2022-06-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er nesten utrivelig billig, ja. OHG bodde et halvt år i Beijing, så sjansen er vel
tilstede for at passet hans ble kopiert i den perioden. Har ikke vært i Kina selv, men
deet er vel kanskje et sted man blir bedt om legitimasjon i forskjellige situasjoner?

Men igjen, tenker politiet har bedtOHG gjøre greie for alle reiser han foretok mellom 2013 og 2018.

Intressant, har lite erfarenheter från ett Tyskt tech företag i Beijing och Shanghai. I Kina visar man legitimation på olika ställe. Ex företag i Wangjing distriktet i Beijing, hos frontkeepers i lägenhetshotell (även där föranmäla besökare/boende med kopia på legitimation) mm.

Väldigt internationella communities där dessa tjänster ofta tillhandahålls av vaktbolag.
Citera
2022-06-06, 11:44
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Hvordan tolker dere dette? Bump.

Jeg får det ikke til å gå opp. 5 personer!?

5 personer er en sterk underdrivelse. Folk med kriminell bakgrunn/kriminelle miljøer har vært de største pådriverene for å bruke kryptovaluta. Å komme med en en slik påstand vitner bare om at man har svært dårlig innsikt i /oversikt over de ulike miljøene og deres kompetanse.
Citera
2022-06-06, 12:04
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Tror man generelt at VG/E24 undervurderer hvor god kryptokompetanse folk med kriminell kapasitet/gjennomføringsevne har.

TV2 skrev i fjor om at det var 10 til 15 personer som hadde både gjennomføringsEVNE og teknisk kompetanse. De tallene er basert på et ekte case. Noen Lørenskogsaken ikke er. AEH er trolig ikke utsatt for noen reell kidnapping og hele kryptorigget et bare en tullete villedning.

Man må også huske på å skille mellom EVNE og VILJE. Selv om man har gjennomføringsEVNE, så er det ingen seriøse kryptofolk som har gjennomføringsVILJE til å blande seg borti et slikt opplegg.

Jeg tenker man i denne saken har hatt så sterk vilje til å gjennomføre, at man har
brukt nødvendig tid på å skaffe seg evne - når vi snakker om kryptorigget. Kunnskapen og kompetansen
om hvordan "skjule sine spor" er jo tilgjengelig for dem som måtte ha et ønske om å benytte
seg av den.

Jeg ser etterlysningen av enkeltpersoner med kombinasjon av evne og vilje til både å drepe
folk og samtidig lage avanserte kryptorigg, som et slags blindspor. Ihvertfall hvis man snakker
om "etablerte yrkeskriminelle". Denne saken er en "one-off", etter mitt syn. Det er ikke en "modus"-sak.
Jeg tror norske milliardærfruer kan sove relativt trygt.

Citat:
Når det kommer til Encro-saken, så er dette et at spørsmålene GH ikke har villet svare på når det kommer til folk som har vært i avhør. Ser man på kontaktnettverkene til disse personene så ville det f.eks. være mye overskuddmateriale fra blant annet Encro-saken som kan gi politiet informasjon de kan ha brukt i Lørenskogsaken. GH uttalte i en epost til TB at det ikke var gjort etterforskningsskritt for hans del som det var nødvendig å gi varsel om.

Kjøp og salg med BTC skjer hver eneste dag. Det overføres millioner i BTC hver dag mellom kriminelle i lille Norge. Likevel, så roter politiet i blinde. Det eneste de klarer å ta er reinspikka amatører. Et godt eksempel på dette er denne saken. Nav/Korona-svindelen. Der har de klart å identifisere en blåøyd mottaker av en mindre beløp (ca 300k), mens de ikke har klart å finne ut av hvem som solgte 18,44BTC sommeren 2020. https://e24.no/naeringsliv/i/MLjnq5/en-paagrepet-og-siktet-for-heleri-av-bitcoin-etter-coronabedrageri

Jeg tenker mest at data fra Encro-saken kunne ledet politiet til personer som opererer i
markedet for stjålne identiteter, da spesifikt denne CardPass, for kanskje å kunne spore
seg videre til kjøperen av OHG-passet.

