2022-06-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Källor är lämpligt.
Förardörren är intakt & rak i plåten, bakdörrarna ser okej ut med, fronten med ... hur gick denna krock med stolpe till?

Misstror dig dock inte att det körts för fort & att de voltat. Väldigt lätt hänt om man inte är van förare.
Är det så? Jämförde & du har nog rätt ja.
Den är ordentligt intryckt till höger om mitten fram. Huven slår upp och ser bara lite veckad ut medan det kan vara intryckt till torpedväggen under den. Som min. Har bildbevis på hur min 940 såg ut efter kollision med hörnet på ett hus i 70-90 km/h. Men den här ser inte värre ut än jag skulle gissa att bälte hade gjort skillnad.
Citera
2022-06-06, 11:06
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Äe det så.. så grabbarna är båda 18 år och inte lyckats ta B-kort, så då kör de A-traktorn som bil istället.
Ja och inte klarar dom ens det.
Citera
2022-06-06, 11:06
Medlem
villass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Äe det så.. så grabbarna är båda 18 år och inte lyckats ta B-kort, så då kör de A-traktorn som bil istället.
Mmh just fan, den detaljen glömde jag.
Citera
2022-06-06, 11:08
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Folk verkar förvånade att epa och a traktorer är manipulerade? så har det alltid varit och likförbannat folk som låter ungjävlarna åka med fordonen.... Darwin award och jag garvar åt varenda jävel som förolyckas,så länge det drabbar dom själva.

Bara bra att dom aldrig kommer att sprida sina gener vidare
De skapade blixtsnabbt en regel om h-reg bara för att livsfarliga plåtlådor till moppe-bilar skulle kunna registreras in & staten tjäna pengar på försäljning av kinesiskt skräp. Tyvärr blev konsekvensen att svensk bilburen ungdom inte kan mecka, samt att elektrisk manipulation kan äga rum.
Citera
2022-06-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Det förstår jag men hur i hela friden kan det gå så fort att de måste klippas ur? Låter som 100km/h

Hastigheten har ingenting att göra med att man beslutar klippa upp bilen. Det har däremot de drabbades befarade skador.
Citera
2022-06-06, 11:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
En bilolycka med en demolerad Epa som bara ska gå i 30.

Hade någon kört in i den så hade det nog nämnts att flera bilar va krockade.

Man har helt enkelt kört åt helvete för fort för vad man dels klarar av samt vad man får köra med en EPA och sen krockat med en stolpe.

Och som en som jobbar i branchen är det väldigt ovanligt att bilarna blir så pass krockade att det inte går att öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Precis så.

Har varit med om två bilolyckor själv båda var volter som började av att bilen tappade greppet och plötsligt grep igen, med följande rullning. Sista hastigheten jag såg på mätaren var 140 i den jag körde själv, och andra var garanterat 100+ då det var på motorväg.
Båda gick att öppna alla dörrar på.

Lyckligtvis är jag själv utan skråmor, men morsan är 95% förlamad.

Precis så, det kan i och för sig gå illa i låga hastigheter men att det blir så här illa är mycket osannolikt. Jag har inte sett vraket, men om det är så illa tilltygat som beskrivs så har det garanterat gått fortare än 30, mycket mycket fortare. Nu var det ju dessutom en Volvo 940 eller liknande och det är ju en bil som var sedd som mycket säker på sin tid plus att den är testad för betydligt högre hastigheter än 30. Så att dörrarna skulle bli så illa tilltygade att de inte går att öppna i 30 köper jag inte. Att den då blivit så illa tilltygad är bara ett mycket kraftfullt bevis på att den gått mycket fortare än de 30 en traktor får gå i. Jag verkligen hoppas att det blir kännbart straff för föraren.
Citera
Jultrollets avatar

Moderatormeddelande

Postat av Jultrollet 2022-06-06, 13:22
Medlem
Här håller vi oss till den aktuella olyckan. Vill man diskutera förbud mot A-traktorer finns det en tråd för det i lämpligare forum här:
(FB) A-traktorer - bort från vägarna! (samlingstråd)

/Moderator
Senast redigerad av Jultrollet 2022-06-06 kl. 17:55.
2022-06-06, 13:48
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Är det så? Jämförde & du har nog rätt ja.
Ja, 100%. Dessa gamla Volvos känner jag till ganska hyggligt.

Personerna hade för övrigt klarat sig bättre i en S70 för konstruktionen är i grunden decennier modernare än 940ins dito trots att de båda modellerna tillverkades samtidigt under en tid som årsmodell 97 och 98.
Citera
2022-06-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Hastigheten har ingenting att göra med att man beslutar klippa upp bilen. Det har däremot de drabbades befarade skador.

Ju fortare de kör desto större sannolikhet att de måste klippas ut.

Säkert är det en ospärrad bil med upplåsningsknapp.

Blev omkörd när jag körde i 70 av en epatraktor. Det är nog vanligare än man tror med "trimning".
Citera
2022-06-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo men återigen - diskrepansens mellan laglig hastighet och utgången...
Jag har voltat i 70 knyck (bilen snurrade två hela varv - studsade på taket) och det gick utmärkt att få upp en dörr och hoppa ut.
man gör inte säkert uttaga när det gått i 30 km/h - för det behövs inte (om det nu inte varit så att det kom en 60 tons lastbil i 80 blås och brände in arslet på dem - men det gjord det inte...)
Man brukar göra det när det betydligt fortare.

Att en person förs iväg med ambulanshelikopter tyder på allvarliga skador..så JO, "säkert uttag" har tillämpats.
Citera
2022-06-06, 14:31
Medlem
Citat:
De skapade blixtsnabbt en regel om h-reg bara för att livsfarliga plåtlådor till moppe-bilar skulle kunna registreras in & staten tjäna pengar på försäljning av kinesiskt skräp. Tyvärr blev konsekvensen att svensk bilburen ungdom inte kan mecka, samt att elektrisk manipulation kan äga rum.
Det där är skitsnack. Moped och traktor är två helt olika fordonstyper som inte påverkar varandra på något sätt.

Reglerna ändrades för att en miljöpartist tyckte att A-traktorerna var miljövidriga när de framfördes på tvåans växel på 4000 varv. Resultatet blev att antalet A-traktorer hundradubblades.
Citera
2022-06-06, 14:34
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det där är skitsnack. Moped och traktor är två helt olika fordonstyper som inte påverkar varandra på något sätt.

Reglerna ändrades för att en miljöpartist tyckte att A-traktorerna var miljövidriga när de framfördes på tvåans växel på 4000 varv. Resultatet blev att antalet A-traktorer hundradubblades.
Kom exakt samtidigt som s.k. moppebilar, förklara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in