2022-06-08, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nu tycker en högt rankad general i USA annorlunda. Hur ställer du dig till det?
Antagligen har ingen insyn eftersom han får uttala sig.
Citera
2022-06-08, 08:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Herrejävlar nu gräver vi i botten på tunnan för att rafsa fram saker som motiverar rysk terrorbombning. Är vi på ursäkt 7.0 ”allmän kriminalitet” nu?

Vad tycker du som nazist förresten om att dina kollegor hittade någon med Hitler-tatuering som rysk förevändning? Kreml vill nog att ni pratar ihop er lite för hade du varit i Ukraina nu hade du varit en ursäkt för ockupationskrig och jag vet inte om mongolkejsaren och hans islamist+macheteneger armé vill förknippas med sådana vänner.

Jag förstår, ursäkterna blir tunnare och tunnare nu men herrejävlar någon form av relevans får det ju finnas.
Jag tror det är viktigt att vi försöker förstå Ukraina, som det ser ut idag. Hela Ukraina med allt vad det innehåller. Och när man då hör om homosexuella våldtäkter samtidigt som man vet att ryssarna har hittat trans- och homopropaganda riktad till förskolebarn i områden de befriat så kanske man förstår mer? Och vad betyder neonazismen och satanismen som släppts lös och uppmuntrats i landet? Vi vet att i USA så ägnade den djupa staten stor möda åt att fylla normal nazism med sjuka saker som homosexualitet, satanism, pedofili, misantropi etc. Vi såg det med Atomwaffen t.ex. Och vidare vet vi att Atomwaffen var den amerikanska grupp som tydligast hade kopplingar till Ukraina. Vi försöker lägga pusslet här. Ingenting existerar i ett vakum, inte ens ukrainska homosexuella våldtäkter i armén. Jag menar att en sån nyhet inte är att "gräva i botten på tunnan", det är att utvidga sin förståelse för konceptet "Ukraina" och vad det verkligen är idag.
Citera
2022-06-08, 08:35
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Någon från ryssidan som kan förklara putins perversa behov av att med tvång föra över Ukrainska barnfamiljer över gränsen till ryssland? Är det något konstigt sätt att försöka öka kvaliten på den egna befolkningen?

Faktum är att demografiska aspekter kan ha varit en stor orsak till kriget. Demografifrågan är väldigt uppmärksammad i Ryssland och Putin är åtminstone lite besatt av att öka den ryska befolkningen. Läser man ryska tidningar så är det en hel del om barnbidrag och priser till flerbarnsmödrar och annat som man hoppas ska höja nativiteten.

Tidigare har Ryssland klarat sig hyggligt tack vare stor invandring av etniska ryssar från tidigare Sovjetrepubliker (framförallt de centralasiatiska). Men denna källa till befolkningsökning har börjat sina. Något som kan ha lett till ett sökande efter andra metoder.

Annekteringen av Krim kan också ses som ett demografiskt drag. Från Rysslands sida var man väldigt snabba med att inlemma Krim i Ryssland administrativt och statistiskt. De 2,5 miljoner extra invånare man fick från Krim betyder att trots en fundamentalt sjunkande befolkning så har Ryssland ändå 2 miljoner fler invånare idag än det hade 2013. För en PR-fokuserad kvasi-diktator som Putin är sådana siffror inte helt oväsentliga.
Citera
2022-06-08, 08:36
Bannlyst
Citat:
Tisdagskväll och du går hårt på groggen.

Låt oss alla få höra din uppskattning.

När står Ukraina som segrare efter de har kört ut ryssen?

Min "uppskattning"?

Ahhhahhhaaa.....

Nä, man behöver ingen tisdagsgrogg för att få sig ett skratt över dina inlägg.

Men man kanske borde börja.

I övrigt har jag ingen uppfattning. Och - till skillnad från dig - har jag heller aldrig utgett mig för att ha en uppfattning om när det här är över. Men att det går bättre och bättre för Ukraina, med all denna införsel av vapen från väst, det är jag inte ensam om att hävda.