Når det gjelder politiets evner og muligheter til å ta folk som driver med snusk i kryptoverden, så
er vel kanskje de som gjør det skarpest i så måte, folk som - i likhet med GM i denne saken - satser
hardt på god opsec. De som blir tatt, er som du sier, amatører. Jeg innrømmer at jeg lo litt da jeg
leste om mannen i 20-åra som "tidligere var domfelt for bl.a. et baguett-tyveri".
GM i denne saken er neppe med i den norske baguettmafiaen.
Citera
2022-06-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
,

7 | Vault-Market Invitation Codes | zZz | 0.0009 |$ 0.39 |
8 | Vault-Market Invitation Codes | zZz | 0.0009 |$ 0.39 |
86 | Premium Wordlist (less than 1/2 of orig... | zZz | 0.0046 |$ 1.99 |
139| French Documents: IDs, Passports, Licen... | zZz | 0.0069 |$ 2.99 |
226| U.S. Passport & CC Templates | zZz | 0.0081 |$ 3.49 |

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_SqQETu6oaAJ:https://wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww.bitnik.org/r/&hl=en&gl=dk&strip=1&vwsrc=0
Senast redigerad av Formann 2022-06-06 kl. 12:12.
Citera
2022-06-06, 12:33
Medlem
Citat:
5 personer er en sterk underdrivelse. Folk med kriminell bakgrunn/kriminelle miljøer har vært de største pådriverene for å bruke kryptovaluta. Å komme med en en slik påstand vitner bare om at man har svært dårlig innsikt i /oversikt over de ulike miljøene og deres kompetanse.

Enig. Men vi skal huske på at dette var E24 journalistens påstand, ikke politiets.

Forøvrig er jeg eni med deg ang gjenomføringsevne å gjennomføringsvilje. Sistnevnet er noe helt annet. En kan tenke på ting, å se for for seg... Men når det kommer til å utføre handlingen så faller de fleste av. Selv når det kommer til "the point of no return", så er det mange som sier..faan, hvorfor trakk jeg meg ikke.

I lørenskogsaken har GM / GMene både gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje. Men sist, men ikke minst, GM har også en kriminell hjerne, å det er kanskje her vedkomende kan lukes ut.
Citera
2022-06-06, 12:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Enig. Men vi skal huske på at dette var E24 journalistens påstand, ikke politiets.

Forøvrig er jeg eni med deg ang gjenomføringsevne å gjennomføringsvilje. Sistnevnet er noe helt annet. En kan tenke på ting, å se for for seg... Men når det kommer til å utføre handlingen så faller de fleste av. Selv når det kommer til "the point of no return", så er det mange som sier..faan, hvorfor trakk jeg meg ikke.

Man skal ha en rimelig spesiell forutsetning for å planmessig og overlagt utføre grove
voldshandlinger mot uskyldige mennesker. Dette handler ikke bare om mangel på empati, men
om en egen evne til å depersonalisere offeret. Leiemordere vil f.eks. som regel unngå å få
øyekontakt med offeret, for å unngå følelsesmessig påvirkning.

Citat:
I lørenskogsaken har GM / GMene både gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje. Men sist, men ikke minst, GM har også en kriminell hjerne, å det er kanskje her vedkomende kan lukes ut.

Jeg tror ikke GM i denne saken er moduskandidat. Ihvertfall ikke med tanke på kryptorigg osv.
Som jeg skrev over, dette er en engangsforeteelse. All planlegging, alle ressurser og all tidsbruk er
konsentrert til én operasjon.
Citera
2022-06-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Man skal ha en rimelig spesiell forutsetning for å planmessig og overlagt utføre grove
voldshandlinger mot uskyldige mennesker. Dette handler ikke bare om mangel på empati, men
om en egen evne til å depersonalisere offeret. Leiemordere vil f.eks. som regel unngå å få
øyekontakt med offeret, for å unngå følelsesmessig påvirkning.

