2022-06-06, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är en liten summa i vårdsammanhang. De äldre behöver sitt sjukhus, det är ingen lyxkonsumtion eller något man kan vara utan.

Det är fyra månaders socialbidrag för en somalisk familj i inköp. Inte mer än så, och det räknas ju som skitpengar.

Prioritera rätt nu.

Nej, faktiskt inte alldeles självklart det där... och att ha en smartphone är inte samma sak som att man enkelt hanterar en app heller så.... ni unga är så jävla långt borta från verkligheten utanför era egna små liv.

Har svårt att tänka mig att Nordiad är speciellt ung... det är inte det intryck jag fått.

P-automater brukar ha ett besvärligare UI än apparna... antingen pekskärm eller vandalsäkra knappar med dålig känsla... ibland ska man trycka in regnummer på de dåliga knapparna...

Ska vi tillbaka till när man stoppade i 1kr och vred tills det tog stopp?
Senast redigerad av Engineer 2022-06-06 kl. 09:11.
Citera
2022-06-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har svårt att tänka mig att Nordiad är speciellt ung... det är inte det intryck jag fått.

P-automater brukar ha ett besvärligare UI än apparna... antingen pekskärm eller vandalsäkra knappar med dålig känsla... ibland ska man trycka in regnummer på de dåliga knapparna...

Ska vi tillbaka till när man stoppade i 1kr och vred tills det tog stopp?

Kortautomater är bra. Det man lärt sig innan demensen brukar sitta.

Jag förstår inte besparingsivern helt enkelt, det är fel sak att spara på.

SVT har ett folkbildningsprogram för att lära äldre sin smartphone, vilket bara visar att det finns en stor grupp äldre som inte behärskar dem.

Tillgänglighet vid sjukhusen är en äkta demokratifråga trots allt. Tar ni bort automaterna får ni ha personal som kan hjälpa dem. Annars vägrar ni de äldre att själva köra till sjukhuset, det är en rättighet så länge man kan.
Citera
2022-06-06, 11:05
Medlem
Citat:
Kortautomater är bra. Det man lärt sig innan demensen brukar sitta.

Jag förstår inte besparingsivern helt enkelt, det är fel sak att spara på.

SVT har ett folkbildningsprogram för att lära äldre sin smartphone, vilket bara visar att det finns en stor grupp äldre som inte behärskar dem.

Tillgänglighet vid sjukhusen är en äkta demokratifråga trots allt. Tar ni bort automaterna får ni ha personal som kan hjälpa dem. Annars vägrar ni de äldre att själva köra till sjukhuset, det är en rättighet så länge man kan.

Nu finns det nog automater vid de flesta lasarett, dessutom möjlighet att betala med telefon. Då det dessutom som jag var inne på tidigare även i de flesta fall går att använda sms för att logga in i betalsystemet så fungerar det med samtliga mobiltelefoner.

Misstänker att dessa automater succesivt kommer att försvinna helt, ingen som vill betala för att de skall finnas i bruk så andra lösningar är avsevärt billigare. De anordningar som fanns vid varje plats förut där 25-öringar eller enkronor matades in och du vred på ett handtag är ju sedan länge "utrotade", inte tillåtna längre.

De automater som nu är i bruk tar oftast inte kontanter längre, annars var de också intressanta att bryta upp, men ren skadegörelse förekommer tyvärr fortfarande, då är de obrukbara en tid.

Kan inte påminna mig några protester från pensionärsföreningar eller liknande de senaste åren om att automaterna försvinner, mycket talar för att problemet är obetydligt. De som misslyckas är mer de som har för bråttom, eller i klartext slarvfel av parkörerna. Företrädelsevis felaktigt reg-nummer eller fel zonnummer angivet. För de som loggar in med sms brukar även felaktigt nummer att skicka sms till användas. Mycket fel av typ som mycket väl kan uppstå även vid biljettlösa automater.

I ert sista stycke riktar ni er till någon som benämns "ni". Vet ej riktigt vem/vilka som åsyftas, men valet av betalsystem är sällan eller aldrig något som parkeringsbolaget beslutar om, det är fastighetsägaren, ibland i samråd med det företag som skall bevaka parkeringarna.

