2022-05-03, 16:52
Medlem
Gammalt EKG som jag hittade på min journal.
Någon som kan ge en tolkning?
Tydligen inget anmärkningsvärt eftersom de inte har återkommit. Är det något som tyder på förmaksflimmer?
Jag sökte för att jag kände att jag hade ojämn puls ibland

” Sinusrytm med lätt förhöjd medel-HF (89 slag/minut) och HF-bredd (51-160 slag/minut). Noteras att pat är takykard (>100 slag/min) under 26% av registreringstiden. Inga uppgifter om aktivitetsgrad under dagen.
Ringa antal SVES. Ingen SVT.
Ringa-måttligt antal VES, huvudsakligen monoforma och inträffar under dagtid. Korta perioder med VES i bigemini. Ingen VT.
Inga block eller patologiska pauser.
Symtom angivna i form av ojhämn rytm (enstaka VES då) eller ont i bröstet (normofrekvent sinusrytm)”

Vad innebär bl.a. normofrekvent sinusrytm?
Är det antalet VES som är farligt?
Citera
2022-05-03, 17:16
Medlem
Hobbybondes avatar

Rubrik förtydligad.
Tidigare "Ekg"
/Mod.
Citera
2022-05-03, 18:12
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogge70
Tydligen inget anmärkningsvärt eftersom de inte har återkommit. Är det något som tyder på förmaksflimmer?

” Sinusrytm med lätt förhöjd medel-HF (89 slag/minut) och HF-bredd (51-160 slag/minut). Noteras att pat är takykard (>100 slag/min) under 26% av registreringstiden. Inga uppgifter om aktivitetsgrad under dagen.
Ringa-måttligt antal VES, huvudsakligen monoforma och inträffar under dagtid. Korta perioder med VES i bigemini. Ingen VT.
Symtom angivna i form av ojhämn rytm (enstaka VES då) eller ont i bröstet (normofrekvent sinusrytm)”

VES innebär att ett hjärtslag kommer något tidigare i intervallet för aktuell hjärtrytm och är helt ofarligt. Det finns studier som visar på att uppemot 75% av personer som undersökts med långtids-EKG har VES någon, eller flera, gång(er) under perioden för inspelningen.

Takykardi innebär att du, vid undersökningstillfället, har en hjärtrytm av över 100 slag/min. I ditt fall i 26% av tiden. Inte heller detta är något farligt, nästan alla har det när man tar EKG på vårdinrättning.

SVES är typ samma sak som VES, men har andra orsaker. Inte heller det särskilt farligt och särskilt inte i ditt fall då det var ett litet antal.

SVT innebär att QRS-komplexen är smala, lättast att förklara som att hjärtslaget tar extra kort tid, men eftersom du inte hade det, så släpper vi SVT.

Normofrekvent är ett skitord som all vårdpersonal envisas med att använda och innebär egentligen bara "normalt gällande". Sinusrytm är hjärtrytmen om den inleds i sinusknutan (vilket den ska). Alltså innebär normofrekvent sinusrytm att allt ser okej ut (50-100 slag/min). Läkaren skrev nog detta inom parentes efter kommentaren om att du upplevde smärta i bröstet som för att visa (för nästkommande läsare) att OM du har smärta i bröstet så verkar den i alla fall inte bero på avvikande hjärtrytm.

Inget fel på dig alltså.
Senast redigerad av Onaniprodukt 2022-05-03 kl. 18:15.
Citera
2022-05-03, 18:19
Bannlyst
Jag tolkar det som ett bra resultat.

Ditt EKG visar inga anomalier.

Jag som läkare under många år kan därmed konstaterar att du är någorlunda frisk.
Citera
2022-05-06, 01:04
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogge70

Normofrenvent sinusrytm innebär vanlig rytm. Du hade inte förmaksflimmer. Men din puls var förhöjd över 100 slag per minut under 26% av tiden, vilket är högre än vanligt. Svårt att säga mer eftersom du verkar må bra nu. Om jag vore du skulle jag njuta av att nu må bra och försöka lägga detta bakom mig.
Citera
2022-05-06, 08:01
Medlem
Förmaksflimmer är förmaksflimmer. Så har man det så brukar det framgå väl av journalanteckningen och inte stå i några omskrivningar. Det de har upptäckt är vad du själv har upptäckt ändå - att du har stora fluktuationer i hjärtrytmen och ibland lite extraslag. Inget farligt och inget konstigt. Skulle den snabba pulsen vara ihållande och besvärande så går det att ta till betablockare, antingen som profylax eller som anfallskupering. Men det är inget farligt som _måste_ behandlas.
Citera
2022-06-07, 18:05
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Förmaksflimmer är förmaksflimmer. Så har man det så brukar det framgå väl av journalanteckningen och inte stå i några omskrivningar. Det de har upptäckt är vad du själv har upptäckt ändå - att du har stora fluktuationer i hjärtrytmen och ibland lite extraslag. Inget farligt och inget konstigt. Skulle den snabba pulsen vara ihållande och besvärande så går det att ta till betablockare, antingen som profylax eller som anfallskupering. Men det är inget farligt som _måste_ behandlas.

