2022-06-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Att de inte har mobiliserat. Det visar på en inbyggd svaghet. Dessutom har de tagit stora förluster jmf med tidigare moderna krig. Förlusterna i Afghanistan var en del varför Sovjet unionen föll. Ukraina kan ta mycket mer förluster än Ryssland, då Ukrainas existens står på spel och de flesta medborgare i Ukraina tycker samma sak.

Jag trodde att sanktionerna skulle bita fortare men nu har jag tittat på Irans utveckling. Det gick bra under några år sedan rasade det.
Oviljan att mobilisera är verkligen på en svaghet i systemet.
Den dagen inkallelseordrarna ramlar in i Moskva och St. Petersburg är det slut med Putindiktaturen.

Det sista han vill/kan är att bli ovän med blingblingfolket i de asfalterade delarna av Ryssland, de är redan uppretade p.g.a. sanktionerna
Citera
2022-06-08, 09:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Jadu.

Frågan är om det är sjukare att läsa om att någon skriver om det - eller att ryssjävla befäl gör just det, lindar ståltråd runt pungkulorna på sina soldater och sätter fast dem i elementet.

"Läkarna tvingades sedan amputera båda benen och genitalier på den drabbade."

"Han bands på en stol, misshandlades och eventuellt också våldtogs."

https://www.svd.se/a/48569b53-4732-3836-9672-c82a09aff4d1/rysk-soldat-domd-for-overgrepp

Men det här är ju bara ett exempel. Och ett av få som renderar i ett case i rysk domstol.
2006!
Sjuka jävlar finns på båda sidor men du fortsätter envetet att bara ta fram de ryska i tråden. Den ukrainska är inte ett dugg bättre och Azov har härjat hänsynslöst sen 2014. F.ö. så är det knappt någon i tråden som vet vad som är sant eller falskt.
Citera
2022-06-08, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Oviljan att mobilisera är verkligen på en svaghet i systemet.
Den dagen inkallelseordrarna ramlar in i Moskva och St. Petersburg är det slut med Putindiktaturen.

Det sista han vill/kan är att bli ovän med blingblingfolket i de asfalterade delarna av Ryssland, de är redan uppretade p.g.a. sanktionerna

I Thailand sägs det finnas ett ordspråk som säger ungefär så här "Provinserna väljer regering, men Bangkok sparkar den"

I Ryssland gäller nog samma sak. Det är Moskva, St Peterburg och andra stora städer som sparkar regimen.
Citera
2022-06-08, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hehe.

Inte använda en bok i skolan längre = förbjuden bok?

Böcker är inte förbjudna - det är Ryssland som förbjuder böcker.

Annars ser jag en ljus framtid för Ukraina när de närmar sig Europa och bort från Ryssland och korruption.

Det är delvis därför Ryssland försöker invadera Ukraina - de klarar inte av att hålla kontrollen över sitt eget folk om de ser att deras granne får det mycket bättre genom att närma sig väst.

Det är ryssjävlarna som bränner böcker. Och gör allt för att utplåna det ryska medvetandet från allt som har med Ukraina att göra.

Helt makabert. Ryssarna hatar verkligen allt som har med Ukraina att göra.

"I ett uttalande som undertecknats av republikens utbildningsminister Svetlana Moiseeva-Archipova svarade ministeriet att totalt 480 böcker skulle förstöras."

https://omni.se/rysk-politiker-dementerar-uppgifter-om-bokbal/a/a248d528-1a13-4fe8-9f98-88b36fe4ddac
Citera
2022-06-08, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

2006!

Sjuka jävlar finns på båda sidor men du fortsätter envetet att bara ta fram de ryska i tråden. Den ukrainska är inte ett dugg bättre och Azov har härjat hänsynslöst sen 2014. F.ö. så är det knappt någon i tråden som vet vad som är sant eller falskt.

Ja. Det här har hållit på länge.

