• 1
  • 2
2022-06-05, 12:42
Medlem
Beefcake-Charlies avatar
Jag är en 37-årig man som har lidit av sömnproblem i cirka femton år. För ett par år sedan fick jag Mirtazapin utskrivet. I början gjorde det underverk, som somnade skönt på kvällen, sov hela natten och vaknade utvilad innan klockan ringde. Men efter ca ett år började jag sova väldigt dåligt igen i perioder.

Numera brukar jag ha en till två veckor med usel sömn följt utav en till två veckor med bra sömn. Nu är det nio dagar sedan jag sov ordentligt senast. Jag vaknar tidigare och tidigare varje morgon och kan inte somna om. I dag har jag varit vaken sen kl 03:30.

Utöver Mirtazapin har jag provat Attarax, Melatonin och CBD-olja utan resultat. Jag jobbar och tränar stenhårt de dagar jag inte hindras av sömnbrist. Är det någon som har samma erfarenhet av Mirtazapin och vet vad jag ska ta mig till? Jag behöver verkligen sova.

Tacksam för svar.
Citera
2022-06-05, 12:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beefcake-Charlie
Jag är en 37-årig man som har lidit av sömnproblem i cirka femton år. För ett par år sedan fick jag Mirtazapin utskrivet. I början gjorde det underverk, som somnade skönt på kvällen, sov hela natten och vaknade utvilad innan klockan ringde. Men efter ca ett år började jag sova väldigt dåligt igen i perioder.

Numera brukar jag ha en till två veckor med usel sömn följt utav en till två veckor med bra sömn. Nu är det nio dagar sedan jag sov ordentligt senast. Jag vaknar tidigare och tidigare varje morgon och kan inte somna om. I dag har jag varit vaken sen kl 03:30.

Utöver Mirtazapin har jag provat Attarax, Melatonin och CBD-olja utan resultat. Jag jobbar och tränar stenhårt de dagar jag inte hindras av sömnbrist. Är det någon som har samma erfarenhet av Mirtazapin och vet vad jag ska ta mig till? Jag behöver verkligen sova.

Tacksam för svar.
Har du käkat Mirta eller andra läkemedel under hela denna 15-årsperiod? Sömn är riktigt klurigt. Har du funderat på vilka orsakerna kan vara för din dåliga sömn? Går du och lägger dig i tid och går upp samma tid varje dag? Tar du droger?
Citera
2022-06-05, 12:51
Medlem
Min erfarenhet är väl ungefär som din förutom att jag var skittrött på dagarna när jag gick på dem. Det funkade halvbra. Det som gjorde att jag lyckades komma ut medicineringen var egentligen en personlig resan där jag lärde mig om sömnhygien.
Äta på rätt tider även om man inte är hungrig osv så att kroppen lär om sig när den ska sova. Finns massor av information på nätet. Man får prova sig fram och se vad som är en bra kombination av åtgärder.

Men din situation låter akut. Har du inget som bara släcker ner dig som stilnoct (börja aldrig på dem) så får du köra två flaskor vin eller dylikt och sedan när du är utvilad börja med riktig sömnhygien.
Citera
2022-06-05, 13:11
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Känns inte seriöst av läkaren att skriva ut Mirtazapin mot sömnproblem i flera år. Förmodligen har du utvecklat tolerans och det kommer bara att bli värre.

Eftersom du sover bra periodvis så beror problemen antagligen på livsfaktorer snarare än på någon fysisk åkomma. Gå till roten med problemen och sök orsaken istället. Sömnskola/sömnhygien/yoga etc. det finns många åtgärder du kan göra själv för att förbättra sömnen. Borde väl gå att hitta åtminstone någon läkare som är intresserad av icke-farmaceutiska metoder och som kan hjälpa dig.

https://www.vetenskaphalsa.se/somndo...-god-nattsomn/
Citera
2022-06-05, 13:24
Medlem
vadsadusadus avatar
Har du gjort nån sömnutredning för tex Sömnapné? Andeingsuppehåll i sömnen. Inte alltid man vaknar av det, mne det påverkar sömnens mönster rejält då man sällan kommer ner i djupsömn osv. Jag övderdoserade slmntabletter till tusen innan en sån utrednin gjordes på mig och nu när jag har en CPAP ska jag väl inte äga att jag sover felfritt. Men jag uopplever bättre kvalite på sömnen jag får.
Citera
2022-06-05, 13:47
Medlem
Vill du ha ett tips på den kanske mest potenta medicinen som finns emot insomnia men som är ickenarkotikaklassad så be doktorn om Quetiapine, egentligen en antipsykos och stämningstabiliserande medicin men med riktigt fina sedativa egenskaper.

