2022-06-06, 15:01
  #4753
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och då ska man komma ihåg att T-62 är en T-55 med grövre pjäs och diverse andra förbättringar som togs fram för T-55, medan T-55 var en smärre modifiering av T-54, som i sin tur var en T-44 med grövre pjäs. Så grundkonstruktionen av det som kom att bli de T-62 som vi idag ser det allt mera desperata Ryssland sätta in i Ukraina, började konstrueras 1943...

Motorn på T-62 är t.ex. i grunden samma motor som utvecklades i på KhPZ i Kharkiv (numera en del av Ukroboronprom) under 1930-talet och började användas på stridsvagnar 1937. Först på BT-7M och senare på T-34, KV-1/2, IS-serien, T-54, T-55 och T-62. Växellådan är lika gammal.

Så i allt väsentligt kommer Ukraina snart att slåss med bitvis lite lätt daterad utrustning mot museiföremål spakade av bondgrabbar med ytterst bristfällig utbildning, taktik och strategi från 1700-talet och kommunikationsutrustning köpt på Biltema? Världsklass...
Inget fel på billiga baofengradios. Funkar utmärkt på älgjakten. Lite klena om man har stor mark. Men annars dugliga. Men i krig .? Klart, det går ju att ställa in pilotton. Så det blir ju mer "krypterat"... 😂
Citera
2022-06-06, 18:10
  #4754
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Så i allt väsentligt kommer Ukraina snart att slåss med bitvis lite lätt daterad utrustning mot museiföremål spakade av bondgrabbar med ytterst bristfällig utbildning, taktik och strategi från 1700-talet och kommunikationsutrustning köpt på Biltema? Världsklass...
Inget fel på billiga baofengradios. Funkar utmärkt på älgjakten. Lite klena om man har stor mark. Men annars dugliga. Men i krig .? Klart, det går ju att ställa in pilotton. Så det blir ju mer "krypterat"... 😂

Kolla in denna Tjetjen, många fel i en enda bild

https://pixhost.to/show/34/287772095_tiktok.png

Tiktok-krigare, ren skit.
Citera
2022-06-06, 19:33
  #4755
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Det låter ju helt efterblivet. Särskilt om man har ett land som har ett hangarfartyg som haft 15 dagar i tjänst per tjänsteår sen det stals av Ukraina och ofta får bogseras även när det är i tjänst eftersom motorerna är kass. Då borde ju reparation vara högprioriterade. Vad det gäller konstruktionen kan jag inte säga att det skulle förvåna mig att dödsfällorna de kallar stridsvagnar är undermåligt konstruerade även när det gäller underhåll. Minns någon gammal historia, som mycket väl kan vara en vandringssägen, om när T-34:an skulle konstrueras. Han som skulle godkänna slutritningen var gammal kavallerigeneral och tyckte de såg för diskret ut. Han ville ha ett högre torn, så den skulle vara ståtligare... Som jag minns det gick inte ändringen igenom.

Jag har hört en annan skröna om T34. När vagnen presenterades för Stalin, så fick han höra hur enkel den var att massproducera. Han skall då ha sagt "Kvantitet är också en kvalitet"

Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Ja, jag undrar när de tänker sätta in dem. Åtminstone några T-14. Som dessutom fattas av de riktiga stridsvagnsessen. De där som de sparat för att sätta in nu.
Nu måste jag erkänna min okunnighet!
Berätta lite mer om de där ryska stridsvagnsessen, det finns kanske någon lista?
Mig veterligt har Ryssland inte utkämpat några regelrätta pansarstrider sedan andra världskriget, så var har man fått "essen" ifrån?
Citera
2022-06-06, 19:35
  #4756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kolla in denna Tjetjen, många fel i en enda bild

https://pixhost.to/show/34/287772095_tiktok.png

Tiktok-krigare, ren skit.

Vapnet på semi auto. Fingret på avtryckaren. Hjälmen ser ut som en Airsofthjälm. Ytterst få riktiga hjälmar består av, vad det ser ut som, blanksvarta plast. Vanligtvis består det av en grövre och mattare yta. Det ser ut som, eller kopia av, en Ops Core hjälm och de brukar inte vara så blanka eller släta i texturen.
Citera
2022-06-06, 19:37
  #4757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag har hört en annan skröna om T34. När vagnen presenterades för Stalin, så fick han höra hur enkel den var att massproducera. Han skall då ha sagt "Kvantitet är också en kvalitet"


Nu måste jag erkänna min okunnighet!
Berätta lite mer om de där ryska stridsvagnsessen, det finns kanske någon lista?
Mig veterligt har Ryssland inte utkämpat några regelrätta pansarstrider sedan andra världskriget, så var har man fått "essen" ifrån?
Ryssarna kanske tolkar "ess" som just bokstaven S och alltså en förkortning för... Skit? Skräp? Sopor? Särskola?
Citera
2022-06-06, 19:40
  #4758
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Vapnet på semi auto. Fingret på avtryckaren. Hjälmen ser ut som en Airsofthjälm. Ytterst få riktiga hjälmar består av, vad det ser ut som, blanksvarta plast. Vanligtvis består det av en grövre och mattare yta. Det ser ut som, eller kopia av, en Ops Core hjälm och de brukar inte vara så blanka eller släta i texturen.

