Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det spelar fortfarande ingen roll. Det är inte olagligt för fem öre att stötta en ny regering. Sverige gör sånt hela tiden. Och inte minst Ryssland även om Ryssland även orsakar statskupper, d.v.s precis det där som du verkar anklaga USA och EU för nu. Det är det som är så pinsamt, att du tror att vi inte förstår att du själv tycker det är helt OK att stötta statskupper samtidigt som du insinuerar att du tycker det är fel.
Men du ska ha cred för att du i alla fall svarar på frågan som en hederlig diskussionspartner. Jag tycker varken det är rätt eller fel att stötta statskupper, det beror på om man tror resultatet blir bättre. I fallet med Euromaidan var felet enligt mig att USA och Sverige skulle ha tagit tydligt avstånd från Högra Sektorn och Svoboda och uppmanat landet till att lösa sin strid inom det parlamentariska systemet. Ukraina var en hybriddemokrati, och borde ha fått utveckla sig vidare.
De flesta statskupper och revolutioner är sämre än man tror när man tittar närmare på dem. Så jag är positiv till dem i teorin, men i praktiken har jag sett väldigt få exempel på lyckade revolutioner i modern tid. Östtyskland och Polen kanske? Jag vet för lite.
Rysslands statskupper har jag ingen hållning till. Jag misstänker att de var på "fel" sida vid oranga revolutionen, men jag är inte säker.