2022-06-08, 14:06
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woody84
Han har suttit häktad sen januari, så han aldrig fria 🙃😵‍💫

Det beror nog på strafflängden. Hade själv en 30 dagar kaffevolta som avskrev i hovrätten. För en skitsak. Fick lite mer böter och skyddstillsyn.

Men 3.8 är nästan på gränsen till grovt brott. Då brukar inte folk släppas.

Har gjort 4 år själv tidigare i livet.
Citera
2022-06-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ja du har rätt. Vi har precis träffats, så det känns extra mycket när man är nykär och han försvinner så många år😥

Men du. Ni har precis träffats, han åker i fängelse på ett hyfsat ansenligt straff för narkotikabrott, och du vill gifta dig med honom.

Hör du själv hur obetänksamt det låter?

Ta nu lite tid och tänk över din situation. Och fundera framförallt på om det inte vore bättre att skaffa en partner som inte har kriminell belastning.
Citera
2022-06-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det beror nog på strafflängden. Hade själv en 30 dagar kaffevolta som avskrev i hovrätten. För en skitsak. Fick lite mer böter och skyddstillsyn.

Men 3.8 är nästan på gränsen till grovt brott. Då brukar inte folk släppas.

Har gjort 4 år själv tidigare i livet.
När du fick 4 år hur länge satt du totalt? Fick du komma ut på utsluss?
Citera
2022-06-08, 14:19
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
När du fick 4 år hur länge satt du totalt? Fick du komma ut på utsluss?

2008 + 32 månader. Men nu är systemet annorlunda. Missköter han sig så kan villkorlig frigivning försvinna helt.

Jag hade utsluss sista året.

Men vill minnas (ursäkta uttrycket) knarkare kan få hamna på en utsluss trea mitt i skogen med rätt slappa restriktioner.
Citera
2022-06-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
2008 + 32 månader. Men nu är systemet annorlunda. Missköter han sig så kan villkorlig frigivning försvinna helt.

Jag hade utsluss sista året.

Men vill minnas (ursäkta uttrycket) knarkare kan få hamna på en utsluss trea mitt i skogen med rätt slappa restriktioner.

Vad satt du för ? ( du behöver inte svara på det om du inte vill såklart ) och menar du att du satt i fängelse 32 månader sen plus utsluss?
Citera
2022-06-08, 14:47
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Vad satt du för ? ( du behöver inte svara på det om du inte vill såklart ) och menar du att du satt i fängelse 32 månader sen plus utsluss?

Kommer inte svara på det. Men det hade en ekonomisk natur.

Nu går du offtopic
Citera
2022-06-08, 15:52
Medlem
3illos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flora1
Hej, på grund av överfulla fängelse kommer han ut kanske om två år eller tidigare. Men smart är är han inte om han åkte in flera gånger. Tänk efter om du har nån framtid med honom. Hade han nån ett jobb att gå till innan? Lycka till.

Helt fel info, plats bristen påverkar ALDRIG strafftiden i Sverige.
Han kommer sitta 2 år och 3 månader minimum.
Du kommer inte kunna besöka han pga din "prick", iaf inte till en början, ni behöver genomföra ett antal bevakade besök innan han kan ansöka om ändrade villkor för besöken, oftast lättnar restriktionerna ju lägre ner man kommer i säkerhetsklassen.

Lycka till
Citera
2022-06-08, 16:56
Medlem
Eller så skaffar du dig ett riktigt liv och ett jobb och skickar av din trasiga hälft?
Citera
2022-06-08, 18:25
Medlem
Citat:
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵‍💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?

Din pojkvän fyller i en blankett för kontakt & besökstillstånd det första han gör när han inställt sig på anstalten (inom 100dagar efter laga vunnen kraft), därefter får du formellt besked om ni får ha kontakt per telefon och ev besök. Se till att ha ett registrerat kontantkort eller fast abonnemang som står på dig, annars blir det avslag.

Vid besök så är det lite beroendes på vad det är för anstalt och faciliteter kring besöket, men i detta fall pratar vi initialt om en klass 2 eller rentav 1 till att börja med och då är det tråkiga besöksrum som gäller, med eller utan bevakning, på öppna så tillåts besök in i fångarnas egna bostadsrum.

Halvtid som det kallas, dvs drygt 2 år i detta fall är då man har möjlighet att få utsluss i någon form. Innan dess och under förutsättning att man skött sin vistelse och eventuella permissioner så kommer en nedklassning ske till en öppen/klass3 anstalt (1 till 2 till 3 till utsluss är stegen)

Utslussplanering kan man börja kika på drygt 1.5 år in i straffet tror jag i detta fall. Behandlingshem, halvvägshus, boja i hemmet, utbildning är några alternativ.