Så tugga i dig.
Citera
2022-06-08, 08:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ett de har inte ljugit däremot har de inte informerat om sina förluster. Det behöver inte betyda att de har oerhörda förluster. Vi vet att Ryssarna har direkt ljugit om sina förluster vid flera tillfällen.

Nu vet jag inte vad Twitty menar "defeat". "And so there’s no way that the Ukrainians will ever destroy or defeat the Russians,"

Men det är väl ingen som tror att Ukraina ska "destroy" den ryska armen på slagfältet. Enda sättet att vinna emot Ryssland är en politisk kolaps eller att ledningen inser att kriget kommer leda till det.

Napoleon fattade det inte. AH fattade det men inte hans generaler. Till ex Japan vann inte det rysk-japanska kriget på grund av alla sina segrar utan dessa segrar och den statens inbyggda svaghet till politska svagheter. USA vann kalla kriget för det ryska politiska systemet kolapsade.

Vi ser ju politiska svagheter i det ryska systemet. De vill inte mobilisera. Varför? Ingen kan ju säga att kriget har gått lysande för Ryssland till dags datum. Dessutom verkar det som Putin har centraliserat all makt till sig. Det känns lite som Nikolaj II när han tog direkt kontroll över armen.

Om jag ska gissa, och jag gillar inte det, så förlorade Ryssland detta krig under första veckan. De har inte fattat det ännu.
Det var mycket känslor där.

Vilka tecken har du på det du påstår? Nu menar jag inte vad som kommer från alla Putin-Versteher.

Något substantiellt att Ryssland nu håller på att desintegrera.

Här är alla i Europa som nu öppnat konto för att handla med rubel:
▪️MVM (Hungary).
▪️VNG, RWE, Uniper (Germany).
▪️Engie (France).
▪️eni (Italy).
▪️OMV (Austria).
▪️CEZ (Czech Republic).
▪️SPP, Geoplin (Slovakia).
▪️DEPA Commerce, Mytilineos and Prometheus Gas (Greece).
Citera
2022-06-08, 08:39
Medlem
Citat:
Nu tycker en högt rankad general i USA annorlunda. Hur ställer du dig till det?

Jag ska lägga till att krig är komplicerat och självklart finns det olika åsikter. Varför startade USA Vietnamkriget och kriget i Afghanistan? För att förlora? Detsamma gäller Sovjet unionen och Afghanistankriget.
Citera
2022-06-08, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror det är viktigt att vi försöker förstå Ukraina, som det ser ut idag. Hela Ukraina med allt vad det innehåller. Och när man då hör om homosexuella våldtäkter samtidigt som man vet att ryssarna har hittat trans- och homopropaganda riktad till förskolebarn i områden de befriat så kanske man förstår mer? Och vad betyder neonazismen och satanismen som släppts lös och uppmuntrats i landet? Vi vet att i USA så ägnade den djupa staten stor möda åt att fylla normal nazism med sjuka saker som homosexualitet, satanism, pedofili, misantropi etc. Vi såg det med Atomwaffen t.ex. Och vidare vet vi att Atomwaffen var den amerikanska grupp som tydligast hade kopplingar till Ukraina. Vi försöker lägga pusslet här. Ingenting existerar i ett vakum, inte ens ukrainska homosexuella våldtäkter i armén. Jag menar att en sån nyhet inte är att "gräva i botten på tunnan", det är att utvidga sin förståelse för konceptet "Ukraina" och vad det verkligen är idag.

Så du menar att världens största homo-armé, den ryska skitarmén, med all sin pennalism och sadism, där befälen bokstavligt lindar ståltråd kring manskapets pungkulor, där det är mer regel än undantag att det körs upp saker i röven på de nyinryckta - de ska "befria" det "homosexuella" Ukraina?

