Citat:
Ursprungligen postat av
Ogge70
Gammalt EKG som jag hittade på min journal.
Någon som kan ge en tolkning?
Tydligen inget anmärkningsvärt eftersom de inte har återkommit. Är det något som tyder på förmaksflimmer?
Jag sökte för att jag kände att jag hade ojämn puls ibland
” Sinusrytm med lätt förhöjd medel-HF (89 slag/minut) och HF-bredd (51-160 slag/minut). Noteras att pat är takykard (>100 slag/min) under 26% av registreringstiden. Inga uppgifter om aktivitetsgrad under dagen.
Ringa antal SVES. Ingen SVT.
Ringa-måttligt antal VES, huvudsakligen monoforma och inträffar under dagtid. Korta perioder med VES i bigemini. Ingen VT.
Inga block eller patologiska pauser.
Symtom angivna i form av ojhämn rytm (enstaka VES då) eller ont i bröstet (normofrekvent sinusrytm)”
Vad innebär bl.a. normofrekvent sinusrytm?
Är det antalet VES som är farligt?
VES innebär att ett hjärtslag kommer något tidigare i intervallet för aktuell hjärtrytm och är helt ofarligt. Det finns studier som visar på att uppemot 75% av personer som undersökts med långtids-EKG har VES någon, eller flera, gång(er) under perioden för inspelningen.
Takykardi innebär att du, vid undersökningstillfället, har en hjärtrytm av över 100 slag/min. I ditt fall i 26% av tiden. Inte heller detta är något farligt, nästan alla har det när man tar EKG på vårdinrättning.
SVES är typ samma sak som VES, men har andra orsaker. Inte heller det särskilt farligt och särskilt inte i ditt fall då det var ett litet antal.
SVT innebär att QRS-komplexen är smala, lättast att förklara som att hjärtslaget tar extra kort tid, men eftersom du inte hade det, så släpper vi SVT.
Normofrekvent är ett skitord som all vårdpersonal envisas med att använda och innebär egentligen bara "normalt gällande". Sinusrytm är hjärtrytmen om den inleds i sinusknutan (vilket den ska). Alltså innebär normofrekvent sinusrytm att allt ser okej ut (50-100 slag/min). Läkaren skrev nog detta inom parentes efter kommentaren om att du upplevde smärta i bröstet som för att visa (för nästkommande läsare) att OM du har smärta i bröstet så verkar den i alla fall inte bero på avvikande hjärtrytm.
Inget fel på dig alltså.