Du verkar ju vara kunnig inom detta så jag stjäl tråden lite.
Om nu EKG inte visar nått avvikande, kan man å lita på att mitt hjärta är friskt?
Citera
2022-06-07, 21:31
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Du verkar ju vara kunnig inom detta så jag stjäl tråden lite.
Om nu EKG inte visar nått avvikande, kan man å lita på att mitt hjärta är friskt?
Det beror på vad man undrar. Om EKG är normalt innebär det ofta att hjärtat är ok, men om man undrar om man har något som bara kommer ibland (t.ex. hjärtrusning) kan inte ett vanligt EKG utesluta alla farliga orsaker. Gäller det dig? Beskriv de symptom på den person det gäller kommer vi kunna ge dig ett mer riktat svar.
Citera
2022-06-07, 23:28
Medlem
KlappMungons avatar
Du har inte förmaksflimmer eftersom det står att du har sinusrytm. Förmaksflimmer och sinusrytm kan per defintion inte finnas samtidigt.

Som andra påpekat så är VES i sig ofarliga (för det mesta) men de kan hänga samman med någon hjärtsjukdom. Då är hjärtsjukdomen i sig problemet och inte extraslagen den ger upphov till.

Att bara titta på långtids-EKG och säga om ditt hjärta är friskt eller inte är omöjligt. Man måste veta om du har några symtom som andfåddhet, nedsatt fysisk ork, högt blodtryck osv.

Som sagt är VES för det mesta ofarliga men de kan orsaka att hjärtat får arbeta lite för hårt och då kan detta t ex leda till en form av något som kallas kardiomyopati bl a.

Eftersom det var ett gammalt svar du hittade så är det antagligen ingen fara om du fortfarande mår bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det beror på vad man undrar. Om EKG är normalt innebär det ofta att hjärtat är ok, men om man undrar om man har något som bara kommer ibland (t.ex. hjärtrusning) kan inte ett vanligt EKG utesluta alla farliga orsaker. Gäller det dig? Beskriv de symptom på den person det gäller kommer vi kunna ge dig ett mer riktat svar.

Det TS citerar är svaret på ett långtids-EKG
Citera
2022-06-07, 23:54
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Du har inte förmaksflimmer eftersom det står att du har sinusrytm. Förmaksflimmer och sinusrytm kan per defintion inte finnas samtidigt.

Som andra påpekat så är VES i sig ofarliga (för det mesta) men de kan hänga samman med någon hjärtsjukdom. Då är hjärtsjukdomen i sig problemet och inte extraslagen den ger upphov till.

Att bara titta på långtids-EKG och säga om ditt hjärta är friskt eller inte är omöjligt. Man måste veta om du har några symtom som andfåddhet, nedsatt fysisk ork, högt blodtryck osv.

Som sagt är VES för det mesta ofarliga men de kan orsaka att hjärtat får arbeta lite för hårt och då kan detta t ex leda till en form av något som kallas kardiomyopati bl a.

Eftersom det var ett gammalt svar du hittade så är det antagligen ingen fara om du fortfarande mår bra.

Det TS citerar är svaret på ett långtids-EKG
TS är redan avhandlad, något flimmer föreligger ej. Däremot "lånade" Fjantor tråden för en annan EKG-relaterad fråga. I hand/hennes fall är det oklart vilken sorts EKG som tagits och vad han/hon egentligen menar med "friskt hjärta".
Citera
2022-06-08, 08:42
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp

Det rör mig.
Gjort 2 EKG nu på 2 veckor som visar "normalt"
Men tycker att jag får känningar i sidan då jag är ute och rör på mig.
Och givetvis blir man livrädd att det ska vara nått allvarligt.
Orkar sällan gå längre promenader då rädslan tar över och jag vänder hemåt.
Citera
2022-06-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Det rör mig.
Gjort 2 EKG nu på 2 veckor som visar "normalt"
Men tycker att jag får känningar i sidan då jag är ute och rör på mig.
Och givetvis blir man livrädd att det ska vara nått allvarligt.
Orkar sällan gå längre promenader då rädslan tar över och jag vänder hemåt.

Känningar i sidan? Utveckla. Var? Hur länge? Andra situationer? Smärta? Tryck? Utstrålning? Provoceras det av andetag eller användning av armarna eller om du trycker på bröstkorgen? Diffust eller en specifik punkt? Kan det komma när du inte anstränger dig? Går det över med vila? Isåfall hur snabbt? Ålder? Andra sjukdomar? Ärftlighet för hjärt- kärlsjukdomar?

Blir du andfådd? Hjärtklappning? Svullna ben? Nattligt kissande? Röker? Dricker? Knarkar? Stillasittande? Fettma?
Senast redigerad av Schweinfeldt 2022-06-08 kl. 10:23. Anledning: Tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in