90-talet (2022):
"Efter ett halvår i armén har han fortfarande inte vant sig vid att han bara är värdelös ohyra, en rutten skit, ett skadedjur, och varje smäll gör honom deprimerad."

https://kvartal.se/artiklar/livet-i-den-ryska-armen/

2011:
https://svenska.yle.fi/a/7-431783

"Det är alltså fråga om unga män som inte har stupat i strid utan dött i fredliga förhållanden i armén. Föräldrarna brukar få beskedet att sonen har begått självmord.

- Staten behöver inte betala ut understöd till självmördares anhöriga, säger Martjenko."

2022:
https://blankspot.se/kronika-nu-avslojas-overgreppen-vi-fruktat/

"Pennalismen och korruptionen är utbredd och går hand i hand. Det har skrivits en del i ryska medier om hur unga värnpliktiga tvingats till prostitution av sina befäl."

Om du har liknande exempel eller uppgifter från den Ukrainska armén så kan du väl publicera dem?
Senast redigerad av PerTinent 2022-06-08 kl. 09:31.
Citera
2022-06-08, 09:22
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Jag inhämtar uppgifter från många olika håll. Jag är ingen yr ungdom, är allmänt krigsintresserad (läs MÖP) och har akademisk bakgrund.

Ryssarna verkar göra bättre ifrån sig i det mer statiska kriget i Donbas där faktorerna jag nämnde tidigare inte spelar lika stor roll. T ex oförmåga att operera på djupet. Däremot misstänker jag att problem så som den utbredda korruptionskulturen inom den ryska armén knappast är bättre där än någon annanstans. Den ukrainska militären är absolut också drabbad av korruption då dessa två länder kulturellt fungerar liknande och en hög nivå av korruption är väldokumenterad i båda samhällena. Däremot kan jag tänka mig att Rysslands angrepp gett en moral-boost för ukrainarna genom att bli sammansvetsade på grund av ett reellt yttre hot mot ens egen existens.

Oförmåga att operera på djupet? I relation till motståndaren Ukraina? Det är väl i denna förmåga som ryssarna är totalt överlägsna. De ukrainska styrkorna är ju i huvudsak nergrävda i backen för att försvara linjer och har dessutom knappt några raketer eller flyg för att slå mot djupet. Även fordonsflottan är ju närmast helt förstörd och ryssarna har ju decimerat tillgången på bränsle maximalt.

I stora drag har de ukrainska vapnen för kort räckvidd för att nå de ryska styrkorna som bombarderar skyttegravarna.
Citera
2022-06-08, 09:25
Medlem
Den ryska landslagsspelaren i fotboll Najda Karpova är en av få ryska idrottare som uttalat sig kritiskt om kriget. Enligt Aftonbladet säger hon så här:

"Ryssland försöker övertala ryssarna att vi är en speciell nation och att hela världen är emot oss och vårt unika uppdrag. Men vilket unikt uppdrag pratar han om? Jag tycker inte ryssar är speciella. Men samtidigt skäms jag inte över att vara ryska. Att vara rysk är inte att vara de styrande och Vladimir Putin."

Hon har helt rätt. Tänk att det ska vara så svårt för så många att inse att Ryssland egentligen inte är en "speciell nation" med ett "unikt uppdrag". Eller, ja, nu med kriget har man ju faktiskt gjort sig till en speciell nation med ett unikt idiotiskt uppdrag....
Citera
2022-06-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Givetvis kan man svara JA på alla 3 frågor. Men då både valdeltagande och resultat är bestämda på förhand så är det en totalt meningslös omröstning.

Absolut. Det är vi helt eniga om. Jag hade förväntat mig en kommentar från någon av Rysslandsanhängarna, dock.
Citera
2022-06-08, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Oförmåga att operera på djupet? I relation till motståndaren Ukraina? Det är väl i denna förmåga som ryssarna är totalt överlägsna. De ukrainska styrkorna är ju i huvudsak nergrävda i backen för att försvara linjer och har dessutom knappt några raketer eller flyg för att slå mot djupet. Även fordonsflottan är ju närmast helt förstörd och ryssarna har ju decimerat tillgången på bränsle maximalt.

