2022-06-07, 22:44
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Bra fråga, det är så att kunskapen om kvinnor med autism är väldigt dåligt och utredning för autism är utformad efter män och därför var det vanligt förr att man inte upptäckte kvinnor med autism. Många kvinnor får först sin diagnos i väldigt sen ålder så var det även för mig. Kvinnor använder i högre utsträckning som energi på att smälta in och gömma sin autism. Det heter masking något jag dock aldrig lärt mig då jag inte vet vilken mask jag ska ta på. Så det är faktiskt ganska stor skillnad på män och kvinnor med autism generellt.

Hur sent är sent i ditt fall och vad va det som gjorde att du utreddes?
Citera
2022-06-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Skiljer du dig mycket från en kille med autism?

Jag vet inte riktigt. Har träffat väldigt många kuratorer och psykologer runt 30 stycken i min tonår. Beskrev ofta att det kan vara svårt i vissa situationer socialt och med energi och liknade saker jag idag vet beror på min diagnos. Men ingen av dom jag pratat med kunde identifiera mitt problem utan det var jag själv som bestämde mig för att utredas som vuxen och först då fick jag veta. Killar blir ofta diagnostiserade i tidig ålder till skillnad från kvinnor vet inte exakt varför.
Citera
2022-06-07, 22:46
Bannlyst
Tycker du om katter eller hundar?
Citera
2022-06-07, 22:48
Medlem
Patrik2108s avatar
Har du varit kär nångång? Har du haft seriösa förhållanden. En kvinna som figurerade i vår lokalblaska och berättade om sin autism hade aldrig varit kär.
Citera
2022-06-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Har läst någon gång att damer med autism har större sociala krav på sig att passa in än herrar och därför börjar anpassa sig tidigare.

Sant eller falskt enligt dig?

Jag försöker alltid vara snäll, bryr mig om andra och vill gärna passa in. Problemet är att jag alltid misslyckas med att passa in då jag inte vet hur man beter sig normalt. Saknar spärrar och filter det är nog mitt störta problem. Vet att det är sant för majoriteten av kvinnor med autism men det passar inte på mig.
Citera
2022-06-07, 22:51
Medlem
Fick du någon form av stöttning i skolan? Om inte, vad tror du hade varit hjälpsamt för dig för att underlätta skolgången?
Citera
2022-06-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Har du varit kär nångång? Har du haft seriösa förhållanden. En kvinna som figurerade i vår lokalblaska och berättade om sin autism hade aldrig varit kär.

Har varit stört kär flera gånger, inte varit besvarat tyvärr. Har haft ett seriöst förhållande. Hoppas på att hitta kärlek igen.
Citera
2022-06-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Valhalla.
Tycker du om katter eller hundar?

Älskar djur och vill ha katt och hund.
Citera
2022-06-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Okej, låter intressant. Lättlurad på vad sätt, att du inte förstår ironi eller underfundiga signaler?
Din ålder?

Jag är 20. förstår sällan ironi. ibland misstänkter jag ironi men måste fråga för att vara säker. Jag är lättlurad litar ofta blint på andra människor och ljuger i princip aldrig själv saknar spärrar. Undantag om jag ska hålla på andras hemligher eller jobbintervju. Har inga hemligheter själv.
Citera
2022-06-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Hur sent är sent i ditt fall och vad va det som gjorde att du utreddes?

Tidig 20 års ålder. Uppmanades av vänner att utredas
Citera
2022-06-07, 22:58
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Jag försöker alltid vara snäll, bryr mig om andra och vill gärna passa in. Problemet är att jag alltid misslyckas med att passa in då jag inte vet hur man beter sig normalt. Saknar spärrar och filter det är nog mitt störta problem. Vet att det är sant för majoriteten av kvinnor med autism men det passar inte på mig.
Du kan ju inte vara allt för misslyckad gällande att passa in när du fixat flera bästa vänner
Citera
2022-06-07, 22:59
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Jag är 20. förstår sällan ironi. ibland misstänkter jag ironi men måste fråga för att vara säker. Jag är lättlurad litar ofta blint på andra människor och ljuger i princip aldrig själv saknar spärrar. Undantag om jag ska hålla på andras hemligher eller jobbintervju. Har inga hemligheter själv.
Okej, där ser man.

Jag är själv man, 52 år, och jag tror att jag också har en släng av autism. Du kallar dig feminist i ditt nickname, hur betydelsefullt är det i kopplingen till autismen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in