Citat:
Ursprungligen postat av
vf
Radion är inte kopplad till headsetet vilket då inte fyller ngn funktion
Är du säker på det? Ingenting av det andra spelar någon roll för mig, för jag kan inte säga vare sig bä, bu eller halv sju om det. Det enda jag tittade på är det jag förstår mig på, och det var radion. Porten för headset är till höger, bakom en liten plastflärp och från den vinkel vi ser och givet den låga kvalitén på bilden så ser man inte riktigt om det sitter en headsetplugg i, eller om det är skärpet/bandet som kommer ut på andra sidan.
Jag kan inte avgöra det, och jag sitter här och nu med min Baofeng UV-5R och tittar med och utan headsetplugg.
Jag
tror inte radion är kopplad till något, men jag kan inte utesluta det. Det räcker för att pluggen har en sladd som går åt något annat håll (och in under jackan) med lite annorlunda utseende för att det ska finnas något där, men det ser inte ut som mina headsetpluggar.
Btw, man får nästan alltid med hörlurar med dessa radios, så de kan knappast vara helt utan sketna mini-headset. De såg väl inte tillräckligt coola ut att ha på foto dock...
Eventuellt hänger det en "jord"-kabel från antennen nedåt (vänster sida), ett trick som ibland kan förbättra mottagningen, en s.k. jordprötsantenn som inte går till verklig jord. Å andra sidan verkar standardantennen sitta på radion. Den antennen är inte dålig, men den är verkligen inte bra heller. Det kan vara något annat också, som ett annorlunda clips eller något helt annat som inte har med radion att göra.