2022-06-06, 22:17
Medlem
Moderator får flytta om jag lägger denna fel.

Lång historia kort.

Vår bil starta inte en dag.
Vi har via vårt försäkringsbolag assistans service, bärgaren kör bilen till närmsta verkstad.
Efter en dryg vecka har verkstaden kollat på bilen, vi blir uppringd och dom berättar att hela motorn måste bytas osv, kommer kosta ca 40k.
Min sambo uttrycker att "ja då kommer vi inte laga, då blir det skroten eller sälja som reservsdelsbil."
Senare på kvällen den dagen blir hon kontaktad av en kille som jobbar i verkstaden där vår bil är att han vill köpa vår bil, lägger ett bud.

Känns lite skumt att priset ska vara 40k o laga bilen, den är värd kanske 60-70k.
Och med verkstadskillens bud borde han inte ha mycket marginal kvar, sen vet jag såklart att dom skruvar själv till ett helt annat pris.
Detta är typ Sveriges största kedja.
Är jag fläng som tycker det är lite så där att man gör så eller "får" det gå till så?
Hört flera versioner i andra branscher där anställda kontaktat kunder för ja iof andra saker men där det tom blivit kicken
Inte ute efter att denna anställda ska bli av med jobbet såklart men blev lite fundersam.
Fråga gärna om ni funderar på något mer, vad är era tankar?
Citera
2022-06-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GareDuNord

Lång historia kort.

Vi har via vårt försäkringsbolag assistans service, bärgaren kör bilen till närmsta verkstad.
Efter en dryg vecka har verkstaden kollat på bilen, vi blir uppringd och dom berättar att hela motorn måste bytas osv, kommer kosta ca 40k.
Min sambo uttrycker att "ja då kommer vi inte laga, då blir det skroten eller sälja som reservsdelsbil."
Senare på kvällen den dagen blir hon kontaktad av en kille som jobbar i verkstaden där vår bil är att han vill köpa vår bil, lägger ett bud.

Känns lite skumt att priset ska vara 40k o laga bilen, den är värd kanske 60-70k.
Och med verkstadskillens bud borde han inte ha mycket marginal kvar, sen vet jag såklart att dom skruvar själv till ett helt annat pris.
Är jag fläng som tycker det är lite så där att man gör så eller "får" det gå till så?
Hört flera versioner i andra branscher där anställda kontaktat kunder för ja iof andra saker men där det tom blivit kicken
Inte ute efter att denna anställda ska bli av med jobbet såklart men blev lite fundersam.
Har du fått skriftligt protokoll från verkstaden där de skrivit fel/felen?
Citera
2022-06-06, 23:10
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar

Be den stora verkstadskedjan om att få ett kostnadsförslag på reparation.
Ring sen en annan verkstad och fråga vad det skulle kosta att laga bilen.

Vet du vilket fel det är på bilen?
Citera
2022-06-06, 23:34
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Lång historia kort.

Är Och med verkstadskillens bud borde han inte ha mycket marginal kvar, sen vet jag såklart att dom skruvar själv till ett helt annat pris.
Hört flera versioner i andra branscher där anställda kontaktat kunder för ja iof andra ? saker men där det tom blivit kicken
Dom sa att motorn skulle bytas och den startar alltså inte, vad är det som är fel på den då? Är det trasig kamrem byts vänligen topplocket och delarna tas från en exempelvis en krockad lika dan bil som dom ska dra till skroten och mekanikern köper delarna riktigt billigt och även som i detta läget kundbilen då ägaren är trött på den och går för skrotpengar
Citera
2022-06-07, 01:18
Medlem
53....so whats avatar
Dom kan väl inte meddela dig att motorn måste bytas utan att specificera vad som är fel, väl? Kunden ska bara ta det eller. Fråga vad dom hittat och vad felet beror på. Stå på dig och fråga.
Kan du ingen ting om bilar så be nån vän som kan följa med. Alltför ofta luras kunder som anses som idioter eller kärringar på reparationer som inte stämmer överens med verkligheten.
Har efarenhet av detta och står för det. Bl.a. ett liknande scenario på en Opel Corsa, motorn kass, var märkesverkstaden dom. Reparerades för 3.500 på annan verkstad.

