2022-06-07, 09:13
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
När var senast Putin gjorde några offentliga framträdanden? Känns so mdet var ett tag sedan nu, börjar han bli så sliten att han inte orkar länge?

Han borde gå i pension och lämna över till npn vettig människa.

Tyvärr finns det inte kvar några så Ryssland får forrsätta med att dras med inkompetenta ledare nått de dock är vana med!
Citera
2022-06-07, 09:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Grundlagsbrottet var ju att Yanukovich flydde landet utan att säga upp sig, det var därför han blev avsatt.

Nej. Grundlagsbrottet var att han använde statsapparaten för att tysta politiska motståndare samt motarbetade parlamentet genom att inte genomföra de beslut som hade fattats. D.v.s du kritiserar något för att vara odemokratiskt utan att ens förstå vad demokrati är.
Citera
2022-06-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Donetsk och Lugansk är rysk mark, tidigare ockuperad av Ukraina. Befolkningen är rysk, språket är rysk, mentaliteten är rysk.

Nej nu ljuger du.

1991 erkände Världen inklusive Ryssland Ukraina som en självständig stat. Donetsk och Lugansk ligger inom Ukrainas gränser.

1994 garanterade Ryssland Ukrainas gränser.

Detta är det som gör EU väldigt arga på Ryssland, då Ryssland försöker bryta emot en princip som är cirka 350år gammal. Nu är det inte så konstigt att Ryssland bryter emot denna princip då de har visat ett beteende tidigare som hör hemma under medeltiden genom att angripa Georgien 2008 och Ukraina 2014.
Citera
2022-06-07, 09:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det spelar fortfarande ingen roll. Det är inte olagligt för fem öre att stötta en ny regering. Sverige gör sånt hela tiden. Och inte minst Ryssland även om Ryssland även orsakar statskupper, d.v.s precis det där som du verkar anklaga USA och EU för nu. Det är det som är så pinsamt, att du tror att vi inte förstår att du själv tycker det är helt OK att stötta statskupper samtidigt som du insinuerar att du tycker det är fel.

Men du ska ha cred för att du i alla fall svarar på frågan som en hederlig diskussionspartner. Jag tycker varken det är rätt eller fel att stötta statskupper, det beror på om man tror resultatet blir bättre. I fallet med Euromaidan var felet enligt mig att USA och Sverige skulle ha tagit tydligt avstånd från Högra Sektorn och Svoboda och uppmanat landet till att lösa sin strid inom det parlamentariska systemet. Ukraina var en hybriddemokrati, och borde ha fått utveckla sig vidare.

De flesta statskupper och revolutioner är sämre än man tror när man tittar närmare på dem. Så jag är positiv till dem i teorin, men i praktiken har jag sett väldigt få exempel på lyckade revolutioner i modern tid. Östtyskland och Polen kanske? Jag vet för lite.

Rysslands statskupper har jag ingen hållning till. Jag misstänker att de var på "fel" sida vid oranga revolutionen, men jag är inte säker.
Citera
Medlem
Eftersom det inte går att lita på Ryssland så är nog förhandlingsavtal en ganska så stängd dörr nu.

Dessvärre så går kriget mot något som liknar första världskriget, dvs ett ställningskrig där man slåss över relativt små områden medan köttkvarnen maler på.

Det här kriget har alla förutsättningar att bli en massaker i stor skala.

Vad kan få slut på kriget? Det handlar mycket om förmågan att pumpa in ännu mer till köttkvarnen.

Hur villiga är ukrainarna att dö jämfört med hur villiga är ryssarna att dö?

Hur mycket material är USA/Europa beredda att pumpa in och hur mycket material har Ryssland?

Kriget kommer att vara till det är någon part som börjar att lida brist på resurser.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Det var länge sedan tråden hörde från Older than Edda, så han får berätta lite om den senaste utvecklingen runt Izyum:
Citat:
Today, our artillery has been actively working since early morning, supporting the advancing units of the Russian army. We are advancing from the north in the direction of Slavyansk, which is less than 20 km away. Subdivisions of the RF Armed Forces have reached the outskirts of Bogorodichne settlement, fire damage is inflicted on the enemy defending the settlement. Krasnopolie and Dolina.

Groups of Russian special forces continue to clear a large forest north of Krasnopolye, from which the enemy received reinforcements and where he went in case of hard shelling. In the forests, there is shooting and mine warfare, fortified areas in settlements (where often every house with a basement, this is a firing point) is fired by artillery and tanks.

