2022-06-07, 20:55
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Kan du länka till varifrån de tre dagarna kommer ifrån? En genuin fråga.
Som en rykande Pizza på beställning..
Citat:
Putin's 3 day war prediction means Russia's troops 'running short on supplies'
https://www.dailystar.co.uk/news/world-news/putins-3-day-war-prediction-26367730
Citera
2022-06-07, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
7.1.1.1.5.9 Tatuering av (möjligen) nazistanstruken tatuering

Fan snart dags att dra ihop en Nordisk Union-brigad för att ta sikte på norska pipelines. Riktigt mycket våldtäkter i Oslo och en och annan komprometterande tatuering finns säkert om man letar.

Dags för att avkriminalisera Norge på riktigt!
Citera
2022-06-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Lägg av.

Den frågan - och beviset - är debunkat sedan urminnes tider i tråden.

Urminnes = 3 månader sedan.

Bara lägg av. Gör dig inte helt pantad, helt hjärndöd i tråden.

Det var verkligen en genuin fråga eftersom jag inte sitter och följer vare sig tråden eller medias bevakning särskilt slaviskt.

Du kan väl länka inläggen eller till källorna.
Citera
2022-06-07, 20:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Johnson har väl inte fallit?

De är alltid lite efter. Först är ryssarna lite tröga att uppfatta vad som händer, sedan skall de skriva sin lögnversion av det, och sedan skall diverse serber, araber och nazister få den versionen. Det blir minst ett dygns fördröjning.
Citera
2022-06-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Det förekom inga allvarliga strider runt Kiev. Det är en uppdiktad fantasi. Ryssarna led en hel del onödiga förluster där. Men man blev inte utjagad utan drog sig tillbaka. Det var också i samband med samtalen i Turkiet där Ukraina hade börjat signalerade att man skulle gå med på en del eftergifter. Vilket rann ut i sanden senare.

Det finns något som heter taktiska reträtter. Tyvärr verkar dock inte den ukrainska armén förstå konceptet.

Ryssarna hade väldigt stora problem att bedriva rörligt krig på djupet runt Kiev då samtliga brister i den nuvarande ryska armén uppdagades. Man saknar taktiskt uppträdande då man gärna klumpar ihop sig med små luckor mellan både fordon och manskap, vilket antagligen beror på bristfällig träning och dålig kommunikation inom och mellan förband. Man har svårt med logistik; på många bilder har man sett lastbilar och andra fordon stå lämnade med punkteringar eller andra enklare mekaniska problem vilket antyder att underhållet av dessa fordon varit undermåligt. Troligtvis har bränslet som var avsatt till underhållskörning i fredstid kanske hamnat på villovägar? Det är uppenbart att något inte står rätt till i den ryska armén helt enkelt. Boken Krigets färger av Arkadij Babtjenko ger en inblick i hur pass allvarliga dessa problem verkar vara.

Den taktiska reträtten ryssarna gjorde från Kievområdet gjorde man då man erhöll ohållbart svåra förluster i materiel och manskap. Ukraina retirerar dom också här och där då man inser att strid om en viss plats inte längre går att vinna på ett förtjänstfullt sätt.
Citera
2022-06-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017

https://www.dailystar.co.uk/news/world-news/putins-3-day-war-prediction-26367730

Du länkar till en engelsk tidning som använder ukrainska källor:
"Russian troops are running short on supplies because over-optimistic commanders expected to seize Ukraine in three days, sources in Ukraine are reporting."

Jag menar någon som kan visa på att Putin eller någon annanledande i Ryssland har sagt detta.
Citera
2022-06-07, 21:00
Medlem
Det börjar att se mycket mörk ut för Ukraina , NATO lovade massor med vapen till Zelensky , speciellt Boris Johnson.

Tror dom det hjälper med några hundra artilleripjäser och lite annat små skit, det är som en piss i
Vänern. Ukraina har i princip slut på allt och blir helt nermalda över hela fronten samtidigt som Ryssarna flyttar fram sina positioner.

Jag ger kriget 2 månader till sen klarar inte Ukraina mer , förlusterna kommer att bli för stora.
Citera
2022-06-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017

Det hela är väldigt enkelt.
Ryssland hoppades att Ukraina skulle vika ner sig direkt.
Men självklart fattade de att det skulle bli blodigt om Ukraina valde att slåss. Vilket blev fallet.
T o m USA skulle fortfarande kämpa med att besegra Ukraina om de försökt sig på en invasion.
Citera
2022-06-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jag tror att jag varit inne på det att en militär seger för ryssarna inte är lika med att man vunnit något.

Men låt mig få klargöra just detta. Jag har svårt att se några vinnare i detta.

Och egentligen, I'm just adding my two cents to a complex issue here....
Det finns väl bara en vinnare i detta krig, Folkmordsrepubliken Kina. Ryssland har, på grund av egna handlingar, tvingats in i Kinas intressesfär då Kina är det enda land med en del pengar som kan tänka sig att köpa ryska råvaror i stora mängder i framtiden. Visst finns det en mängd länder som inte står bakom västs sanktioner, men nästan alla är fattiga länder utan köpkraft som säkert kommer köpa lite rysk olja om de får fina rabatter, men man måste komma ihåg att Zambia med 17 miljoner invånare använder mindre olja än Malta och Island som har en halv miljon invånare vardera.

Kina har nog också avskräckts från att själva ge sig på en invasion när man sett hur väl en genomkorrupt armé slåss. Många frågetecken har nog rests inom kinesiska militärkretsar. Speciellt som de kommer behöva ta sig över ca 18 mil vatten och sedan kuva ett land som förberett sig på en invasion i 73 år.
Citera
2022-06-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De är alltid lite efter. Först är ryssarna lite tröga att uppfatta vad som händer, sedan skall de skriva sin lögnversion av det, och sedan skall diverse serber, araber och nazister få den versionen. Det blir minst ett dygns fördröjning.

Ja jag har också sett detta mönster.
Citera
2022-06-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Det börjar att se mycket mörk ut för Ukraina , NATO lovade massor med vapen till Zelensky , speciellt Boris Johnson.

Tror dom det hjälper med några hundra artilleripjäser och lite annat små skit, det är som en piss i
Vänern. Ukraina har i princip slut på allt och blir helt nermalda över hela fronten samtidigt som Ryssarna flyttar fram sina positioner.

Jag ger kriget 2 månader till sen klarar inte Ukraina mer , förlusterna kommer att bli för stora.

Samtidigt öser Nato resurser till Ukraina. 60 miljarder dollar bara från USA och mängder av vapen även från andra länder. Klart det påverkar.

Men Ryssland kommer att vinna på slagfältet. Dock inte självklart att Ukraina ger upp. Regimen och Nato åar redo att offra många ukrainare för att skada Ryssland. Så jag tror att Putin måstre anpassa sig efter en ny verklighet. För jag tror inte att han räknade med att väst skulle satsa allt på Ukraina.
Citera
2022-06-07, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet

Kan du inte berätta för oss, hur det scenariot ser ut?

Vad skulle tvinga Ukrainarna till förhandlingsbordet, menar du? Att [valfri stad] faller? Eller att Ukraina inte kan stå emot den ryska invasionen och utföra gerillainsatser på ett stort antal olika ställen?

Ur ett svenskt perspektiv så känns det där som helt främmande.

Här kapituleras jävlar inte. Vem som än påstår att vi kapitulerat.

Men det är du väl, väl införstådd med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in