Få kostnadena specade på papper, ta dom till andra mindre verkstäder och fråga.
En annan variant är att du frågar den reperatören som ville köpa bilen, om han kan tänka sig göra jobbet vid sidan av. Finns sådana som jobbar hemma. Lite hysh-hysh men ok. Har funkat för mig
Senast redigerad av 53....so what 2022-06-07 kl. 01:24.
Citera
2022-06-07, 04:57
Medlem
Är väl inte konstigt att en verkstad kan ta 40k för att byta motor med alla garantier och vad det innebär!
Sen att en mekaniker på sin fritid kan göra det för 20k eller något billigare är väl ännu mindre konstigt...

Renovera äldre bilar på märkesverkstäder är aldrig billigt!
Citera
2022-06-07, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argsak
Är väl inte konstigt att en verkstad kan ta 40k för att byta motor med alla garantier och vad det innebär!
Sen att en mekaniker på sin fritid kan göra det för 20k eller något billigare är väl ännu mindre konstigt...

Renovera äldre bilar på märkesverkstäder är aldrig billigt!

Jag kanske förklara dåligt.
Var inte riktigt min poäng.
Poängen var att är det vanligt och okej att personalen vill köpa bilen privat som dom som anställd nyss dömt ut?
Felet var ingen kompression på typ 3st cylindrar , deras rek var att byta hela motorn, skulle gå på ca 40k.
Citera
2022-06-07, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar

Ja , saknas kompression i typ 3 cylindrar.
Min poäng var mer att mekanikern som talar om felet och att det går på 40k hör av sig privat och vill köpa bilen, fick konstig känsla av det, men kanske funkar så
Citera
2022-06-07, 05:36
Medlem
mandelbiskviers avatar
Du ställer dig inte frågande hur bilen kan tappa kompression på 3 cylindrar över natten? Det är lixom ett major motorhaveri och bilen ska inte varit körbar innan (när det hände).
Citera
2022-06-07, 05:39
Medlem
Citat:
Jag kanske förklara dåligt.
Var inte riktigt min poäng.
Poängen var att är det vanligt och okej att personalen vill köpa bilen privat som dom som anställd nyss dömt ut?

Kan hålla med om att det inte låter bra men jag tror nog ändå inte du blir avlurad bilen.
Rent logiskt så måste du ju inte sälja den till verkstaden och åker du med den till någon annan verkstad och det är ett skitfel på den så blir det ju ramaskri.

Har kamrem, kedja gått av eller kuggat om?
Citera
2022-06-07, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Du ställer dig inte frågande hur bilen kan tappa kompression på 3 cylindrar över natten? Det är lixom ett major motorhaveri och bilen ska inte varit körbar innan (när det hände).

Jaha, och vad skulle vara konstigt med dem saken då…?
Tippar på att du inte har så bra koll på bilmotorer…?

Vad tror du kan hända om t ex kamrem/kamkedja går av eller kuggar över vid startförsök…?
När tror du dessa delar upplever högst belastning…?
Citera
2022-06-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ja , saknas kompression i typ 3 cylindrar.
Min poäng var mer att mekanikern som talar om felet och att det går på 40k hör av sig privat och vill köpa bilen, fick konstig känsla av det, men kanske funkar så

Ja då vill verkstan onekligen lura dig.

Saknas det kompression i cylindrar, och verkstan säger att hela motorn måste bytas. Då är problemet att motorblocket är sprucket..

Men eftersom mekanikern erbjöd att köpa lös bilen för en slant, så är definitivt inte motorblocket sprucket, han hade aldrig tagit på sig det jobbet att byta hela motorn för att tjäna 100kr på det när han säljer den vidare.

Så allt tyder på ev nått av dessa 3 enkla fel.

Trasig toppackning
Sprickor i toppen
Dåliga kolvringar.

Och det min vän, så behöver man absolut inte byta ut hela motorn, och därmed kostar det inte 40tkr..
Så kräv mer specifikation av dem. Och påpeka att en mekaniker ville köpa lös bilen av dig, och påtala det jag skrev.
Senast redigerad av Noccofocus 2022-06-07 kl. 06:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in