Citat:
Undrar vem som är femåringen. Jag bjöd in dig till att starta diskussionen utifrån dina premisser om hur du anser den ska föras, men du kunde inte låta bli att fortsätta att gnälla, vilken fick mig att tända till lite.Du får använda ditt eget tänkande och en cost benefit analys, eller något annat sätt för att göra val. Men dessa val måste vara gjorda helt utan inverkan eller påverkan, det är vad fri vilja innebär.
Kan du inte ta och googla det istället, så slipper jag förklara helt basala begrepp? Ni två drar ner diskussionen till nivån av en 5-åring.
Jobbigt är det när ni två nötter har kört hela tråden i diket. Ni båda är definiotenen av pseudointellektuella. Lika bra att låta barnen leka i sandlådan.
Kan du inte ta och googla det istället, så slipper jag förklara helt basala begrepp? Ni två drar ner diskussionen till nivån av en 5-åring.
Jobbigt är det när ni två nötter har kört hela tråden i diket. Ni båda är definiotenen av pseudointellektuella. Lika bra att låta barnen leka i sandlådan.
Tråden heter "Fri vilja" med frågan "Förklara fri vilja?"
Inget i det säger vad, hur eller ur vilken vinkel, man kan eller inte kan diskutera fri vilja. Det är bara ett antagande du har gjort, utifrån något. Diskussionen behöver alltså inte handla om, att man ska visa om vi har en fri vilja eller inte. Om du inte vill diskutera det, för du anser att man ska diskutera det som du vill, är det du som är den griniga femåringen. Har du en åsikt om fri vilja och hur den borde diskuteras kan du väl göra det med argument, istället för att gnälla över att andra inte leker på samma sätt som du, slänga sakerna och gå därifrån.
Jag har ställt mig öppen till frågan. Så framför gärna dina argument, men räkna inte med att alla ser det på ditt sätt. För det finns inga krav på det. Så varsågod, fortsätt diskussionen om du vill.