Jeg tror ikke GM i denne saken er moduskandidat. Ihvertfall ikke med tanke på kryptorigg osv.
Som jeg skrev over, dette er en engangsforeteelse. All planlegging, alle ressurser og all tidsbruk er
konsentrert til én operasjon
.
Hvis GM på egen hånd har lest seg opp og skaffet seg kunnskap og alt han trengte for å utføre kryptodelen og kommunkasjonsdelen m.m. av denne forbrytelsen på en "sikker måte" som ikke kunne spores til han: Ca hvor mange timer kan han ha trengt å bruke for å lære seg alt dette?
Jeg lurer i så fall på om han brukte opplæringsmateriell fra nettet eller i papirutgave.

Og er GM trolig en person som hadde mye tid til overs til å bruke til å skaffe seg det han trengte av kompetanse m.m.?

Kanskje GM ikke har nedskrevet et eneste passord eller krypteringsnøkkel, og at dette ikke er nedskrevet nettopp for å "ta ned risiko"? Det finnes jo metoder man kan lære som man kan bruke for å greie å huske kompliserte og lange passord o.l.
Senast redigerad av z-z-z 2022-06-06 kl. 13:49.
Citera
2022-06-06, 13:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvis GM på egen hånd har lest seg opp og skaffet seg kunnskap og alt han trengte for å utføre kryptodelen og kommunkasjonsdelen m.m. av denne forbrytelsen på en "sikker måte" som ikke kunne spores til han: Ca hvor mange timer kan han ha trengt å bruke for å lære seg alt dette?

Og er GM trolig en person som hadde mye tid til overs til å bruke til å skaffe seg det han trengte av kompetanse m.m.?

Kanskje GM ikke har nedskrevet et eneste passord eller krypteringsnøkkel, og at dette ikke er nedskrevet nettopp for å "ta ned risiko"? Det finnes jo metoder man kan lære som man kan bruke for å greie å huske kompliserte og lange passord o.l.

Vel, det er jo ikke så vanskelig å skjønne at tidsbruken i forhold til kryptorigget ikke
nødvendigvis baserer seg på tiden det tar å innhente kompetanse. Det handler om
det overordnede målet, som er god operasjonssikkerhet. Kunnskapen fins lett tilgjengelig
og kan tilegnes på et blunk. Kompetansen i denne saken ligger i planmessigheten mer
enn det rent tekniske. Dette er utført av en som på forhånd har målt opp distansen han skal gå.
En som har økonomisk teft, kan en si.
Citera
2022-06-06, 14:05
Medlem
Monsens avatar
[/html]
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er det sikkert for de som har kompetanse, tid og interesse for det. For min del så var det mest ment som en spøk.

For den datakyndige, kanskje noen kan utforske videre hvordan vi kan presentere slike ting i tabeller? Jeg fikk det ikke helt til ....

HTML-kod:
CardPass	SIM CARD ANONYMOUS RELOADABLE WITH BALA...	0.0116	$ 5.0
CardPass	Passport scan of real person High Quali...	0.0186	$ 8.0
CardPass	Swedish custom utility bill electricity...	0.0233	$ 10.0
CardPass	Slovenian custom utility bill RTV	0.0349	$ 15.0
CardPass	POLISH CUSTOM BANK STATEMENT BZ WBK MBA...	0.0349	$ 15.0
CardPass	Slovenian utility bill RTV TEMPLATE	0.1163	$ 50.0
CardPass	10 passport scans of real people UK Hig...	0.1396	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people Nether...	0.1396	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people France...	0.1396	$ 60.0
CardPass	Passport scan of real person High Quali...	0.0189	$ 8.0
CardPass	Slovenian custom utility bill RTV	0.0355	$ 15.0
CardPass	Slovenian utility bill RTV TEMPLATE	0.1184	$ 50.0
CardPass	10 passport scans of real people Nether...	0.1421	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people France...	0.1421	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people UK Hig...	0.1421	$ 60.0
zZz	Vault-Market Invitation Codes	0.0009	$ 0.39
zZz	Premium Wordlist (less than 1/2 of orig...	0.0046	$ 1.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.0069	$ 2.99
zZz	U.S. Passport & CC Templates	0.0081	$ 3.49
zZz	U.S. Passport & CC Templates	0.0082	$ 3.49
zZz	Premium Wordlist (less than 1/2 of orig...	0.0048	$ 1.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.008	$ 2.99
zZz	German Templates: CCs, Documents ++more	0.0023	$ 0.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.007	$ 2.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.0071	$ 2.99
zZz	U.S. Passport & CC Templates	0.0083	$ 3.49
zZz	Vault-Market Invitation Codes	0.0008	$ 0.39
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.0065	$ 2.99
zZz	U.S. Passport & CC Templates	0.0076	$ 3.49
zZz	ProxyFire Master-Suite Professional 1.2...	0.0087	$ 3.99
Citera
2022-06-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
[/html]

