Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Det skulle av många, i synnerhet pk-tomtar, tolkas som ett aktivt avståndstagande från transmänniskor.
Den och det är dessutom ord som traditionellt har använts i nedvärderande syfte. De har använts för att avpersonifiera folk. Men egentligen bryr jag mig inte om folk använder den eller hen, men personligen föredrar jag ett könlöst pronomen som ändå särskiljer personer från ting.
Återigen håller jag inte med. Det beror bara på hur man använder orden. "Vem är det?", är mer neutralt än "Vem är hen?", vilket är värdeladdat. Däremot är förstås "Vad är det?", om en människa, inte snällt. Så även om man kan använda orden på människor och saker, handlar det förstås om hur man använder orden.
Jag anser att man kan använda ordet "hen", på ting också, då de flesta saker saknar kön i svenskan. Så skillnaden är hårfin. Kanske blir ordet ett nytt "det" i framtiden. Själv anser jag att "hen", har samma betydelse som när man säger att någon är ett "det".
Jag avundas dig inte, Det måste var jobbigt att försöka göra alla tillagts i allt. För mig känns det som en tvångssituation, där man måste vakta sin tunga jämt. Men lycka till, här kommer du förstås att få mothugg, av alla som känner sig nedvärderade, av att bli sedda som könlösa ting.
.
Edit: Kanske även negrer.