Fan vad ni är hopplösa!
Citera
2022-06-08, 08:42
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Om jag ska gissa, och jag gillar inte det, så förlorade Ryssland detta krig under första veckan. De har inte fattat det ännu.

Intressant gissning att Ryssland skulle förlora detta om man med förlora menar det man vanligtvis menar, alltså bli besegrad, materiellt, militärt osv. Mitt råd är att inte sätta pengar på detta. Om man nu verkligen i sin tanke bundit sig för denna utgång, är ytterligare ett gott råd att förbereda sig på tanken att utfallet kan bli det totalt motsatta - även om man önskar motsatsen.
Citera
2022-06-08, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Bara att läsa kommentarerna runt mig under natten och svaren nu på morgonen så ser du att jag hade rätt.

Jag trodde du menade rysk nattoffensiv 😀
Citera
2022-06-08, 08:46
Medlem
Citat:
Det var mycket känslor där.

Vilka tecken har du på det du påstår? Nu menar jag inte vad som kommer från alla Putin-Versteher.

Något substantiellt att Ryssland nu håller på att desintegrera.

Här är alla i Europa som nu öppnat konto för att handla med rubel:
▪️MVM (Hungary).
▪️VNG, RWE, Uniper (Germany).
▪️Engie (France).
▪️eni (Italy).
▪️OMV (Austria).
▪️CEZ (Czech Republic).
▪️SPP, Geoplin (Slovakia).
▪️DEPA Commerce, Mytilineos and Prometheus Gas (Greece).

Att de inte har mobiliserat. Det visar på en inbyggd svaghet. Dessutom har de tagit stora förluster jmf med tidigare moderna krig. Förlusterna i Afghanistan var en del varför Sovjet unionen föll. Ukraina kan ta mycket mer förluster än Ryssland, då Ukrainas existens står på spel och de flesta medborgare i Ukraina tycker samma sak.

Jag trodde att sanktionerna skulle bita fortare men nu har jag tittat på Irans utveckling. Det gick bra under några år sedan rasade det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Jag ska lägga till att krig är komplicerat och självklart finns det olika åsikter. Varför startade USA Vietnamkriget och kriget i Afghanistan? För att förlora? Detsamma gäller Sovjet unionen och Afghanistankriget.
Det enda jag säger här och det enda jag är säker på är att Ryssland går mot en militär seger i Ukraina.

Vad som sedan händer i världen eller specifikt i Ukraina eller i Europa och i Ryssland kan man bara spekulera över. Det är fortfarande oklart. Jag är dock säker på att vi i EU kommer att ta stryk tyvärr.

Varför jag är säker på det förstnämnda är att flera tunga namn börjat antyda att det blir så. Vilket framkommer bland i det jag länkat till nu på morgonen. Man kan ju faktiskt tro det utan att vara "Putinist". Och diskussionen om vad som händer sedan blir då både seriösare och intressantare.
Citera
Medlem
Citat:
Från ISW eller Bellincat antar jag.

Alla har rätt till sin åsikt och är fria att göra sina egna analyser.

Tycker du att statusen på den ryska armén är så idag i Donbass? Vad har du för källor på det i så fall?

Jag inhämtar uppgifter från många olika håll. Jag är ingen yr ungdom, är allmänt krigsintresserad (läs MÖP) och har akademisk bakgrund.

Ryssarna verkar göra bättre ifrån sig i det mer statiska kriget i Donbas där faktorerna jag nämnde tidigare inte spelar lika stor roll. T ex oförmåga att operera på djupet. Däremot misstänker jag att problem så som den utbredda korruptionskulturen inom den ryska armén knappast är bättre där än någon annanstans. Den ukrainska militären är absolut också drabbad av korruption då dessa två länder kulturellt fungerar liknande och en hög nivå av korruption är väldokumenterad i båda samhällena. Däremot kan jag tänka mig att Rysslands angrepp gett en moral-boost för ukrainarna genom att bli sammansvetsade på grund av ett reellt yttre hot mot ens egen existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in