2022-06-06, 15:46
Medlem
bithaxs avatar
Är de skrotade?

Jag noterade att norge har skickat amerikanska 155 mm M109 howiterzs till Ukraina.
M109/AG3N är tillverkade på 70 talet och uppgraderade på 80 talet.

Vi hade ju kunnat skicka alla våra Bkans egentligen, om de finns kvar.
Tar de samma ammunition som de amerikanska?
Citera
2022-06-06, 16:13
Medlem
BadPostures avatar
Ja, vart tog de vägen. Sista skotten sköts under viss ceremoni i Boden 2003 (eller var det -04). Borde väl fortfarande vara en kompetent pjäs. Samma kaliber (15,5) som alla andra moderna natopjäser.

Fast det är väl inte pjäsen i sig som gör artilleriet effektivt, utan allt annat runt omkring (träng, e-ledning, och som alla pratar om nu: specialammo, typ bonus/excalibur.).
Citera
2022-06-06, 16:19
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är de skrotade?

Jag noterade att norge har skickat amerikanska 155 mm M109 howiterzs till Ukraina.
M109/AG3N är tillverkade på 70 talet och uppgraderade på 80 talet.

Vi hade ju kunnat skicka alla våra Bkans egentligen, om de finns kvar.
Tar de samma ammunition som de amerikanska?
Minns jag inte helt fel så skrotades bandkanonen ut i den allmänna omställningen av försvaret.

En kanon använder en betydligt kraftigare drivladdning än en haubits.
Citera
2022-06-06, 16:22
Medlem
BadPostures avatar
Måste kännas skönt att sitta inpansrad vid eventuell artilleriduell, nu när moteld kan komma så snabbt med modern teknik (och ryssen bara verkar ha spränggranater utan zonrör till förfogande..)
Senast redigerad av BadPosture 2022-06-06 kl. 16:26.
Citera
2022-06-06, 16:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Fanns bara 26 stycken och de hade visst bara bevarat några enstaka i bra skick till 2003.

"Bilden nedan är från det tidigare Pansarmuseet i Axvall - idag kan bevarade exemplar av Bkan 1 ses bl a på det nya Försvarsfordonsmuseet Arsenalen i Strängnäs."

Så det är nog bara de 4 som var i bra skick kvar som då stått på museum i 18 år.
Citera
2022-06-06, 16:35
Medlem
BadPostures avatar
Reparation/underhåll var väl inte ekonomiskt efter att brorsan strv 103 togs ur organisationen..
Citera
2022-06-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Reparation/underhåll var väl inte ekonomiskt efter att brorsan strv 103 togs ur organisationen..
Var väl mest ammunitionen det var snack om när det begav sig. Sen ska, enligt legenden, gemensamma reservdelar skrotats "av misstag" när 103 utgick och då blev Bkan 1 plötsligt dyr i drift.
Citera
2022-06-06, 16:51
Medlem
Tror en finns i artillerimuseet i Kristianstad.
Citera
2022-06-06, 16:58
Medlem
Möjligen samma diameter på projektilen, men vi talar här om en helt annan typ av ammunition. I Bandkanon används enhetspatroner - med M109 och nyare system används separat projektil och karduser.
Citera
2022-06-06, 17:00
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Möjligen samma diameter på projektilen, men vi talar här om en helt annan typ av ammunition. I Bandkanon används enhetspatroner - med M109 och nyare system används separat projektil och karduser.

Ok. Då får vi skicka archer i stället.
Citera
2022-06-06, 17:06
Medlem
Karnivorens avatar
Låg inte på artilleriet själv. Men jag fick nöjet att se 2 b-kan langa iväg ett par rediga salvor på en KB/PB-samövbing på Lombens skjutfält. Även omladdning ingick i förevisningen. Nu får ni ta detta med en nypa salt. För det är ur minnet från en övning för mer än 2 decennier sedan. Som jag minns det hade b-kan ett magasin för 14 skott. Det laddades om med en dumper. Ammunitionen var en sorts extremt överdimensionerade "enhetspatroner". Jag undrar om sådana ens tillverkas längre? Vill man ha möjlighet att byta nåt annat än tändrör så är ju konstruktionen knepig. Då måste man ju ha färdigladdade patroner av olika sorter. Är nog svårt att få till samtidigt nedslag från den pjäsen också, även om jag minns eldhastighet en som ganska hyfsad.
Citera
2022-06-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Låg inte på artilleriet själv. Men jag fick nöjet att se 2 b-kan langa iväg ett par rediga salvor på en KB/PB-samövbing på Lombens skjutfält. Även omladdning ingick i förevisningen. Nu får ni ta detta med en nypa salt. För det är ur minnet från en övning för mer än 2 decennier sedan. Som jag minns det hade b-kan ett magasin för 14 skott. Det laddades om med en dumper. Ammunitionen var en sorts extremt överdimensionerade "enhetspatroner". Jag undrar om sådana ens tillverkas längre? Vill man ha möjlighet att byta nåt annat än tändrör så är ju konstruktionen knepig. Då måste man ju ha färdigladdade patroner av olika sorter. Är nog svårt att få till samtidigt nedslag från den pjäsen också, även om jag minns eldhastighet en som ganska hyfsad.

I dagens läge är det bättre med typ K9.

"Eldhastigheten var imponerande – alla 14 skott från magasinets två lager om sju skott vardera kunde avfyras på 45 sekunder. Räckvidden var drygt 25 km, vilket innebar att då den första salvan slog ner på maximalt skjutavstånd så var övriga tretton fortfarande i luften. Omladdning tog två minuter att genomföra – påfyllning av magasinet skedde med hjälp av en lastbil eller en dumper. Skotten kunde väga upp till 47 kg och det fanns tre olika laddningar att välja på beroende på skjutavstånd (något som måste göras före påfyllning av magasin). Eldröret var anpassat för skjutning av taktiska kärnvapen, men detta blev aldrig testat."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in