2022-06-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totoroishere
Hur grov autism har du och hur lång tid tog det innan du blev diagnoserad? Är själv diagoserad "med inslag av autism", men det är inte inte en riktigt diagnos. Har tagit mig näst två år nu. Tjejer är ju mer fungerande, härmar det man ser och därför svårare. Jag tror det är det som gör det svårt för mig att få en hel diagnos. Hur gick det för dig?

Vadå fick du en diagnos men ändå inte? Eller uppfyllde du inte kraven för en diagnos? Alla kan ha inslag av autism, eller alla har nog det.
Citera
2022-06-08, 17:10
Medlem
Antar du är ”högfungerande” annars hade du inte kunnat formulera dig på detta sätt som du gör och haft förhållanden och klarat en skolgång.

Tror du på gud eller en djupare mening i livet? Spiritualism? Renodlad ateist?
Citera
2022-06-08, 17:14
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Allt är väl dock biologiskt förstår inte vad du menar? Ärftlighet framför allt.

Folk som blir diagbotiserade autism blir lurade att det är en kronisk biologisk funktionsnedsättning. Givetvis tänker man då att det är något med hjärnan, inte fötterna liksom.

Men detta är inte sant. Finns inga bevis för det folk påstår att autism är. Alltså en kronisk biologisk funktionsnedaättning.

Det hela är en stor bluff man spelat på vissa personligheter eller olika beteendemönster.

Pröva själv att hitta bevis det finns inga.
Citera
2022-06-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Hur mycket självinsikt har du? Bara för att du anser att jag är ologiskt betyder inte det att det är sant kan lika gärna vara tvärtom. Antar att vi har bråkat politik då det är typ det ända jag gör på forumet. jag tycker Jimmie Åkesson är ologisk då mina grundvärderingar är motsatsen till hanns. Det finns inte ett rätt och fel som i vetenskap i politiken. Allt handlar om hur dina värderingar är och vilket samhälle du vill leva i. Jag till exempel vill ha jämställdhet, brinner för hbtq frågor, klimat, anti rasism är några av mina grundvärderingar. Om det krokar med dina värdet tycker du att jag är ologiskt precis som att jag tycker du är ologisk. Jag tycker såklart att jag är logisk från mitt perspektiv. Lägger flera timmar om dagen på att lyssna på podcast om just klimatpolitik, jämnstälhetspolitik och allmän politik och utifrån det tycker jag att jag har mycket kunskap och därför är logisk. Är empati ologiskt det kan man tycka.

Empati är helt klart ologiskt då det färgas av din inställning till just den människan, gruppen eller liknande. Att lyssna på andras åsikter och ta efter det har ju inget med logik att göra tvärtom rätt ologiskt att applicera andras tankesätt och världssyn där det passar in med sina egna åsikter/synvinkel. Faktiskt nåt autister är dåliga på.
Citera
2022-06-08, 17:16
Medlem
styckets avatar
Citat:
Vet inte var du har googlat. Men du får väll ta det med en psykolog och ställa frågor till hen. Jag är ingen expert bara för att jag har en diagnos.
Redan gjort det.tyvärr kan inte psykologerna själva svara på detta heller. Det hela är en bluff. Autism är ofta ett beteendemönster man kan öva bort. Inte alltid, ibland är det en hjärnskada. Det som är så kasst med spektrum diagnoser. De förvirrar människor snarare än hjälper.
Senast redigerad av stycket 2022-06-08 kl. 17:25.
Citera
2022-06-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Folk som blir diagbotiserade autism blir lurade att det är en kronisk biologisk funktionsnedsättning. Givetvis tänker man då att det är något med hjärnan, inte fötterna liksom.

Men detta är inte sant. Finns inga bevis för det folk påstår att autism är. Alltså en kronisk biologisk funktionsnedaättning.

Det hela är en stor bluff man spelat på vissa personligheter eller olika beteendemönster.

Pröva själv att hitta bevis det finns inga.