De flesta förefaller mycket nöjda med att kunna betala med sin telefon, framförallt så betalar du enbart för tid du är inloggad, är tidsestimatet längre än vad den verkliga tiden blev så är det den senare som gäller. Med automater måste man ofta ta i extra för att tiden inte skall gå ut. Har man angett för kort tid med sin telefon så är det lätt att förlänga utan att behöva gå till bilen och/eller automaten igen.
Senast redigerad av Nordiad 2022-06-06 kl. 11:12.
Citera
2022-06-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu finns det nog automater vid de flesta lasarett, dessutom möjlighet att betala med telefon. Då det dessutom som jag var inne på tidigare även i de flesta fall går att använda sms för att logga in i betalsystemet så fungerar det med samtliga mobiltelefoner.

Misstänker att dessa automater succesivt kommer att försvinna helt, ingen som vill betala för att de skall finnas i bruk så andra lösningar är avsevärt billigare. De anordningar som fanns vid varje plats förut där 25-öringar eller enkronor matades in och du vred på ett handtag är ju sedan länge "utrotade", inte tillåtna längre.

De automater som nu är i bruk tar oftast inte kontanter längre, annars var de också intressanta att bryta upp, men ren skadegörelse förekommer tyvärr fortfarande, då är de obrukbara en tid.

Kan inte påminna mig några protester från pensionärsföreningar eller liknande de senaste åren om att automaterna försvinner, mycket talar för att problemet är obetydligt. De som misslyckas är mer de som har för bråttom, eller i klartext slarvfel av parkörerna. Företrädelsevis felaktigt reg-nummer eller fel zonnummer angivet. För de som loggar in med sms brukar även felaktigt nummer att skicka sms till användas. Mycket fel av typ som mycket väl kan uppstå även vid biljettlösa automater.

Diskussionen handlar helt enkelt om automaterna skall få vara kvar, vilket jag anser.

Jag vet flera i mina föräldrars generation som har haft lite trubbel med det där i Lund när de lade om systemet.

Det hela är enkelt - mät hur många som föredrar att använda den gamla p-automaten. Så länge den används finns ett behov.

Var man 70 när smartphones kom att införas är man fortfarande i livet och kanske inte så intresserad av att köpa en. Och det finns de som inte har råd, eller nekas abbonemang och köper gamla knapptelefoner. Många Nokia är fortfarande i tillverkning och anpassade till 4g.

Citat:
I Sverige har det framstått som nästan alla haft en smartphone de senaste tio åren. Enligt Internetstiftelsen hade 92 procent av Sveriges befolkning en egen smartphone år 2019, medan 99 procent hade någon form av mobil

Så resterande 8% skall då köpa och det blir ju ingen besparing samhällsekonomiskt.
Citera
2022-06-06, 11:20
Medlem
Citat:
Diskussionen handlar helt enkelt om automaterna skall få vara kvar, vilket jag anser.

Jag vet flera i mina föräldrars generation som har haft lite trubbel med det där i Lund när de lade om systemet.

Det hela är enkelt - mät hur många som föredrar att använda den gamla p-automaten. Så länge den används finns ett behov.

Var man 70 när smartphones kom att införas är man fortfarande i livet och kanske inte så intresserad av att köpa en. Och det finns de som inte har råd, eller nekas abbonemang och köper gamla knapptelefoner. Många Nokia är fortfarande i tillverkning och anpassade till 4g.

Så resterande 8% skall då köpa och det blir ju ingen besparing samhällsekonomiskt.
Som sagt, alla mobiler kan användas, sms fungerar nästan städse där telefonbetalning förekommer.
Citera
2022-06-06, 11:24
Medlem
Citat:
Som sagt, alla mobiler kan användas, sms fungerar nästan städse där telefonbetalning förekommer.

Det är skitsamma, så länge automater används finns ett behov.

Det är verkligen småpengar om du zoomar ut lite.
Citera
2022-06-06, 12:22
Medlem
Citat:
Det är skitsamma, så länge automater används finns ett behov.

Det är verkligen småpengar om du zoomar ut lite.

Er åsikt har noterats.
Citera
2022-06-06, 13:11
Medlem
godboys avatar
Jag är absolut för att automater ska finnas kvar på sjukhusområden, det borde fan vara ett krav på det. Men jag kan sträcka mig till att det kan räcka att de tar kort och då ska de ta i alla fall MasterCard, Visa m fl. De bör ta både vanliga betalkort utan kredit och kreditkort.

