2022-06-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Jovars. Finland har däremot en reserv på 900’000 man men vapen till 250’000 i nuläget och Europas största artilleri, 100 Leopard stridsvagnar och Patria Nemo bl.a.

Putin kan ju alltid försöka. Men om han tycker det är jobbigt att kriga mot Ukraina som blir bättre och bättre utrustade. Så skulle en attack på Finland vara urbota dumt. Det är ju därför han kommer välja Sverige. Putin vill alltid attackera de svagaste. Sverige är helt klart den svagaste länken i Norden.
Han tycker att det är jobbigt för att motståndaren gömmer sig bakom civila, som råkar vara ryssar som ska leva kvar efter striderna.

Det är ingenting han behöver bekymra sig om i övriga Ukraina eller Finland. Där kan han gör aen klassisk USA-invasion där man bombar sönder först.
Citera
2022-06-08, 22:47
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du verkar vara felinformerad. Du ska säga tre dagar. Putin sa att han skulle vinna på tre dagar. Inte fem.

Jag tänkte att han behövde 5 dagar när det gällde NATO? Men säger du 3 dagar så gör du.
Citera
2022-06-08, 22:47
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Har Omni någon funktionsvariation eller har du översatt nån rysk nonsens själv?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/rapport-ukraina-kraftigt-underl%C3%A4gset-vid-fronten-i-%C3%B6st-stridsmoralen-sjunker/ar-AAYeGMm?bk=1&bk=1&ocid=msedgntp&cvid=82bb7213b9be4 e4c93f8c6cbaffa3b11

Svårt för att leta själv?
Citera
2022-06-08, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Om nu ryssen är så jävla dålig.

Varför läser jag det här på Omni?

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”

Kastar Nato Ukraina framför bussen?
5 inlägg nu om att du läst på Omni. Läs orginalet på THE indenpendent istället 👍
Citera
2022-06-08, 22:49
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:

”Det är uppenbart att ett konventionellt krig inte kan vinnas om din sida har flera gånger färre vapen, att dina vapen når kortare, och du har avsevärt mycket mindre ammunition än fienden”

Så kan det ju vara, men vad ska mongolerna göra åt det? Hela NATO sitter och skrattar när mongolen blir svagare dag för dag.
Citera
2022-06-08, 22:49
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Eskalering känns vettigt ja. Jag menar, om Ryssland ska fortsätta, så är det lika bra att stoppa dom nu.

Visst, Ryssland lär avföra kärnvapen. Men det är inte heller så smart av Ryssland.
Ett problem som väst har är att väst kan inte avfyra kärnvapen mot Ryssland, men Ryssland kan avfyra kärnvapen mot väst.

Jag menar, Ryssland är ju skurken här. De skiter i människovärde. Det är bara ett hittepå av väst. Men väst måste hålla uppe denna moral då väst uppfann just denna term människovärde. Så det blir problem för väst om de ska svara med kärnvapen.

Vad som är viktigt vid ett kärnvapenkrig, är vem som kommer ut starkast 100 år senare.

Ett scenario väst vill undvika.
🤠👍
Citera
2022-06-08, 22:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Du verkar vara besatt av Omni?!
Du vet att de bara förmedlar saker?

Titta vad jag hittade på Omni. Alltså anser du att det är sant?
Citat:
Ukraina: Lavrovs hot visar bara att Ryssland förlorar
Du får t.o.m. en länk. Smidigt va?
https://omni.se/ukraina-lavrovs-hot-visar-bara-att-ryssland-forlorar/a/V9vlrl
Citera
2022-06-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kan jag inte bedöma, men om Ryssland förklarar krig och mobiliserar så har Finland satt sig på en väldigt farlig situation. För de är inte medlemmar, och därmed kan Nato inte hjälpa dem. Och det finns nu stor anledning för Ryssland att agera innan de blir medlemmar.

Men det tror jag säkert att de bästaste tjejerna i Sverige och Finland har tänkt igenom innan de började spela schack med Putin, och kastade den historiskt väl formulerade utrikespolitiken i de båda landerna på sophögen.

Och vem skulle Putin förklara krig mot? Finland? Sverige? Glöm det. I så fall har redan WW3 startat innan det.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Har Omni någon funktionsvariation eller har du översatt nån rysk nonsens själv?

Det står verkligen så.

Jag förstår om det förstör din världsbild.
Citera
Medlem
Tycks fortfarande råda en hel del förvirring i denna långa tråd.

Det är nämnt många gånger tidigare, men kanske tål att upprepas.

!. Ingen vet vad Rysslands mål är annat än vad dom själva utlyste.
2. Dnipr är en naturlig geografisk & etisk gräns gentemot kommande invasioner från väst,
3. Sydvästra hörnet med Odesa är Ukrainas enda möjlighet att exportera och importera sjövägen i framtiden, det kommer troligen att bli väldigt dyrt om man fortsätter att vara tjurskallig, om man däremot sätter sig vid bordet snarast, så kanske man i framtiden får "låna" export/import struktur av Ryssland.
4. Det är ett naivt spel Ukraina håller på med, tyvärr är dom ordentligt spelade av
USA och påhejade av Europa.

Vem vinner ??
Vapenindustrier,, framförallt dom Amerikanska, trots extrem inflation och låg dollarkurs.
En liten vapen-skvätt till Wallenberg (kanske)
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
5 inlägg nu om att du läst på Omni. Läs orginalet på THE indenpendent istället 👍

Då börjar du förstå innebörden tillslut.
Citera
2022-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Då börjar du förstå innebörden tillslut.
Va? Nä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in