2022-06-07, 10:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Artikel i RT säger att urkainas Mercenary erbjuds 2000 dollar per dag av b la Sveriges skattepengar. Vi skickade väl ca 600 miljoner kronor sist så urkaina har råd.

Det är inte sant, jag har en bekant som är där, de har samma lön som andra ukrainska soldater. Cirka 30000 kronor i månaden. Det är en bra lön där för det är billigt där.
Citera
2022-06-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och vad tycker Huffington Post att Ukraina skulle gjort om presidenten kontrollerade utredningen ifråga? Låt mig gissa: låta Ryssland ta över landet.

Nä, bloggarn ifråga har rätt i avseendet att de aldrig genomförde en impechment,

Presdienten avsattes för att han var oförmögen att sköta sitt jobb konstintiutionsenligt (vilket är objektivt sant), så det behövdes inget impechment förfarande.

Man kan ju lungt säga att han var en galen diktator som beordrade polisen att skjuta demonstranter. så visst var han oförmögen att styra landet och sitt arbete från "ryssland".
Citera
2022-06-07, 10:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Och vad tycker Huffington Post att Ukraina skulle gjort om presidenten kontrollerade utredningen ifråga? Låt mig gissa: låta Ryssland ta över landet.

Det får du ju fråga dem om, men de är ju en tidning med demokratiska åsikter.

Jag tycker (fuck the) EU hade en ganska rimlig linjen. Stöd demokratin. Jag tycker man skulle markera mot Bandera-vurmandet på Euromaidan, men that's it. Förhoppningsvis hade Euromaidan ändå haft positiv effekt. Yanukovich hade förhoppningsvis fallit ett par år senare i nästa val i vilket fall som helst. Det var en acceptabel risk och begränsad nersida.
Citera
2022-06-07, 10:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, det är ni som fabulerar om att det skulle finnas en fast tidsplan som Kreml missat. Vi har nu också tvingats lyssna på villfarelser att Ukraina är på väg att vinna tillbaka Severodonetsk i flera dagar.

Han säger det ju själv i videon.
Citera
2022-06-07, 10:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det får du ju fråga dem om, men de är ju en tidning med demokratiska åsikter.

Jag tycker (fuck the) EU hade en ganska rimlig linjen. Stöd demokratin. Jag tycker man skulle markera mot Bandera-vurmandet på Euromaidan, men that's it. Förhoppningsvis hade Euromaidan ändå haft positiv effekt. Yanukovich hade förhoppningsvis fallit ett par år senare i nästa val i vilket fall som helst. Det var en acceptabel risk och begränsad nersida.

Du menar att EU skulle stötta att Ryssland tog över Ukraina på samma sätt som de tog över Vitryssland? För det var ju det som var planen.
Citera
2022-06-07, 10:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
sluta nu, han är inte ens nära top 400 på "sitt eget universtiet"....
hans "forskning" har smulats sönder av det lilla fåtala som brytt sig om att läsa den.

Att påstå att han är "välrenommerad" är en lögn. Han är en vänstertomte utan relvans, ens i sitt eget ämne, men säkert relvant för rysstrollen....

https://scholar.google.com/citations?user=PtRnfFQAAAAJ&hl=en

Han har 20 i h-index. Det är bra för en 50-årig statsvetare. Han är helt enkelt en duktig västerländsk akademiker. Ingen rockstar. Där är ingen som har "smulat sönder" hans forskning. I så fall hade det publicerats, för ämnet är intressant och publicerbart.
Citera
2022-06-07, 10:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Du menar att EU skulle stötta att Ryssland tog över Ukraina på samma sätt som de tog över Vitryssland? För det var ju det som var planen.

Nu börjar du med one-liner frågor om grejer som jag eller någon annan inte riktigt sagt.
Citera
2022-06-07, 10:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu börjar du med one-liner frågor om grejer som jag eller någon annan inte riktigt sagt.

Men det var så. Ryssland har försökt ta över Ukraina i många år och när Ukraina tillslut satte ner foten så blev han sur och började skjuta folk och invadera. Alltsammans är ett fucking jävla tantrum från obsbarnet i Kreml. "Muuh om inte jag får Ukraina så ska ingen ha det, bomba sönder allt och alla skjut muh muh".
Citera
2022-06-07, 10:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Dessutom verkar det bölja fram och tillbaks i Sievierodonestk. Först en Ukrainsk motattack, sedan en rysk sådan och nu ska centrala delarna vara ingenmansland. Stället verkar vara väldigt politiskt viktigt för båda sidor. Då geografiskt ur militär synpunkt är det inte så viktigt. Numera är stället en ruinhög. Ett rykte om man är proukakrainare är att man använder staden som en "killing ground", men jag är högst osäker till det. Men vet för lite om området.

Det är för att om Ryssland kan ta hela Sievierodonestk och Lysychansk så har de tagit hela länet Luhansk som var en av förevändningarna att invadera Ukraina.
Citera
2022-06-07, 10:48
Medlem
Melange5738s avatar
Samt att det är superenkelt för Ukraina att förhindra att Ryssland kontrollerar Sievriodonetsk med sina nya artilleripjäser. Ryssland bryr sig dock inte eftersom de använder soldater från Donetsk som kanonmat. Det är typ "segra eller dö", win win för Putin eftersom då blir han av med ukrainarna i Donetsk också.
Citera
Medlem
Citat:
https://scholar.google.com/citations?user=PtRnfFQAAAAJ&hl=en

Han har 20 i h-index. Det är bra för en 50-årig statsvetare. Han är helt enkelt en duktig västerländsk akademiker. Ingen rockstar. Där är ingen som har "smulat sönder" hans forskning. I så fall hade det publicerats, för ämnet är intressant och publicerbart.

Det är uselt för en 50årig statvetare om man nu inte är usel.....

Jag utgår ifrån att du inte läst hans havsverk och osubstansierade påståenden, smulat sönder är ingen överdrift?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Patetiska och desperata verkar man vara i kreml.

https://www.businessinsider.com/blinken-credible-reports-show-russia-stealing-selling-ukraines-grain-2022-6?utm_source=feedly&utm_medium=webfeeds&utm_source =reddit.com&r=US&IR=T

Blinken framstår som senil, att Ryssland säljer Ukrainskt spannmål och att Ryssland orsakar en matkris är två delvis motstridiga narrativ - där det första fått ge vika åt det andra.

Problemet är att icke-västliga länder i första hand bryr sig om det faktiska resultatet; Så länge spannmål kommer ut från Ukraina så är formen för det mindre intressant. Att beskylla Ryssland för att olagligen transportera säd ut ur Ukraina blir ett rent självmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in