Självklart ska man komma i god till till sina läkarbesök så att man hinner parkera, betala och hitta rätt men jag tycker ändå att det ska vara extra bra tillgänglighet med betalningslösningar på sjukhusområdena. För några år sen var det allmänt hopplöst när man kom till en ny stad och skulle parkera på sina ställen, någon lokalt jävla privat bolag med en egen app som:
- man måste ladda ner,
- registrera sig på, samt i vissa fall verifiera via maillänk,
- lämna kortuppgifter till osv.
Detta tar ju också sin tid att göra.

Nu har det väl i och för sig blivit bättre med appar än det var för några år sen men problemet finns ändå kvar. Jag var i Nybro för ett tag sen och skulle parkera i ett lägenhetsområde i en halvtimme och avgift - parkeringar var infört sen sist jag var där, ingen automat (vilket jag kan förstå) men de krävde att man skulle ladda ner en app som jag aldrig hört talas om och inte hade lust till. Så jag chansade, sket i att betala, och det gick bra denna gång.

Jag har idag tre-fyra appar för parkering och det får faktiskt räcka. Använder i 99% av fallen jag parkerar dessa appar. Betalar typ aldrig med kort på en automat, det som ändå är bra med app är att man betalar för den faktiska tiden, så man behöver inte "överbetala" eller vara rädd för att ett ärende tar längre tid än man tänkt.
Citera
2022-06-06, 21:23
Medlem
Citat:

Ja, det var bomparkering tidigare i parkeringshusen men nu är det någon slags kameraparkering där man betalar i efterhand eller får hem en faktura (med påslag) om jag minns rätt. Har man registrerat sig för kameraparkering hos EasyPark går det helt automatiskt. Vet inte om det finns någon automat också.
Citera
2022-06-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det var bomparkering tidigare i parkeringshusen men nu är det någon slags kameraparkering där man betalar i efterhand eller får hem en faktura (med påslag) om jag minns rätt. Har man registrerat sig för kameraparkering hos EasyPark går det helt automatiskt. Vet inte om det finns någon automat också.

Det kanske är annorlunda men när jag parkerade under Entrén i Malmö betalade jag med kort.
Citera
2022-06-26, 18:06
Medlem
Citat:
Verkar stämma när det gäller just "Betala P". Är det kommunens eget betalsystem?
De jag avsåg i första hand var de som finns på allehanda orter. Fullt möjligt att de håller på att försvinna även hos dessa. Hos Parkster går det med SMS i alla fall.

Betala P är Stockholms Stads egen betalapp, den funkar både på stadens tomtmark, och gatumark. Jag har sett att det står SMS betalning på vissa fordon när jag kollar om dom har betalat för sin parkering, så SMS betalning funkar också. Du kan betala med Parkster också och flera andra, se här!
https://parkering.stockholm/betala-parkering/

Själv använder jag Easy Park för parkering på Gatumark, och jag har sett att den även funkar på Stockholms Stad Parkerings AB, vilket är tomtmark!

Se Parkeringsskylt med tilläggstavla Betala P, på Stockholms Stads Gatumark!
https://goo.gl/maps/WwKD68eGppW9amPt5

Se Parkeringsskylten med tilläggstavla Betala P på Stockholms Stads Parkerings AB Hägersten Tomtmark!
https://www.battrestadsdel.se/hagers...s-att-parkera/
Citera
2022-06-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Betala P är Stockholms Stads egen betalapp, den funkar både på stadens tomtmark, och gatumark. Jag har sett att det står SMS betalning på vissa fordon när jag kollar om dom har betalat för sin parkering, så SMS betalning funkar också. Du kan betala med Parkster också och flera andra, se här!
https://parkering.stockholm/betala-parkering/

Själv använder jag Easy Park för parkering på Gatumark, och jag har sett att den även funkar på Stockholms Stad Parkerings AB, vilket är tomtmark!

Se Parkeringsskylt med tilläggstavla Betala P, på Stockholms Stads Gatumark!
https://goo.gl/maps/WwKD68eGppW9amPt5

Se Parkeringsskylten med tilläggstavla Betala P på Stockholms Stads Parkerings AB Hägersten Tomtmark!
https://www.battrestadsdel.se/hagers...s-att-parkera/
Här (Umeå) är det företrädelsevis Parkster som används vid telefonbetalning, Aimopark har sitt eget system, men övriga har Parkster. Det är dock meningen att kommunens parkeringar framöver även skall kunna betalas med Easypark, osäker om det enbart gäller gatumark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in