Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Du har sagt att du jobbar på investmentbank. Hoppas att det är som toalettstädare och inget annat.
Reala och nominella termer appliceras mest på makroekonomi, inte mikro. Om räntan är 3% och KPI ökar 6% kostar fortfarande ditt miljonlån 30k/år i ränta. En negativ realränta gör inte att någon får betalt för att låna, oavsett hur många utropstecken man trycker in efter detta felaktiga påstående.
När räntan går upp sjunker lånefinansierade tillgångspriser. Att då sitta med hävstång på denna typ av tillgångar gör att man snabbt blir utblottad.
Då kommer nästa knallhatt som argumentera för att allt ska kollapsa ”snart”.
Ok, så det du säger är att det har varit bättre att vara likvid hyrestagare vs låntagare, för det är vad som diskuterades. Svaret på den frågan bör vara nej trots allt.
Sen.. när räntan går upp sjunker bostadspriserna säger du… inte om löner ökar..Om inflationen biter sig fast, ökar så klart lönerna i paritet. Så blir låntagare winners igen.
Men inflationen har redan rullat över i USA i maj. Tydligt så om man kollar data. Det räcker med att priserna bara står stilla härifrån så minskar inflationen per default.
Samtidigt är vi på väg in i recession nu, då centralbankerna drar i bromsen för hårt och tvingas sänka räntan igen när tillväxten backar.
Jag vill fortfarande argumentera för att realräntan är viktig även för kreti och pleti, både vad gäller boräntan som löner. Ganska okunnigt av dig att hävda det motsatta. När det är stor bidragande orsak till aktieförmögenheter såsom stigande bopriser.
För övrigt: Utblottad blir man bara om man säljer
Tvärsäkra kollaps-uttalanden som sprids i trådar som denna, varvat med helt felaktiga påståenden är det som stör mig. Visst backar väl priserna något. Men att det blir nån krasch är för mig svårt att se. Det kan lika gärna vara igång med uppgångar igen pga fortsatt negativa realräntor, övergående inflation och bostadsbrist.
Sen att ni önskar en kollaps är något helt annat, givetvis.