Förstår fortfarande inte vad du menar? En annorlunda funktion i frontalloben är ju bevisligen det autism och andra diagnoser bygger på? Som sagt allt är ju biologiskt men vet inte vart du vill komma? Alla är vi olika? Ja de har sagt att vi inte är det men biologiskt är vi olika. Alla. Du. Jag. Alla.
Citera
2022-06-08, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Vad fan pratar du om? "Felet" ligger inte hos vanligt folk, utan hos autisten.

Om 99/100 kommer överens och 1 sticker ut, så är det självklart den som sticker ut det är "fel" på.

Eller så ligger felet inte hos nån individ utan samhället som målat upp lögnen om att vi alla är lika osv?

Vi är olika och gillar olika och det är okej.
Citera
2022-06-08, 17:20
Medlem
Citat:
Hur vet man att autism inte bara är en slags personlighet?

Va? Det är ju helt klart en del av någons personlighet. På samma sätt som lågt IQ är en del av din?
Citera
2022-06-08, 17:21
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Förstår fortfarande inte vad du menar? En annorlunda funktion i frontalloben är ju bevisligen det autism och andra diagnoser bygger på? Som sagt allt är ju biologiskt men vet inte vart du vill komma? Alla är vi olika? Ja de har sagt att vi inte är det men biologiskt är vi olika. Alla. Du. Jag. Alla.

Lögnen är väl främst att det hela skulle vara en kronisk funktionsnedsättning. Finns inga bevis för det. Särskilt iom att det är en spektrum diagnos. Med flera olika anledningar varför funktionsnedsättning infunnit sig.

Du säger att vissa är det pga en nedsättning i frontalloben. Vad är det som säger att det är kroniskt undrar jag då? För när man ändrar vanor och beteende ändrar sig även aktivitet i olika delar av hjärnan. Så vad säger att autism inte går att öva bort?
Senast redigerad av stycket 2022-06-08 kl. 17:26.
Citera
2022-06-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Har du autism själv eller?

Om du umgåtts med autister så vet du att det är jävligt träligt i längden. Handlar inte om min sociala förmåga, utan att det är jävligt jobbigt att hela tiden anpassa sig.

Och nej, felet ligger hos autisten. Sen att han eller hon inte kan påverka det är en annan femma.

Det är samma sak när man är intelligent och umgås med folk som är låg- eller medelbegåvade. Att behöva anpassa och sänka sin nivå är extremt uttråkande.

Social interaktion bygger på ett samspel där båda ger och tar. Vilket inte gäller i ovan nämnda fall.

You hit THE nail. Autister tycker det är extremt frustrerande att behöva sänka sig till normalbegåvade nivå intellektuellt.
Citera
2022-06-08, 17:26
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Nej blir inte kallad efterbliven. Tycker om konst, djur och skogen. Har inga special intressen.

Är du säker på att du är autistisk? Autister brukar ha en hobby och är väldigt insatta i något.

Din hobby kanske är just konst? D.v.s du kan peka ut alla tavlor, statyer etc och berätta om årtal, konstnär, samt andra detaljer som ingen skulle lägga ner energi på att memorera.
Citera
2022-06-08, 17:26
Medlem
Citat:
Lögnen är väl främst att det hela skulle vara en kronisk funktionsnedsättning. Finns inga bevis för det. Särskilt iom att det är en spektrum diagnos. Med flera olika anledningar varför funktionsnedsättning infunnit sig.

Du säger att vissa ät det pga en nedsättning i frongalloben. Både det som säger att det är kroniskt undrar jag då? För när msn ändrar vanor och beteende ändrar sig även aktivitet i olika delar av hjärnan. Så vad säger att autism inte går att öva bort?

Länk till den lögnen? Det är vederlagt att det finns både arv och miljö i diagnosen Autism. Msn?

Ursäkta men har inte sagt vad du säger jag sagt. Säger att det finns en skillnad, som syns, i frontalloben om man har Autism, även add/adhd.

Funktionsnedsättning är ju ett begrepp samhället använder för underlätta för personer som de, enligt deras mallar, kan sätta i fack. Inget annat. Har du svårigheter med begreppen? Diskuterar gärna men försök hålla en nivå tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in