2/3 av totala straffet är vad man normalt sett sitter i sverige, sedan släpps man villkorligt och får övervakare i ett år. I detta fall så blir det ca 2.5 år.

Lycka till
Citera
2022-06-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attitydhora
Din pojkvän fyller i en blankett för kontakt & besökstillstånd det första han gör när han inställt sig på anstalten (inom 100dagar efter laga vunnen kraft), därefter får du formellt besked om ni får ha kontakt per telefon och ev besök. Se till att ha ett registrerat kontantkort eller fast abonnemang som står på dig, annars blir det avslag.

Vid besök så är det lite beroendes på vad det är för anstalt och faciliteter kring besöket, men i detta fall pratar vi initialt om en klass 2 eller rentav 1 till att börja med och då är det tråkiga besöksrum som gäller, med eller utan bevakning, på öppna så tillåts besök in i fångarnas egna bostadsrum.

Halvtid som det kallas, dvs drygt 2 år i detta fall är då man har möjlighet att få utsluss i någon form. Innan dess och under förutsättning att man skött sin vistelse och eventuella permissioner så kommer en nedklassning ske till en öppen/klass3 anstalt (1 till 2 till 3 till utsluss är stegen)

Utslussplanering kan man börja kika på drygt 1.5 år in i straffet tror jag i detta fall. Behandlingshem, halvvägshus, boja i hemmet, utbildning är några alternativ.

2/3 av totala straffet är vad man normalt sett sitter i sverige, sedan släpps man villkorligt och får övervakare i ett år. I detta fall så blir det ca 2.5 år.

Lycka till

Okej tack snälla för infon ❤️🙏
Citera
2022-06-08, 18:43
Medlem
Citat:
Hej! Jag är helt förkrossad, min pojkväns dom kom idag och hovrätten fastställde tingsrättens dom. Han ska nu få ett straff på 3,8 år. Han är straffad innan och suttit inne 2 gånger tidigare. (”Endast” Narkotika, inga våldsbrott eller liknande) nu har jag några frågor. Jag har själv en prick i registret (ringa) och får inte hälsa på honom om de inte är under bevakning eller glasruta som jag förstått de ? Får man röra varandra under övervakning av plitar? När han får börja komma ut på permission, hur länge får han vara ute i taget? Läste att man får ett visst antal timmar varje månad, kan man slå ihop dom timmarna istället för att sprida ut dom så man kan ta in på nått hotell över natten? Jag tänkte också på detta ”utsluss”.. man kan ju tydligen få fotboja eller liknande sista 8 månaderna stämmer det? Vad är chansen att det går igenom? Måste ju vara bättre att han avtjänat straffet hemma istället de är ju platsbrist på fängelsen. Sen undrar jag om det fortfarande är gratis att ringa för intagna? 😵‍💫😥 och en sista fråga. Får man gifta sig i fängelset ? Är det plitarna då som kan vara gäster ?

Gällande permissioner så är det till att börja med ingen rättighet, utan mer att betrakta som ett privilegium.

En förutsättning för att få permis är att undvika misskötsamhet o varningar.

En förutsättning för att få utsluss är att man haft obevakad permis har jag för mig.

Första möjliga permis och börja permisstegen är nog aktuellt tidigast dryga 6-8 mån in i straffet, detta är något man får reda på exakt första eller andra veckan när man upprättar sin verkställighetsplan tillsammans med sin kontaktperson.

Första permis är några timmar bevakat i närområdet oftast, nästföljande samma eller dubbelt, sedan kliver man vidare i stegen och får till slut egna obevakade permissioner. Som mest 72h i ett sträck. Måste vara minst 2v mellan och ett max antal timmar ledigt per månad. Allt sådant får man reda på av sin kontaktperson i början av vistelsen.

Finns även nödpermission om närstående avlider eller annan allvarlig karaktär.

Åter igen, ingen rättighet med permis
Citera
2022-06-08, 19:22
Medlem
Citat:

Ytterligare lite tips på vägen,

Det kan ta tid att få igenom telefon o besökstillstånden av olika anledningar.

Det är djävulskt tungt oftast under den väntetiden när man är under radiotystnad, både på insidan o utsidan.

Så se till att skriva brev, ta med frimärken och kuvert med in till kåken då det tar tid o få första kioskpengarna.

På utsidan kan du skriva redan dagen innan han inställer sig, sen frekvent varje vecka om man orkar.

Är guld värt o få livstecken från utsidan, i synnerhet innan telefon kickar igång, kanske skicka in en tidning är uppskattat, går att signa upp för tidningsprenumeration åt han om man har stålar.

På följande sida ser du adresserna o hur man skickar brev till dom intagna:
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/vara-anstalter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in