta intressanta "faktum"?

Börja med historieboken från mellanstadiet,, har för mig att man där pratar om Napoleon.
Följ sedan tidslinjen fram till idag.
Citera
2022-06-08, 23:09
Medlem
I aftonhorans krigsrapport idag den 8 juni tog man upp att ryska soldater på sociala medier riktar kritik mot hur ryska armén fungerar.

Man anser sig vara dåligt rustade. Med detta menas inte vapen utan medicinsk vård, dålig mat, dåligt vatten och sådana väsentliga saker.

Detta är intressant och kan på sikt påverka hemmaopinionen. För sanningen är alltid svår att dölja även i ett land där regimen är auktoritär.

Jag för fortsatt imponerad av Zelenskij, han framträder varje kväll och håller tal till den ukrainska nationen.
Det är enormt det han gör.
Citera
2022-06-08, 23:10
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Tror du är rädd för att läsa resten. Det va en trevlig läsning må jag säga 😏

Plusartikel.
Men den sista raden som går att läsa lyder.

A report seen by The Independent reveals concern for the first time about Ukrainian soldiers deserting,

Vilken sida hejar du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in