The Armed Forces of Ukraine practically does not try to counterattack, they respond with artillery and mortars, although the fire is quite dense. Apparently, despite the numerical superiority, the Ukrainian defense will soon collapse. Yesterday, Russian troops took Svyatogorsk, today the northern grouping of the Russian Armed Forces is knocking out the enemy from an extremely convenient area for defense north of Slavyanka, where an abundance of forests, settlements and rivers contributes to a long-term defense.

No one has hatred moods, everyone understands that the enemy is serious and there are a lot of them. But extremely heavy losses in the ranks of the Armed Forces of Ukraine make themselves felt, and our artillery, which has significantly increased its level compared to the beginning of the operation, multiplies the losses of the Ukrainian side.
https://t.me/vysokygovorit/8295
Citera
2022-06-07, 09:41
Medlem
tenebriss avatar
Är det här ett steg mot ett självständigt Tjetjenien, eller bara en försvunnen Kadyrov?

https://twitter.com/nexta_tv/status/1533896458067488769?s=20&t=MSi6J7Tyj3zGBJfn2eg0Sw
Citera
2022-06-07, 09:49
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej jag ser det som en tragedi. Två "onda" sidor slåss med varandra och miljoner (kanske miljarder) får lida. Och det värsta är att väldigt många inte drar några lärdomar, så om några år blir det krig igen nån annanstans. Varför tror du att man håller på Ryssland bara för att man är kritisk mot Ukraina? Man behöver inte välja sida.

Om jag ska vara lite pedagogisk. Du satt säkert hemma och tyckte illa om Assad. Vad hade du helst gjort? Skickat pengar till alla som slogs mot Assad? Eller hade du försökt se till att ISIS inte fick inflytande genom ditt stöd? Krig är komplicerat.

Jag tror man måste välja sida. Och den som inte är med är då mot. Men som sagt, fanns en massa människor i Sverige som höll på Hitler med, och gentemot Stalin kan man inte säga de hade helt fel.

Vad gäller Assad hade jag gärna sett ett massivt och snabbt stöd till de mer eller mindre demokratiska sekulära krafter som ville störta honom. Hade det skett och de hunnit komma till makten så hade ISIS inte fått något utrymme. Nu tog det tyvärr så lång tid att de religiösa tokdårarna fick utrymme och tog över och sen var det kört. Krig är komplicerat, ja, så vet inte om ovan hade fungerat men hade varit det bästa scenariot enligt mig.
Citera
2022-06-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med tanke på att han twittrar pro-rysk propaganda direkt från Kreml här: https://twitter.com/I_Katchanovski/status/1461559497726570503

så kan vi väl skippa hans artikel tills vidare.

Åja hans "akademiska arbete" är i sig ett argument nog för att avfärda honom som ett mongo, att han råkar vara ett rysstroll är nog ett "olykligt sammanträffande" bara.
Citera
2022-06-07, 09:58
Medlem
Enligt Aftonhoran anger brittisk underrättelsetjänst att Ukraina har tagit tillbaka områden i Sieverdonetsk.

Jag själv anser att varken Ryssland eller Ukraina behärskar staden. Ukrainsk trupp är förlagd till industriområdet.

Det skall antagligen binda ryska trupper medan Ukraina håller artilleriställningar i Lysychansk, som nyligen besöktes av Zelenskij.

Ukraina siktar inte just nu på att återta områden i Donetsk eller Luhansk, dom siktar på att tillfoga inkräktarna förluster.
Citera
2022-06-07, 10:17
Medlem
Alsenos avatar
Patetiska och desperata verkar man vara i kreml.

https://www.businessinsider.com/blinken-credible-reports-show-russia-stealing-selling-ukraines-grain-2022-6?utm_source=feedly&utm_medium=webfeeds&utm_source =reddit.com&r=US&IR=T
Citera
2022-06-07, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och det där tror du är ett utgångsläge för annat än rena kapitulationsförhandlingar? Ställer man sådana krav i förväg finns ju inget för Ukraina att förhandla om. Ska dessa krav vara acceptabla för Ukraina att diskutera får nog Ryssland åtminstone antingen erbjuda annan mark till Ukraina som kompensation eller erbjuda sig att betala en ansenlig summa pengar.
Man kunde tycka så, men det är inte så stormakter tänker. Jämför med ultimatumet i Rambuillet som ledde till Kosovokriget när Serbien inte accepterade kraven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in