For den datakyndige, kanskje noen kan utforske videre hvordan vi kan presentere slike ting i tabeller? Jeg fikk det ikke helt til ....

HTML-kod:
CardPass	SIM CARD ANONYMOUS RELOADABLE WITH BALA...	0.0116	$ 5.0
CardPass	Passport scan of real person High Quali...	0.0186	$ 8.0
CardPass	Swedish custom utility bill electricity...	0.0233	$ 10.0
CardPass	Slovenian custom utility bill RTV	0.0349	$ 15.0
CardPass	Slovenian utility bill RTV TEMPLATE	0.1163	$ 50.0
CardPass	10 passport scans of real people UK Hig...	0.1396	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people Nether...	0.1396	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people France...	0.1396	$ 60.0
CardPass	Passport scan of real person High Quali...	0.0189	$ 8.0
CardPass	Slovenian utility bill RTV TEMPLATE	0.1184	$ 50.0
CardPass	10 passport scans of real people Nether...	0.1421	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people France...	0.1421	$ 60.0
CardPass	10 passport scans of real people UK Hig...	0.1421	$ 60.0
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.0069	$ 2.99
zZz	Premium Wordlist (less than 1/2 of orig...	0.0048	$ 1.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.008	$ 2.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.007	$ 2.99
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.0071	$ 2.99
zZz	U.S. Passport & CC Templates	0.0083	$ 3.49
zZz	French Documents: IDs, Passports, Licen...	0.0065	$ 2.99
zZz	U.S. Passport & CC Templates	0.0076	$ 3.49
zZz	ProxyFire Master-Suite Professional 1.2...	0.0087	$ 3.99

Hvis VG og etterforskningen mistenker at CardPass kan operere med flere profiler så kan de ta skrivemåte og prising som et utgangspunkt for å nøste opp i det.
Citera
2022-06-06, 14:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen

Ser ut som zZz spesialiserer seg på blanke identitetsdokumenter. CC er vel kredittkort, tenker jeg.
Det er jo litt mer krevende ting å tilegne seg, så det er mulig denne selgeren har en mer direkte kontakt til kilden.

Man må vel kanskje spørre seg hvor det er størst marked for å benytte falske identiteter, dvs.
steder der det er relativt lav risiko for å bli avslørt. Jeg tenker disse brukerne kanskje befinner seg
i land med mer omfattende svart økonomi og høy korrupsjonsrate.
Hellas, Albania, Tyrkia, Ukraina, Russland etc.
Citera
2022-06-06, 14:27
Medlem
Citat:
Tror man generelt at VG/E24 undervurderer hvor god kryptokompetanse folk med kriminell kapasitet/gjennomføringsevne har.

TV2 skrev i fjor om at det var 10 til 15 personer som hadde både gjennomføringsEVNE og teknisk kompetanse. De tallene er basert på et ekte case. Noen Lørenskogsaken ikke er. AEH er trolig ikke utsatt for noen reell kidnapping og hele kryptorigget et bare en tullete villedning.

Man må også huske på å skille mellom EVNE og VILJE. Selv om man har gjennomføringsEVNE, så er det ingen seriøse kryptofolk som har gjennomføringsVILJE til å blande seg

Du må ha gode grunner for å uttale, selv med ordet trolig involvert, at dette ikke er en reell kidnapping. Hva er hovedgrunnen din?

Enig med EVNE/VILJE men du har jo selv sagt at det finnes kriminelle med meget god innsikt i krypto. Mener du med dette at ingen seriøse kryptofolk er kriminelle eller hva. Du kan nok ikke svare for alle vil jeg tro...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in