I stora drag har de ukrainska vapnen för kort räckvidd för att nå de ryska styrkorna som bombarderar skyttegravarna.

Varför ställa i relation? Det är ingen kukmätartävling utan ett krig som pågår. Ett krig där Ryssland angripit Ukraina ifrån alla tänkbara väderstreck och ett krig som visat att Ryssland inte besitter den kapacitet som många trodde - att man genom strid på djupet och med hög rörlighet och slagkraft relativt snabbt skulle betvinga Ukraina. Ukraina bedriver försvarskrig på sin egen mark med likvärdig numerär och har därmed fördelen av att inte behöva vara lika mobila som motståndarna.
Citera
2022-06-08, 09:31
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Ja. Det här har hållit på länge.

90-talet (2022):
"Efter ett halvår i armén har han fortfarande inte vant sig vid att han bara är värdelös ohyra, en rutten skit, ett skadedjur, och varje smäll gör honom deprimerad."

https://kvartal.se/artiklar/livet-i-den-ryska-armen/

2011:
https://svenska.yle.fi/a/7-431783

"Det är alltså fråga om unga män som inte har stupat i strid utan dött i fredliga förhållanden i armén. Föräldrarna brukar få beskedet att sonen har begått självmord.

- Staten behöver inte betala ut understöd till självmördares anhöriga, säger Martjenko."

2022:
https://blankspot.se/kronika-nu-avslojas-overgreppen-vi-fruktat/

Om du har liknande exempel eller uppgifter från den Ukrainska armén så kan du väl publicera dem?
Orkar inte för du kommer inte bry dig om att läsa eller påstå att det är proryska källor.
https://www.google.se/search?q=azov+nazi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwiP-uXlqp34AhX6SfEDHS2DDBYQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1447&bih =874&dpr=1.1
Citera
2022-06-08, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Orkar inte för du kommer inte bry dig om att läsa eller påstå att det är proryska källor.
https://www.google.se/search?q=azov+nazi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwiP-uXlqp34AhX6SfEDHS2DDBYQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1447&bih =874&dpr=1.1

Så du var tvungen att googla?

Nej, men lite bilder på ukrainska soldater duger inte.

Du måste ta fram handfasta exempel, trovärdiga artiklar som beskriver motsvarigheten till den Ryska pennalismen och homosex-sadismen.

Annars är det ju en meningslös diskussion.

Då kvarstår min ursprungliga fråga; Ska verkligen den ryska "bög-armén" kunna "befria" de - enligt rysstrollen - "homofierade" ukraninarna?
Citera
2022-06-08, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Den ryska landslagsspelaren i fotboll Najda Karpova är en av få ryska idrottare som uttalat sig kritiskt om kriget. Enligt Aftonbladet säger hon så här:

"Ryssland försöker övertala ryssarna att vi är en speciell nation och att hela världen är emot oss och vårt unika uppdrag. Men vilket unikt uppdrag pratar han om? Jag tycker inte ryssar är speciella. Men samtidigt skäms jag inte över att vara ryska. Att vara rysk är inte att vara de styrande och Vladimir Putin."

Hon har helt rätt. Tänk att det ska vara så svårt för så många att inse att Ryssland egentligen inte är en "speciell nation" med ett "unikt uppdrag". Eller, ja, nu med kriget har man ju faktiskt gjort sig till en speciell nation med ett unikt idiotiskt uppdrag....

Det är synd om Karpova.

Hon och alla andra ryska atleter, oavsett idrott, har att se fram emot landskamper och tävlingsutbyte begränsade till Vitryssland och Nordkorea. I decennier framöver.

Inte så kul. Som att spela korpen när man egentligen spelar i PL eller NHL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in