2022-06-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och alla de är förstagångsköpare med hög brlåningsgrad? Ja självklart enligt stjärnorna på flashback

Nä men ganska många som bytt upp sig till större
2022-06-06, 09:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om priserna dragit iväg är det snarare sannolikt att belångsgraden minskat. Eller i din värld kanske en majoritet har bytt bostad det senaste året. Vi som lever i verkligheten fattar att så inte är fallet
Priserna sätts på marginalen än en gång, så de som måste sälja kommer att bestämma prisnivån oavsett. Det finns gott om högbelånade som kommit in de senaste åren och måste några av dessa sälja då blir det jobbigt.
Äldre och dödsbon, skilsmässor och ihopflytt till gemensam bostad kommer att föda marknaden med stadigt nya objekt som sjunker i pris med stigande lånekostnader. Det nya sjunkande priser kommuniceras ut och blir det nya golvet vare sig du vill eller inte.
2022-06-06, 10:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Nä men ganska många som bytt upp sig till större

Och alla de har knappast lagt sig på 85%. Resterande majoritet som INTE bytt bostad får givetvis kraftigt sänkt bolånegrad när marknaden rusar
2022-06-06, 10:19
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du har sagt att du jobbar på investmentbank. Hoppas att det är som toalettstädare och inget annat.

Reala och nominella termer appliceras mest på makroekonomi, inte mikro. Om räntan är 3% och KPI ökar 6% kostar fortfarande ditt miljonlån 30k/år i ränta. En negativ realränta gör inte att någon får betalt för att låna, oavsett hur många utropstecken man trycker in efter detta felaktiga påstående.

När räntan går upp sjunker lånefinansierade tillgångspriser. Att då sitta med hävstång på denna typ av tillgångar gör att man snabbt blir utblottad.

Då kommer nästa knallhatt som argumentera för att allt ska kollapsa ”snart”.

Ok, så det du säger är att det har varit bättre att vara likvid hyrestagare vs låntagare, för det är vad som diskuterades. Svaret på den frågan bör vara nej trots allt.

Sen.. när räntan går upp sjunker bostadspriserna säger du… inte om löner ökar..Om inflationen biter sig fast, ökar så klart lönerna i paritet. Så blir låntagare winners igen.

Men inflationen har redan rullat över i USA i maj. Tydligt så om man kollar data. Det räcker med att priserna bara står stilla härifrån så minskar inflationen per default.
Samtidigt är vi på väg in i recession nu, då centralbankerna drar i bromsen för hårt och tvingas sänka räntan igen när tillväxten backar.

Jag vill fortfarande argumentera för att realräntan är viktig även för kreti och pleti, både vad gäller boräntan som löner. Ganska okunnigt av dig att hävda det motsatta. När det är stor bidragande orsak till aktieförmögenheter såsom stigande bopriser.

För övrigt: Utblottad blir man bara om man säljer

Tvärsäkra kollaps-uttalanden som sprids i trådar som denna, varvat med helt felaktiga påståenden är det som stör mig. Visst backar väl priserna något. Men att det blir nån krasch är för mig svårt att se. Det kan lika gärna vara igång med uppgångar igen pga fortsatt negativa realräntor, övergående inflation och bostadsbrist.

Sen att ni önskar en kollaps är något helt annat, givetvis.
2022-06-06, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Priserna sätts på marginalen än en gång, så de som måste sälja kommer att bestämma prisnivån oavsett. Det finns gott om högbelånade som kommit in de senaste åren och måste några av dessa sälja då blir det jobbigt.
Äldre och dödsbon, skilsmässor och ihopflytt till gemensam bostad kommer att föda marknaden med stadigt nya objekt som sjunker i pris med stigande lånekostnader. Det nya sjunkande priser kommuniceras ut och blir det nya golvet vare sig du vill eller inte.

Att priserna under några år sannolikt kommer ligga under vinterns topp är ju helt sannolikt. Men det finns inte EN ENDA länk till NÅGON trovärdig källa som är i närheten av att estimera 50% prisfall eller mer som en stor del av stjärnorna i denna tråd förespråkar.

Samma stjärnor har pratat om att det ska krascha i snart ett årtionde. Innan covid var alla som inte trodde på en total kollaps idioter. Argumentationen är precis densamma då som nu.

Det fascinerande är att dessa individer nu sitter och triumferar över att "de hade rätt".

Säger man att det ska regna imorgon varje dag får man till slut rätt. Men man har fan inget att triumfera med för det
2022-06-06, 10:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann

Ok, så det du säger är att det har varit bättre att vara likvid hyrestagare vs låntagare, för det är vad som diskuterades. Svaret på den frågan bör vara nej trots allt.

Sen.. när räntan går upp sjunker bostadspriserna säger du… inte om löner ökar..Om inflationen biter sig fast, ökar så klart lönerna i paritet. Så blir låntagare winners igen.

Men inflationen har redan rullat över i USA i maj. Tydligt så om man kollar data. Det räcker med att priserna bara står stilla härifrån så minskar inflationen per default.
Samtidigt är vi på väg in i recession nu, då centralbankerna drar i bromsen för hårt och tvingas sänka räntan igen när tillväxten backar.

Jag vill fortfarande argumentera för att realräntan är viktig även för kreti och pleti, både vad gäller boräntan som löner. Ganska okunnigt av dig att hävda det motsatta. När det är stor bidragande orsak till aktieförmögenheter såsom stigande bopriser.

Tvärsäkra kollaps-uttalanden som sprids i trådar som denna, varvat med helt felaktiga påståenden är det som stör mig. Visst backar väl priserna något. Men att det blir nån krasch är för mig svårt att se. Det kan lika gärna vara igång med uppgångar igen pga fortsatt negativa realräntor, övergående inflation och bostadsbrist.

Du får komma ihåg att stjärnorna i den här tråden har skrikit om kollaps sedan den startade. De vill inget hellre.
2022-06-06, 10:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Svårt med läsförståelsen? Var hävdar jag att något ska kollapsa?

Du har helt fel angående att negativ realränta innebär att man "får betalt för att låna". Det är bättre att du erkänner att du har fel istället för att klamra dig fast vid ett sådant infantilt påstående.

Börjar lönerna jaga prisökningarna så blir de (KPI-ökningarna) dessutom allt annat än övergående, och högre lön innebär som jag sagt tidigare just bara högre lön. Har du inga lån att betala höga räntor på är det ännu bättre att få kraftigt höjd lön i en situation med höga prisökningar, höga räntor och höga löneökningar.

Tillgångar kan möjligtvis skydda mot en generell inflation, men i kombination med ett betydligt högre ränteläge skulle det påbörjas efter en kraftig korrigering av prisnivån. Vid 10% ränta skulle ingen belåna sig för att köpa en trea i Vasastan för 10 miljoner, även om lönen även den ökade 10%.
2022-06-06, 12:39
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omni.se/flygplatskaos-ger-hopp-om-att-recession-kan-undvikas/a/47a88R
Flera datapunkter visar att européers uppdämda efterfrågan på restaurangbesök, nöjen och resor är tillräckligt stark för att väga upp för nedgången inom industrin. Trots att inflationen i eurozonen nådde 8,1 procent förra månaden hålls konsumtionen uppe.

Detta kan då innebära att företagens aggregerade lönsamhet inte blir så usel.
Då sägs inte så många upp och börskurserna faller inte lika mycket.

Enligt nyhetsbyrån beror det delvis på att arbetslösheten är rekordlåg samtidigt som europeiska hushåll sitter på 700 miljarder euro i besparingar efter hemmasittandet under pandemin.

Morgan Stanley-ekonomen Jens Eisenschmidt säger att sparpengarna tillsammans med återöppningen och den starka arbetsmarknaden är ”de tre faktorer som hindrar oss från att glida in i en recession”.

Mycket besparingar och ett uppdämt behov av konsumtion när restriktionerna släpper kan då motverka såväl större nedgång i BNP och större nedgång på börsen. Båda dessa leder då till att prisfall inte blir nämnvärt stort.

Folk som använder sitt sparkapital på börsen vid bostadsköp har då mer till kontantinsats än vid en större nedgång på börsen.
2022-06-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Men jag förstår inte riktigt vad du egentligen är ute efter? Hävdar du att det är bättre att hyra än att äga en bostad vid hög inflation?

