Citat:
Ursprungligen postat av
first.spring
Tror man generelt at VG/E24 undervurderer hvor god kryptokompetanse folk med kriminell kapasitet/gjennomføringsevne har.
TV2 skrev i fjor om at det var 10 til 15 personer som hadde både gjennomføringsEVNE og teknisk kompetanse. De tallene er basert på et ekte case. Noen Lørenskogsaken ikke er. AEH er trolig ikke utsatt for noen reell kidnapping og hele kryptorigget et bare en tullete villedning.
Man må også huske på å skille mellom EVNE og VILJE. Selv om man har gjennomføringsEVNE, så er det ingen seriøse kryptofolk som har gjennomføringsVILJE til å blande seg borti et slikt opplegg.
Jeg tenker man i denne saken har hatt så sterk vilje til å gjennomføre, at man har
brukt nødvendig tid på å skaffe seg evne - når vi snakker om kryptorigget. Kunnskapen og kompetansen
om hvordan "skjule sine spor" er jo tilgjengelig for dem som måtte ha et ønske om å benytte
seg av den.
Jeg ser etterlysningen av enkeltpersoner med kombinasjon av evne og vilje til både å drepe
folk og samtidig lage avanserte kryptorigg, som et slags blindspor. Ihvertfall hvis man snakker
om "etablerte yrkeskriminelle". Denne saken er en "one-off", etter mitt syn. Det er ikke en "modus"-sak.
Jeg tror norske milliardærfruer kan sove relativt trygt.
Citat:
Når det kommer til Encro-saken, så er dette et at spørsmålene GH ikke har villet svare på når det kommer til folk som har vært i avhør. Ser man på kontaktnettverkene til disse personene så ville det f.eks. være mye overskuddmateriale fra blant annet Encro-saken som kan gi politiet informasjon de kan ha brukt i Lørenskogsaken. GH uttalte i en epost til TB at det ikke var gjort etterforskningsskritt for hans del som det var nødvendig å gi varsel om.
Kjøp og salg med BTC skjer hver eneste dag. Det overføres millioner i BTC hver dag mellom kriminelle i lille Norge. Likevel, så roter politiet i blinde. Det eneste de klarer å ta er reinspikka amatører. Et godt eksempel på dette er denne saken. Nav/Korona-svindelen. Der har de klart å identifisere en blåøyd mottaker av en mindre beløp (ca 300k), mens de ikke har klart å finne ut av hvem som solgte 18,44BTC sommeren 2020.
https://e24.no/naeringsliv/i/MLjnq5/en-paagrepet-og-siktet-for-heleri-av-bitcoin-etter-coronabedrageri
Jeg tenker mest at data fra Encro-saken kunne ledet politiet til personer som opererer i
markedet for stjålne identiteter, da spesifikt denne CardPass, for kanskje å kunne spore
seg videre til kjøperen av OHG-passet.
Når det gjelder politiets evner og muligheter til å ta folk som driver med snusk i kryptoverden, så
er vel kanskje de som gjør det skarpest i så måte, folk som - i likhet med GM i denne saken - satser
hardt på god opsec. De som blir tatt, er som du sier, amatører. Jeg innrømmer at jeg lo litt da jeg
leste om mannen i 20-åra som "tidligere var domfelt for bl.a. et baguett-tyveri".
GM i denne saken er neppe med i den norske baguettmafiaen.