Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-01, 16:47
  #1213
Medlem
zBr9s avatar
Spel: allmänt -> Spel: retro

/moderator
Citera
2016-12-08, 09:45
  #1214
Avstängd
DougLees avatar
Ska dra igång o lira det igen och köra enbart en karaktär som är mage medan de andra två ska levla steal/dexterity o bara panga på vanliga attacken. Frågan är om man kan få ned Emerald Weapon utan tre mages/mimics.

edit: Yuffie o Cloud som attackerar o levlar luck o Cait Sith som mage är väl bästa receptet för det?
Citera
2020-04-26, 18:59
  #1215
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Medan alla remake suckers får vänta 4-5 år för att spela klart spelet så drog jag igång originalet igen istället för att få uppleva hela storyn. Galet bra, och ändå ganska vrickad nu när jag spelar det igen. 4 år sen jag spelade det. Tog aldrig platinum då så gör det nu istället. Missade ju en hel del sidomaterial. Både yuffie och vincent till exempel. Och framförallt den sistnämnda är ju intressant för storyn om man plockar hans limit break. Otroligt spel. Musiken, finns inte ord att beskriva den.

Det slår mig också hur liten del Midgar faktiskt var av spelet. Det kan ju inte varit mer än typ 1/4 del max. Helt seriöst ska dom fortsätta på spåret dem börjat på kan detta spel inte vara mindre än 3-4 delar. Omöjligt. Återspela detta får mig att bli mer upprörd och bekymrad att dem bara hade med midgar i del 1. Fan finns ju mer och bygga ut i övriga delarna av spelet.

Med det sagt blir det väl att lira remaken någon gång också. Man blir ju lätt sugen och se vissa scener utspela sig med modern grafik och så. Om man bortser från midgar delen som är ute så (post midgar spoilers)
Citera
2020-08-20, 10:07
  #1216
Medlem
DeeDoo2s avatar
Jag klarade nästan ut originalet. Dog några gånger på sista bossen och sen gav jag upp. Bra spel, nästan lika bra som 8an.
Citera
2020-08-29, 21:28
  #1217
Medlem
Mitt mest spelade spel genom tiderna. Klarade det, lyckades skaffa alla karaktärer och limit breaks. Helt underbart spel som aldrig kommer överträffas känns det som.
Citera
2020-09-09, 15:10
  #1218
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breievik
Mitt mest spelade spel genom tiderna. Klarade det, lyckades skaffa alla karaktärer och limit breaks. Helt underbart spel som aldrig kommer överträffas känns det som.
Skaffade du Knights of Round och spöade du Weapon? Det sistnämnda gick jag bet på, försökte inte ens för det verkade så hopplöst svårt.

Var ett projekt i sig att föda upp en guldchocobo, men det var det värt.
Citera
2020-09-09, 15:25
  #1219
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skaffade du Knights of Round och spöade du Weapon? Det sistnämnda gick jag bet på, försökte inte ens för det verkade så hopplöst svårt.

Var ett projekt i sig att föda upp en guldchocobo, men det var det värt.

Fanns ju flera weapon..
Citera
2020-09-09, 15:28
  #1220
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Fanns ju flera weapon..
Sant, ett plural-s skulle såklart varit med: Weapons.
Citera
2020-09-23, 16:12
  #1221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Skaffade du Knights of Round och spöade du Weapon? Det sistnämnda gick jag bet på, försökte inte ens för det verkade så hopplöst svårt.

Var ett projekt i sig att föda upp en guldchocobo, men det var det värt.

Japp jag nördade sönder det helt. Har kvar alla walkthrough guiderna med till 7,8,9...
Citera
2021-03-05, 00:32
  #1222
Medlem
Kedoxs avatar
Får VII remaken på ps+.

Så man blir ju lite sugen på att lira originalet. Är det en spelupplevelse som blåser en av stolen eller är det väldigt föråldrat? Kostar en knapp hundring nu på store, är det värt det? Visst, inga pengar att tala om men kan man njuta av spelmekaniken idag trots alla år det har på nacken.

Kan tillägga att jag aldrig spelat ett FF-spel. Någon bakgrundsstory man borde checka?

Citat:
Ursprungligen postat av Breievik
Japp jag nördade sönder det helt. Har kvar alla walkthrough guiderna med till 7,8,9...
(citerar inte ditt inlägg egentligen. Ville bara att någon kunnig såg min fråga då tråden inte är vidare aktiv)
__________________
Senast redigerad av Kedox 2021-03-05 kl. 00:34.
Citera
2021-03-05, 01:10
  #1223
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Får VII remaken på ps+.

Så man blir ju lite sugen på att lira originalet. Är det en spelupplevelse som blåser en av stolen eller är det väldigt föråldrat? Kostar en knapp hundring nu på store, är det värt det? Visst, inga pengar att tala om men kan man njuta av spelmekaniken idag trots alla år det har på nacken.

Kan tillägga att jag aldrig spelat ett FF-spel. Någon bakgrundsstory man borde checka?


(citerar inte ditt inlägg egentligen. Ville bara att någon kunnig såg min fråga då tråden inte är vidare aktiv)

Alla FF är fristående. Du kommer känna dig rådvill först vad avser spelmekaniken, särskilt striderna. Sen är originalet från 1996 (97 i väst) en aning daterat, ja. För vissa kan det ha en avskräckande effekt skulle jag tro. En hundring låter lite i överkant, men å andra sidan skänker det dig minst 30 timmars spelande om du bestämmer dig för att spela igenom hela.

Jag brukar rekommendera FF9 till smartphones och liknande. Det känns verkligen modernt fortfarande.
Citera
2022-06-07, 23:27
  #1224
Medlem
Trollmias avatar
Nu är det typ 20 år sedan jag spelade själva spelet Final Fantasy 7... men detta var en låt som fastnade i mitt huvud och jag älskar den fortfarande.

Varning för de som har lätt för att reagera för stressmusik: https://www.youtube.com/watch?v=Yxwi...B10BEF&index=4

Sen finns det en variant av musiken ovan fast till Final Fantasy Advent Children: https://www.youtube.com/watch?v=tdQm...B10BEF&index=1



FF7 har de bästa melodierna...!!
Ancient City-theme: https://www.youtube.com/watch?v=S25R3FGwPZw



Förlåt en års-gammal tråd... Jag ville bara dela med mig av musik från ett spel som gett mig så mycket nöje.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback