Citat:
Ursprungligen postat av
Karnivoren
Låg inte på artilleriet själv. Men jag fick nöjet att se 2 b-kan langa iväg ett par rediga salvor på en KB/PB-samövbing på Lombens skjutfält. Även omladdning ingick i förevisningen. Nu får ni ta detta med en nypa salt. För det är ur minnet från en övning för mer än 2 decennier sedan. Som jag minns det hade b-kan ett magasin för 14 skott. Det laddades om med en dumper. Ammunitionen var en sorts extremt överdimensionerade "enhetspatroner". Jag undrar om sådana ens tillverkas längre? Vill man ha möjlighet att byta nåt annat än tändrör så är ju konstruktionen knepig. Då måste man ju ha färdigladdade patroner av olika sorter. Är nog svårt att få till samtidigt nedslag från den pjäsen också, även om jag minns eldhastighet en som ganska hyfsad.
I dagens läge är det bättre med typ K9.
"Eldhastigheten var imponerande – alla 14 skott från magasinets två lager om sju skott vardera kunde avfyras på 45 sekunder. Räckvidden var drygt 25 km, vilket innebar att då den första salvan slog ner på maximalt skjutavstånd så var övriga tretton fortfarande i luften. Omladdning tog två minuter att genomföra – påfyllning av magasinet skedde med hjälp av en lastbil eller en dumper. Skotten kunde väga upp till 47 kg och det fanns tre olika laddningar att välja på beroende på skjutavstånd (något som måste göras före påfyllning av magasin). Eldröret var anpassat för skjutning av taktiska kärnvapen, men detta blev aldrig testat."