Beror på vilken inflation du syftar på:

Låg KPI -> Låg ränta -> Bostadspriser upp
Hög KPI -> Hög ränta -> Bostadspriser ned

Skulle påstå att KPI och tillgångsinflation rör sig i motsats till varandra, inte följer.
2022-06-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Beror på vilken inflation du syftar på:

Låg KPI -> Låg ränta -> Bostadspriser upp
Hög KPI -> Hög ränta -> Bostadspriser ned

Skulle påstå att KPI och tillgångsinflation rör sig i motsats till varandra, inte följer.
Korrelationen mellan KPIF (12M-förändring) och HOXSWE (12M-förändring) är -0,14 sedan 2005 (eftersom HOXSWE inte finns längre bak). Visserligen negativ, men inte så övertygande...
2022-06-06, 16:03
Medlem
Teus avatar
Citat:

Jag ska citera mig själv här

Citat:
Det stora problemet är att människor lever i nuet och glömmer väldigt snabbt om en händelse inte medförde ett trauma. Många i tråden som lever kvar i fantasin om att bostadsmarknaden mår bra och att höjda räntor inte är något större problem klarar inte av att se helhetsbilden och förstå att dom höjda räntorna endast är ett utav flera problem. Dom ökade bolåneräntorna kommer i samband med rekordhöga elpriser, rekordhöga bensinpriser, rekordhöga matpriser und so weiter. Eftersom lönerna inte hänger med i prisutvecklingen som sker just nu finns det ingen räddning i sikte för Bosse som får en elräkning i sitt hus som har energiklass G på 12 lax utöver alla sina andra kostnader som även dom skjutit i taket.

Som ett tankeexperiment om vi skulle gissa på hur många av villorna idag når upp till energiklass D vilket är mitten av skalan hur många tror ni vi kommer upp i? I bästa fall pratar vi om 30-35% men jag skulle nog tro att det är betydligt värre än så. Många hus i Sverige börjar närma sig sin 100-års födelsedag och är inte byggda med modern byggnadsteknisk standard. Uppvärmningssystemen ser nog bättre ut i Sverige än övriga Europa med en hel del berg-, jord- och sjövärmepumpar lite här och var men det är fortfarande en omfattande del hus som eldar med direktel. Blir det en kall vinter i kombination med allt annat som sker just nu så är jag helt övertygad om att många kommer försöka sälja och då kommer ingen vilja pröjsa 7 mille för bosses trähus "med karaktär" som ligger en timmes bilfärd utanför Stockholm.

Räntehöjningarna är bara en utav många faktorer som spelar på Svensson's ekonomi nu. En bostadskrasch sker inte enbart på grund av räntorna höjs utan det är ett aggregat av flera faktorer. Att tro att löner skulle kunna hålla kapp med en kraftig inflation är kort sagt ren fantasi. Det har aldrig skett tidigare och det kommer inte ske nu heller. Vid kraftig inflation finns det alltid ett långt eftersläp på lönerna. Ytterligare så ska det sägas tydligt att människor som säljer när marknaden är skakig är antingen människor som drabbas av panik eller människor som inte har något annat val.

Ett hus är pengar på banken. Det är en utgift varje månad även för människor som är helt befriade från lån. Du har en driftkostnad som ska betalas, underhåll som ska göras m.m. I en period där i princip allt blivit dyrare och dina pengar mindre värda så kan detta innebära att många tippar över kanten och finner sig i en situation där dom inte längre har råd att betala för sitt uppehälle. Även om räntehöjningarna tvingade en del att sälja är jag helt övertygad om att en kall och lång vinter kommer innebära betydligt större problem för i huvudsak villa-ägare runt omkring i landet. Du kan ju gå in och titta på elprognoserna för Q4 i år och säga mig hur mysigt det blir att betala den räkningen för folk vars energiförbrukning för samma period ligger på 10,000 kWh.
2022-06-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Korrelationen mellan KPIF (12M-förändring) och HOXSWE (12M-förändring) är -0,14 sedan 2005 (eftersom HOXSWE inte finns längre bak). Visserligen negativ, men inte så övertygande...

Man kan ju också konstatera att förra gången vi gick från krisräntor (ca 1,5% 3M bolån januari 2009) till mer normala räntor (ca 4,4% 3m bolån januari 2012) så varierade priserna inte mer än ca 5% från utgångspriset under någon mätpunkt i perioden och slutade på samma nivå som den började. Nominellt plus/minus 0 (reellt en nedgång, men då var det var också en global finanskrans i den perioden...).

Mellan 2005 och 2008 steg också räntan från ca 2,4% i mitten av 2005 till ca 6,3% hösten 2008. Ändå steg priserna (HOXSWE) under samma period med 18%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in