Skrivs ut rätt frekvent till personer med insomnia numera.

En normal person brukar däcka på ca 50 mg (väldigt låg och rätt så harmlös dos) somnar och sover gott det gör du, det är bara en doseringsfråga.

Snabbverkande Quetiapine skall det vara också som tas innan sänggåendet och går ur kroppen snabbare än depot varianten.

Mirtazapin är som ett glas varm mjölk i jämförelse med Quetiapine.

Mvh hälsningar ifrån en person med grav insomnia som har testat all psykofarmaka som finns med sederande egenskaper som används inom den svenska sjukvården.
Citera
2022-06-05, 17:55
Medlem
Thraxxs avatar
Samma här när jag först fick mirtazapin utskrivet så somnade jag av en tablett & sov gott. Nu kan jag göra uppehåll på flera månader och ta det utan att det händer ett smack. Tryckte i mig en hel karta en gång gick flera timmar kände absolut nada.
Citera
2022-06-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Vill du ha ett tips på den kanske mest potenta medicinen som finns emot insomnia men som är ickenarkotikaklassad så be doktorn om Quetiapine, egentligen en antipsykos och stämningstabiliserande medicin men med riktigt fina sedativa egenskaper.

Skrivs ut rätt frekvent till personer med insomnia numera.

En normal person brukar däcka på ca 50 mg (väldigt låg och rätt så harmlös dos) somnar och sover gott det gör du, det är bara en doseringsfråga.

Snabbverkande Quetiapine skall det vara också som tas innan sänggåendet och går ur kroppen snabbare än depot varianten.

Mirtazapin är som ett glas varm mjölk i jämförelse med Quetiapine.

Mvh hälsningar ifrån en person med grav insomnia som har testat all psykofarmaka som finns med sederande egenskaper som används inom den svenska sjukvården.

Ja quetiapin är fan det bästa som finns för insomnia. Bästa jag testat.

En psykolog sa dock åt mig att det bara "sederar" och inte ger djupsömn, medan en läkare har sagt att det ger mycket bra sömn. Vet inte vad som är sant men man somnar och sover sjukt bra på 25-50mg.
Citera
2022-06-05, 19:22
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.

Mianserin.
Citera
2022-06-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla

En psykolog sa dock åt mig att det bara "sederar" och inte ger djupsömn, medan en läkare har sagt att det ger mycket bra sömn. Vet inte vad som är sant men man somnar och sover sjukt bra på 25-50mg.
Det finns en anledning till att den amerikanska krigsmaktens favoritpreparat när det kommer till att behandla veteraner med grav insomnia är just Quetiapine.

Det är ruggigt effektivt och dessutom extremt enkelt att få utskrivet då det inte är narkotikaklassat.

Däckar även folk där många narkotikaklassade preparat för sömn går bet, det är bara en doseringsfråga.

Nozinan är ännu bättre egentligen men pga den långa halveringstiden så mår man oftast såpass dåligt dagen efter så att det inte är värt det dvs svår neuroleptikabakfylla deluxe.

Snabbverkande Quetiapine däremot går ur kroppen betydligt snabbare och man vaknar relativt pigg och fräsch.

Mirtazapin är som lösgodis i jämförelse. Kan man klara sig på Mirtazapin så är det kanon men behöver du något som är klasser bättre emot svår insomnia så är Quetiapine att föredra.
Citera
2022-06-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Min erfarenhet är väl ungefär som din förutom att jag var skittrött på dagarna när jag gick på dem. Det funkade halvbra. Det som gjorde att jag lyckades komma ut medicineringen var egentligen en personlig resan där jag lärde mig om sömnhygien.
Äta på rätt tider även om man inte är hungrig osv så att kroppen lär om sig när den ska sova. Finns massor av information på nätet. Man får prova sig fram och se vad som är en bra kombination av åtgärder.

Men din situation låter akut. Har du inget som bara släcker ner dig som stilnoct (börja aldrig på dem) så får du köra två flaskor vin eller dylikt och sedan när du är utvilad börja med riktig sömnhygien.

Varför är du emot Stilnoct? Jobbar du på vårdcentralen?
Citera
2022-06-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla

Jag kan väl säga som såhär att tar du en tillräckligt stor dos och är känslig för preparatet (typ 500 mg eller så) så kommer du inte ens vakna om du tex är pissnödig utan du kommer pissa på dig i sömnen, så djupt sover man.

Det har inte hänt mig men jag känner till fall där det har hänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in