Radion är inte kopplad till headsetet vilket då inte fyller ngn funktion
Citera
2022-06-06, 19:52
  #4759
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Kolla in denna Tjetjen, många fel i en enda bild

https://pixhost.to/show/34/287772095_tiktok.png

Tiktok-krigare, ren skit.

Han har figurerat på ett flertal bilder, den där... Ser ut som en genomsnittlig farfar som helt plötsligt fått för sig att börja med Airsoft. 😂
Bra placering av kniven för övrigt. Lätt för en motståndare att få tag på i ett handgemäng och i perfekt läge att bara trycka på direkt när den kommer upp...
__________________
Senast redigerad av Karnivoren 2022-06-06 kl. 19:58. Anledning: Correcting autocorrect...
Citera
2022-06-06, 19:54
  #4760
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Radion är inte kopplad till headsetet vilket då inte fyller ngn funktion

Gissningsvis behöver man en adapter för att få in den där radion i de kåporna. De adaptrarna är inte helt lätta att få tag på. Men man ser ju fräck ut...
Citera
2022-06-06, 19:57
  #4761
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag har hört en annan skröna om T34. När vagnen presenterades för Stalin, så fick han höra hur enkel den var att massproducera. Han skall då ha sagt "Kvantitet är också en kvalitet"


Nu måste jag erkänna min okunnighet!
Berätta lite mer om de där ryska stridsvagnsessen, det finns kanske någon lista?
Mig veterligt har Ryssland inte utkämpat några regelrätta pansarstrider sedan andra världskriget, så var har man fått "essen" ifrån?

Alltså kvantitet kan ju vara en kvalitet. Men om det är den enda kvaliteten så blir det väl knepigt... 🤔

Jaså? Nä men då kan jag berätta att man tog de mest politiskt acceptabla överlevarna av slaget vid Kursk och så konserverade man dem i vodka i lagerställda T-34: or. Så nu när man plockar fram dem tänkte man överraska dem med dessa fina moderna T-62: or. Enligt vad jag läst tidigare i tråden ska ju motor och växellåda kunna vara bekanta...
Citera
2022-06-06, 20:11
  #4762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Radion är inte kopplad till headsetet vilket då inte fyller ngn funktion

När jag blir gammal (ännu äldre) ska jag också klä ut mig så där och gå runt och spela vass. Fast med en äkta Ops Core hjälm!
Citera
2022-06-06, 20:42
  #4763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Radion är inte kopplad till headsetet vilket då inte fyller ngn funktion
Är du säker på det? Ingenting av det andra spelar någon roll för mig, för jag kan inte säga vare sig bä, bu eller halv sju om det. Det enda jag tittade på är det jag förstår mig på, och det var radion. Porten för headset är till höger, bakom en liten plastflärp och från den vinkel vi ser och givet den låga kvalitén på bilden så ser man inte riktigt om det sitter en headsetplugg i, eller om det är skärpet/bandet som kommer ut på andra sidan.

Jag kan inte avgöra det, och jag sitter här och nu med min Baofeng UV-5R och tittar med och utan headsetplugg.

Jag tror inte radion är kopplad till något, men jag kan inte utesluta det. Det räcker för att pluggen har en sladd som går åt något annat håll (och in under jackan) med lite annorlunda utseende för att det ska finnas något där, men det ser inte ut som mina headsetpluggar.

Btw, man får nästan alltid med hörlurar med dessa radios, så de kan knappast vara helt utan sketna mini-headset. De såg väl inte tillräckligt coola ut att ha på foto dock...

Eventuellt hänger det en "jord"-kabel från antennen nedåt (vänster sida), ett trick som ibland kan förbättra mottagningen, en s.k. jordprötsantenn som inte går till verklig jord. Å andra sidan verkar standardantennen sitta på radion. Den antennen är inte dålig, men den är verkligen inte bra heller. Det kan vara något annat också, som ett annorlunda clips eller något helt annat som inte har med radion att göra.
Citera
2022-06-06, 20:42
  #4764
Medlem
https://www.instagram.com/p/CedoVOOIUi2/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D

Det var tamejfan det finaste jag sett sen jag konfirmerades! Travesti på Karl Bertil Johnsson far.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in