2021-08-20, 17:07
Moderator
Bilar --> Elbilar
/Moderator
Citera
2021-08-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Det finns faktiskt ingen trd om denna bil.

Jag minns mitt frsta mte, och det var p Landvetters flygplats. Det var en rd S som stod uppstlld i avgngshallen. Den sg verkligen muskuls och lockande ut.

Nu har Tesla lanserat en n mer muskuls version. Prestanda r p topp, kvalitetsarbetet verkar dock befinna sig under kllaren. Inredningsplast frn 80-talet, och frg- kromslpp frn?

Model S fr hgst totalbetyg i sin klass bland svenska anvndare och bilgare gllande kundnjdhet och tillfrlitlighet:

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.ne...ViN2U4MDI0Ijt9

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...ra-bil/?page=3
Citera
2022-06-05, 18:56
Medlem
kaktjuvens avatar
Nn som kan ge tips p var man kan fylla p AC fr sin tesla? Kndes sjukt dyrt fr att ta den p deras egna servicecenter.
Citera
2022-06-07, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Nn som kan ge tips p var man kan fylla p AC fr sin tesla? Kndes sjukt dyrt fr att ta den p deras egna servicecenter.

Det r sjukt dyrt i allmnhet, men r vl extra dyrt hos Tesla kanske?

I alla fall, om det r slut p kldmedium s lcker det ngonstans och d r det inte bara att fylla p utan systemet mste trycktestas noga och lagas innan ngot fylls p.
Citera
2022-06-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
I alla fall, om det r slut p kldmedium s lcker det ngonstans och d r det inte bara att fylla p utan systemet mste trycktestas noga och lagas innan ngot fylls p.
Ja, om man skall "flja boken"..
Men jag knner till fall dr systemet haft en lngsam lcka som tagit r att mrkas.
Fyllning med ett "fyll-sjlv-kit" lste problemet fr ngra r.
Fast det r ju en chansning....
/T
Citera
2022-06-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Ja, om man skall "flja boken"..
Men jag knner till fall dr systemet haft en lngsam lcka som tagit r att mrkas.
Fyllning med ett "fyll-sjlv-kit" lste problemet fr ngra r.
Fast det r ju en chansning....
/T

Har bara gjort en "pfyllning" en gng i mitt liv. D lmnade jag en gammal Saab till en kylteknisk verkstad som trycktestade och fyllde p. De kunde inte hitta ngon lcka i sina tester s de fyllde p och sedan blev det svalt och sknt i bilen... i en vecka, sedan blev det varmt igen.

kte dit igen och sa att de inte lst problemet och att jag betalat en massa pengar men det inte hjlpte.
De totalvgrade att fixa det gratis.

De hvdade att i sina tester s var det ingen lcka, men sjlvklart var det det eftersom det tog slut efter en vecka. De sa att de kunde gra nya test och ny pfyllning fr lika mycket pengar (vilket var mycket pengar), men d orkade jag inte tjafsa mer med en gammal bil, s jag slde skiten och kpte en ny begagnad med fullt fungerande AC istllet.

Men nya elbilar drabbas vl inte av samma sak? De har ju vrmepump eller behvs liknande system som gamla bilar nd?
Citera
2022-06-07, 19:54
Medlem
Citat:
Har bara gjort en "pfyllning" en gng i mitt liv. D lmnade jag en gammal Saab till en kylteknisk verkstad som trycktestade och fyllde p. De kunde inte hitta ngon lcka i sina tester s de fyllde p och sedan blev det svalt och sknt i bilen... i en vecka, sedan blev det varmt igen.

kte dit igen och sa att de inte lst problemet och att jag betalat en massa pengar men det inte hjlpte.
De totalvgrade att fixa det gratis.

De hvdade att i sina tester s var det ingen lcka, men sjlvklart var det det eftersom det tog slut efter en vecka. De sa att de kunde gra nya test och ny pfyllning fr lika mycket pengar (vilket var mycket pengar), men d orkade jag inte tjafsa mer med en gammal bil, s jag slde skiten och kpte en ny begagnad med fullt fungerande AC istllet.

Men nya elbilar drabbas vl inte av samma sak? De har ju vrmepump eller behvs liknande system som gamla bilar nd?

En AC r en vrmepump?
Citera
2022-06-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
En AC r en vrmepump?
Ja, s uppfattar jag det.
Det r kompressor, kondensor och kldmedium.
Vrmen kan ju transporteras i olika riktning (beroende p om apparaten skall vrma eller kyla), men principen r densamma, menar
/T
Citera
2022-06-07, 20:00
Medlem
Citat:
En AC r en vrmepump?

Varfr stter du frgetecken?
Antingen r det det eller s r det inte det.

Jag vet inte, jag har noll koll p kylning och vrme i bilar mer n att jag vet att moderna elbilar har vrmepump och ldre bilar ha "PTC-heater" vad det nu heter p svenska, vrmeelement kanske?
Citera
2022-06-07, 20:10
Medlem
Citat:
Varfr stter du frgetecken?
Antingen r det det eller s r det inte det.

Jag vet inte, jag har noll koll p kylning och vrme i bilar mer n att jag vet att moderna elbilar har vrmepump och ldre bilar ha "PTC-heater" vad det nu heter p svenska, vrmeelement kanske?

Det var mer en retorisk frga.

Rent konkret s r inte en AC en "vrme"-pump eftersom den kyler. Men det r exakt samma princip, fast omvnt. S tekniskt r det exakt samma princip, fast kompressorn drivs av motorn istllet fr el som p en elbil.

PTC r endast ett elektriskt element som reglerar effekten sjlv beroende p lufttemp. S de elbilar som inte har vrmepump har en vanlig vrmeslinga.
Citera
2022-06-07, 20:18
Medlem
Citat:
Det var mer en retorisk frga.

Rent konkret s r inte en AC en "vrme"-pump eftersom den kyler. Men det r exakt samma princip, fast omvnt. S tekniskt r det exakt samma princip, fast kompressorn drivs av motorn istllet fr el som p en elbil.

PTC r endast ett elektriskt element som reglerar effekten sjlv beroende p lufttemp. S de elbilar som inte har vrmepump har en vanlig vrmeslinga.

S fr dig som vet mer, som sagt, jag har mycket dlig koll p kyla och vrme, krver en modern elbils kylning samma teknik i grunden som en gammal bil frn slutet av 90-talet?

Med andra ord, kldmedium som med tiden kan lcka och sen str man dr utan kyla?

Inget nytt dr allts?
Citera
2022-06-07, 20:23
Medlem
Citat:
S fr dig som vet mer, som sagt, jag har mycket dlig koll p kyla och vrme, krver en modern elbils kylning samma teknik i grunden som en gammal bil frn slutet av 90-talet?

Med andra ord, kldmedium som med tiden kan lcka och sen str man dr utan kyla?

Inget nytt dr allts?

Ja det r korrekt, men beroende p konstruktion s kan de hlla lnge. En pump man har hemma brukar man inte behva fylla p 15+ r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in